Οι ΗΠΑ πλήρωσαν 540 εκατ. δολάρια σε εταιρεία δημοσίων σχέσεων για να φτιάχνει πλαστά βίντεο με τρομοκράτες

Οι ΗΠΑ πλήρωσαν 540 εκατ. δολάρια σε εταιρεία δημοσίων σχέσεων για να φτιάχνει πλαστά βίντεο με τρομοκράτες
U.S. soldiers board a helicopter in Baghdad February 7, 2007. REUTERS/Carlos Barria (IRAQ)
U.S. soldiers board a helicopter in Baghdad February 7, 2007. REUTERS/Carlos Barria (IRAQ)
Carlos Barria / Reuters

Το αμερικανικό Πεντάγωνο πλήρωσε το ποσό των 540 εκατομμυρίων δολαρίων σε μια βρετανική εταιρεία δημοσίων σχέσεων προκειμένου να δημιουργήσει πλαστά βίντεο με τρομοκράτες, στο πλαίσιο μιας μυστικής εκστρατείας προπαγάνδας, που πραγματοποίησαν οι ΗΠΑ στο Ιράκ.

Αυτό αποκαλύπτει το Bureau of Investigative Journalism.

Ειδικότερα η αγγλική «Bill Pottinger», η οποία είναι γνωστή για τους αμφιλεγόμενους πελάτες της, στους οποίους περιλαμβάνονται η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας, αλλά και το ίδρυμα που ασπάζεται την ιδεολογία του δικτάτορα της Χιλής, φέρεται να συνεργάστηκε με τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις με στόχο τη δημιουργία βίντεο τα οποία όχι μόνο άφηναν αρνητικές εντυπώσεις για την Αλ Κάιντα αλλά συνέδραμαν και στο να εντοπίζουν συμπαθούντες με την τρομοκρατική οργάνωση.

Η εταιρεία έδινε αναφορές στη CIA, στην Εθνική Υπηρεσία Ασφαλείας (NSA) και στο Πεντάγωνο.

Τόσο ο Λευκός Οίκος, όσο και ο στρατηγός David Petraeus, ο οποίος είχε κατηγορηθεί ότι μοιραζόταν απόρρητα μυστικά των ΗΠΑ με την ερωμένη του, φέρονται να έχουν υπογράψει και να εγκρίνει το περιεχόμενο αυτών των παραγωγών.

Η προβολή των βίντεο ξεκίνησαν λίγο μετά την εισβολή των ΗΠΑ στο Ιράκ και συμπεριλήφθηκαν στις προσπάθειες για την προώθηση των «δημοκρατικών εκλογών» στη χώρα. Όμως πολύ σύντομα εξελίχθηκαν σε πριν εξελιχθεί κυριολεκτικά σε μια προσοδοφόρα επιχείρηση ψυχολογικής επιρροής και συλλογής πληροφοριών.

Τις αποκαλύψεις έκανε ένας πρώην υπάλληλος της εταιρείας, ο Martin Wells, ο οποίος αφού προσελήφθη σαν δημιουργός βίντεο μέσα σε 48 ώρες, βρέθηκε στη Βαγδάτη με σκοπό τη δημιουργία προπαγανδιστικού υλικού που έπρεπε να μοιάζει σαν να έχει παραχθεί από την «Arabic TV». Τα μέλη του συνεργείου έπαιρναν εντολές και βιντεοσκοπούσαν βομβαρδισμούς μόνο που τα βίντεο έπρεπε να είναι χαμηλής ποιότητας για να φαίνονται πιο πειστικά. Η έδρα των ψυχολογικών επιχειρήσεων ήταν στο Camp Victory.

Επίσης έφτιαχναν σενάρια για αραβικές σαπουνόπερες όπου οι πρωταγωνιστές αποκήρυσσαν τη τρομοκρατία και πάντα έπειτα από αυτό υπήρχε ένα happy end. Όμως η ομάδα έφτιαχνε και ψεύτικα προπαγανδιστικά βίντεο της Αλ Κάιντα, τα οποία οι στρατιώτες τοποθετούσαν στα σπίτια στα οποία εισέβαλαν για να ενοχοποιήσουν αυτούς που ήθελαν.

Το Πεντάγωνο παραδέχθηκε τη συνεργασία του με την εταιρεία αλλά αρνήθηκε τη δημιουργία ψεύτικου προπαγανδιστικού υλικού, δηλώνοντας πως «όλα ήταν αληθινά γεγονότα».

Το ποσό των 540 εκατομμυρίων δολαρίων για τα συμβόλαια με την εταιρεία αφορούσε τα έτη από το 2007 έως το 2011, ενώ ακόμη ένα συμβόλαιο ύψους 120 εκατομμυρίων δολαρίων υπογράφτηκε το 2006 όπου ήταν και η τελευταία δουλειά που ανέλαβε από το Πεντάγωνο η συγκεκριμένη εταιρεία.

Ακόμη μια αποκάλυψη έκανε το Bureau of Investigative Journalism σύμφωνα με το οποίο το Πεντάγωνο συνεργάστηκε με μια ακόμη εταιρεία, τη «The Rendon Group» η οποία είχε αναλάβει την παρακολούθηση των άρθρων, για το εάν ήταν θετικά στις αμερικανικές δράσεις στο Ιράκ, που έγραφαν όσοι δημοσιογράφοι βρίσκονταν εκεί και κάλυπταν τα γεγονότα.

Ακόμη μια εταιρεία δημοσίων σχέσεων, η Lincoln Group, φέρεται να δημοσίευε άρθρα σε ιρακινές εφημερίδες τα οποία είχαν γράψει, υπό μυστικότητα, άνδρες του αμερικανικού στρατού επιφορτισμένοι με αυτή την ευθύνη στο πλαίσιο πάντα της προπαγάνδας.

Δημοφιλή