Υπουργείο Παιδείας: «Επίθεση παραπληροφόρησης» για την Ιστορία Α' Λυκείου

Υπουργείο Παιδείας: «Επίθεση παραπληροφόρησης» για την Ιστορία Α' Λυκείου
Greek relief of Hoplites in battle From the British Museum's collection. (Photo by CM Dixon/Print Collector/Getty Images)
Greek relief of Hoplites in battle From the British Museum's collection. (Photo by CM Dixon/Print Collector/Getty Images)
Print Collector via Getty Images

Στο ζήτημα που έχει προκύψει για το θέμα των αλλαγών στη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας Α' Λυκείου αναφέρεται ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, στην οποία παράλληλα εξαπολύεται επίθεση κατά του Θ. Φορτσάκη, υπεύθυνου του τομέα Παιδείας της ΝΔ.

Το υπουργείο Παιδείας κάνει λόγο για «βάναυση επίθεση παραπληροφόρησης» όσον αφορά στο συγκεκριμένο θέμα, και αναφέρει με αφορμή την ανακοίνωση της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων, ότι ο «εξορθολογισμός» της διδακτέας ύλης στην Ιστορία, είχε στόχο να προσεγγίζονται όλες οι περίοδοι που προβλέπεται να διδαχθούν σε κάθε τάξη, ώστε, να μην έχουν κενά οι μαθητές/τριες στη «γραμμή του χρόνου» και να αποκτήσουν συνολική εποπτεία για την κάθε εποχή.

«Οι διδακτικές ώρες που αντιστοιχούν στο μάθημα δεν επιτρέπουν την αναλυτική προσέγγιση όλων των κεφαλαίων. Τα τελευταία κεφάλαια του βιβλίου, οι μαθητές/τριες δεν τα διδάσκονταν ποτέ, μεταξύ αυτών όλα τα κεφάλαια που αφορούν στο έργο του Φιλίππου και του Μ. Αλεξάνδρου, που η ΕΕΦ θεωρεί ότι υποτιμούνται με τη νέα διδακτέα ύλη. Ισχύει, λοιπόν, το εντελώς αντίθετο: Με τη διδακτέα ύλη της φετινής χρονιάς, διασφαλίζεται η μελέτη όλων των σημαντικών ιστορικών φαινομένων (αναλυτική προσέγγιση των σημαντικών ενοτήτων) και, επίσης, διασφαλίζεται ότι δεν γίνονται άλματα στην ιστορική συνέχεια (συνοπτική προσέγγιση των ενδιάμεσων ενοτήτων)».

«Η επιλογή των ενοτήτων που διδάσκονται συνοπτικά, έλαβε επίσης υπόψη το γεγονός, ότι, η αρχαία ιστορία διδάσκεται τρίτη φορά στην Α΄ λυκείου, γιατί, ως γνωστόν, έχει ήδη διδαχθεί και στο δημοτικό και στο γυμνάσιο. Με αυτή την έννοια, επειδή τα πρώτα κεφάλαια (όπως αυτά των πρώτων πολιτισμών στον ελληνικό χώρο ή των περσικών πολέμων) τα έχουν σίγουρα διδαχθεί όλοι/ες οι μαθητές/τριες, ακριβώς γιατί ήταν πρώτα στα σχολικά βιβλία δημοτικού και γυμνασίου, έγινε προσπάθεια η έμφαση στην Α΄ λυκείου να δοθεί στα επόμενα κεφάλαια που συχνά δεν προλάβαιναν να προσεγγισθούν στο δημοτικό και το γυμνάσιο».

«Είναι, λοιπόν, μόνο στη φαντασία του κ. Φορτσάκη η παρασιώπηση του Κυκλαδικού, του Μινωϊκού και του Μυκηναϊκού πολιτισμού» σημειώνεται .

Στη συνέχεια, υποστηρίζεται πως με την παρουσίαση που κάνει η ΕΕΦ , δίνεται στρεβλή εικόνα για το περιεχόμενο της διδακτέας ύλης. «Δεν έχουν αποκλεισθεί αυτά τα θέματα από την εξεταστέα ύλη, διδάσκονται όλα, κάποια συνοπτικά (τα λιγότερο ουσιώδη, αυτά που αποτελούν λεπτομέρειες) και κάποια αναλυτικά (τα σημαντικότερα, αυτά που πρέπει να αφομοιωθούν και κατεξοχήν να συγκρατηθούν στη μνήμη των μαθητών/τριών)» αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Το υπουργείο Υγείας χαρακτηρίζει τον κ. Φορτσάκη «δέσμιο συντηρητικών και παρωχημένων αντιλήψεων του χώρου του» και υποστηρίζει πως «προσποιείται ότι δεν γνωρίζει τις θέσεις του κόμματός του για την ανάγκη να μειωθεί η διδακτέα ύλη σε όλη την εκπαίδευση κατά 25-30%. Κάτι, που, σε μικρότερο βαθμό υλοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής στο συγκεκριμένο μάθημα. Ηχούν, έτσι, ως κίβδηλοι εκσυγχρονισμοί οι διακηρύξεις της ΝΔ στο χώρο της Παιδείας για εξορθολογισμό και μείωση της ύλης και για υπέρβαση του εξετασιοκεντρικού χαρακτήρα του σχολείου, αφού, σε κάθε τέτοια απόπειρα εμφανίζεται ο άλλος, βαθιά συντηρητικός, φοβικός και πατριδοκάπηλος εαυτός της που επιτάσσει την ακινησία και τη δυσανεξία σε κάθε ουσιαστική μεταρρύθμιση, όπως, άλλωστε, συνέβη πρόσφατα και με το μάθημα των Θρησκευτικών».

Δημοφιλή