Εξαπλώνεται η μάστιγα των ψευδών ειδήσεων. Ποιος ο τρόπος να μην εξαπατάστε

Εξαπλώνεται η μάστιγα των ψευδών ειδήσεων. Ποιος ο τρόπος να μην εξαπατάστε
A man poses with a magnifier in front of a Facebook logo on display in this illustration taken in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, December 16, 2015. REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo GLOBAL BUSINESS WEEK AHEAD PACKAGE - SEARCH
A man poses with a magnifier in front of a Facebook logo on display in this illustration taken in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, December 16, 2015. REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo GLOBAL BUSINESS WEEK AHEAD PACKAGE - SEARCH
Dado Ruvic / Reuters

Έχει έρθει η ώρα για μια νέα ρύθμιση στο διαδίκτυο,γράφει το CNN και υπογραμμίζει πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη να ελέγχουμε όχι δύο αλλά τρεις φορές πριν κάνουμε share μια είδηση.

Στο ερώτημα «γιατί;» φέρνει για παράδειγμα τον λογαριασμό του Ντόναλντ Τραμπ στο Twitter. Το πρωί της Κυριακής, αναφέρει το CNN, ο Τραμπ ισχυρίστηκε ότι «Twitter, Google και Facebook, “θάβουν” την είδηση σχειτικά με την έρευνα που ξεκίνησε το FBI για τα μέηλ της Κλίντον».

Όμως, όχι μόνο δεν υπήρχε απόδειξη για του λόγου το αληθές, αλλά ήταν και εύκολο να απορρίψει κανείς αυτή τη θεωρία. Η έρευνα του FBI ήταν η πρώτη είδηση στα νέα της Google. Το όνομα του επικεφαλής του FBI, του James Comey, ήταν στην κορυφή με τα πιο δημοφιλή του Facebook, κάτι αντίστοιχο συνέβαινε και στο Twitter.

Παρ΄όλα αυτά οι ισχυρισμοί του Τραμπ περί «θαψίματος» της είδησης ήταν το δημοφιλέστερο tweet της ημέρας. Περίπου 25.000 λογαριασμοί έκανα retweet την «είδηση» και περίπου 50.000 έκαναν «like», βοηθώντας κατ΄αυτό τον τρόπο να διαδοθεί ευρύτατα μια ψευδής είδηση.

Η άνοδος των κοινωνικών μέσων δικτύωσης έχει πολλά θετικά αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει και η αρνητική πλευρά και αυτή έχει να κάνει με την διάδοση ειδήσεων που παραπληροφορούν. Οι ψευδείς ειδήσεις έχουν γίνει η μάστιγα του διαδικτύου, κυρίως στα social media όπως το Facebook.

«Όπως είπα και προ ημερών, σε αυτές τις εκλογές οι μη έγκυρες πηγές πληροφοριών είναι υπερβολικά πολλές» αναφέρει ο συντάκτης του άρθρου, ο Brian Steler και προσθέτει πως ο κανόνας που προτείνει είναι να ελέγχεις δύο και τρεις φορές πριν κάνεις share μια είδηση.

Οι νέες ιστοσελίδες έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να εξαπατούν και να παραπλανούν τους αναγνώστες και ο λόγος είναι ξεκάθαρος. Περισσότερα «shares» σημαίνει μεγαλύτερη αναγνωσιμότητα των ιστοσελίδων και αυτό με τη σειρά του σημαίνει περισσότερα χρήματα από τις διαφημίσεις.

Όμως τα θύματα αυτών των ειδήσεων είναι οι αναγνώστες που αναπαράγουν αυτές τις ειδήσεις. Πολλές από αυτές εκφράζουν και ενισχύουν τις απόψεις των συντηρητικών ή φιλελεύθερων ψηφοφόρων και τους απομονώνουν από την αλήθεια. Στην ουσία αυτές οι ιστορίες στοχεύουν σε ανθρώπους που θέλουν να πιστεύουν τα χειρότερα για το αντίπαλο κόμμα.

Μια πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από το BuzzFeed σχετικά τις υπερβολικά μεροληπτικές σελίδες στο Facebook, έδειξαν ότι αυτές οι σελίδες μονίμως τροφοδοτούν τα εκατομμύρια των followers με ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες.

Μάλιστα διαπιστώθηκε πως όσο πιο αναληθές το περιεχόμενο, τόσο πιο συχνά αναπαράγεται.

