ΔΙΕΘΝΕΣ
25/11/2016 05:58 EET | Updated 25/11/2016 05:58 EET

Σάλος στη Γερμανία περί «κρυμμένων ναζιστικών συμβολισμών» σε διαφήμιση της μεγαλύτερης αλυσίδας σουπερμάρκετ

YouTube

Σφοδρές επικρίσεις δέχεται η μεγαλύτερη αλυσίδα σουπερμάρκετ της Γερμανίας, Edeka, καθώς μια τηλεοπτική της διαφήμιση έχει κατηγορηθεί πως περιέχει κρυμμένους ναζιστικούς συμβολισμούς.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του Guardian, η χριστουγεννιάτικη διαφήμιση περιλαμβάνει δύο αυτοκίνητα τα οποία στις πινακίδες τους φέρουν «κώδικες» οι οποίοι χρησιμοποιούνται από νεοναζί για να αναγνωρίζουν ο ένας τον άλλο.

Ειδικότερα, σε ένα Volvo η πινακίδα έχει τον αριθμό MU SS 420. Το «SS» προφανώς παραπέμπει στα Schutzstaffel, τα διαβόητα SS του ναζιστικού καθεστώτος, και ως εκ τούτου έχει απαγορευτεί η χρήση του σε πινακίδες στη Γερμανία. Παρόλα αυτά, θα μπορούσε ίσως να παραβλεφθεί πιο εύκολα αν δεν συνοδευόταν από το «420», το οποίο χρησιμοποιείται από ακροδεξιές οργανώσεις (ειδικά στις ΗΠΑ) ως «αριθμολογικός» συμβολισμός του Αδόλφου Χίτλερ, καθώς η ημερομηνία γέννησής του ήταν 20 Απριλίου (20/4- από όπου προκύπτει το «420»).

Άλλο αυτοκίνητο στη διαφήμιση έχει τον αριθμό SO LL 3849. Σε σχέση με την προηγούμενη πινακίδα, εδώ τα πράγματα φαίνονται πιο «τραβηγμένα», καθώς υποτίθεται πως το 84 έχει επιλεγεί ως αντιπροσωπευτικό του όγδοου και του τέταρτου γράμματος του λατινικού αλφαβήτου, δηλαδή του H και του D, που υποτίθεται πως αντιπροσωπεύουν το «Heil Deutschland» (Χαίρε Γερμανία- Σημειώνεται πως άλλος παρεμφερής συμβολισμός γνωστός σε ακροδεξιούς κύκλους είναι το 88, για το «HH»- «Heil Hitler», όπως και το