«Οι σελίδες εκείνες που πρόσκεινται στη δεξιά, σε σχέση με αυτές της αριστεράς, είναι πιο επιρρεπείς στο να μοιράζονται ψευδείς ή παραπλανητικές ειδήσεις» διαπιστώνει το BuzzFeed.

Σε ορισμένες περιπτώσεις κατασκευασμένες ή ιδιαίτερα παραπλανητικές ειδήσεις έχουν καταφέρει και «τρυπώσει» και στα «trending του Facebook, ένα πρόβλημα που η εταιρεία έχει δηλώσει πως εργάζεται για να διορθώσει αυτή την ατέλεια.

Σε ορισμένες περιπτώσεις η οικογένεια, αλλά και μέλη της προεκλογικής εκστρατείας του Τραμπ έχουν πέσει και αυτά θύματα αυτής της παραπληροφόρησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η απάτη, η φάρσα με την ψεύτικη ιστοσελίδα του ABC News και την είδηση ενός διαδηλωτή, που δήλωσε ότι πληρώθηκε 3.500 δολάρια για να συμμετάσχει στη διαδήλωση κατά του Τραμπ.

Ωστόσο μια καλύτερη ματιά στην ιστοσελίδα αποδεικνύει ότι δεν πρόκειται για την αυθεντική ιστοσελίδα του ABC News. Και όμως αυτή, η ψεύτικη ιστοσελίδα, εξαπάτησε τον γιο του Τραμπ, τον Έρικ, ο οποίος δήλωσε μέσω Twitter: «Επιτέλους η αλήθεια αποκαλύφθηκε».

Ο συντάκτης του άρθρου σχολιάζει πως πολλοί του έγραψαν πως το site στο οποίο εργάζεται πολύ συχνά μεταδίδει ψευδείς ειδήσεις. Ο ίδιος λέει πως τα μεγάλα ειδησεογραφικά site μάχονται καθημερινά για να μεταδώσουν την αλήθεια.

Από την άλλη ψεύτικα ειδησεογραφικά sites και οι πολλές από τις πληροφορίες που βλέπει κάποιος στο newsfeed στο Facebook διακινούν συστηματικά ψευδείς ειδήσεις, τονίζει ο ίδιος και κάνει λόγο για τρεις κατηγορίες αυτών των ειδών των ιστοτόπων.

Πρόκειται για ιστότοπους που βασίζονται στη φάρσα με εντελώς κατασκευασμένες ειδήσεις και τίτλους που προσπαθούν να εξαπατήσουν. Μια άλλη κατηγορία είναι οι υπερβολικά μεροληπτικές ιστοσελίδες οι οποίες δεν ψεύδονται απαραίτητα, αλλά κινούνται παραπλανητικά καθώς μοιράζονται μόνο θετικές ειδήσεις, όσον αφορά στο πολιτικό κόμμα που υποστηρίζουν και τις αρνητικές ειδήσεις για το αντίπαλο δέος. Τέλος υπάρχουν και τα «υβριδικά» sites τα οποία σκόπιμα ανακατεύουν ένα μικρό μέρος αλήθειας με ένα μεγάλο ποσοστό μη πραγματικών γεγονότων.

Αυτές οι ιστοσελίδες δεν πρόκειται να εκλείψουν, σημειώνει ο συντάκτης και τονίζει πως εναπόκειται στους χρήστες του διαδικτύου να εντοπίζουν το ψευδές και να αποφεύγουν να το αναμεταδίδουν.

Ιστοσελίδες που διασταυρώνουν την πληροφορία όπως το Snopes μπορούν να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Επίσης ο Josh Stearns, ακτιβιστής επί πολλά χρόνια όσον αφορά τη δημοκρατία και τα ΜΜΕ, υπογραμμίζει πως ευθύνη έχουν και τα newsrooms καθώς οι δημοσιογράφοι στις αίθουσες σύνταξης πρέπει να πάνε ένα στάδιο πιο μακρυά από τη διασταύρωση της είδησης και των δηλώσεων που κάνουν οι πολιτικοί και να αποκαλύπτουν τις ειδήσεις που όχι μόνο παραπληροφορούν αλλά γίνονται και viral.

«Σε μια χρονική συγκυρία όπου η εμπιστοσύνη των πολιτών στα ΜΜΕ βρίσκεται στο ναδίρ, οι δημοσιογράφοι πρέπει να αποκαλύπτουν τις ψευδείς ιστορίες και να βοηθούν τους πολίτες να καταλαβαίνουν τη διαφορά μεταξύ του αληθούς από το ψευδές» λέει ο ίδιος.

Δημοφιλή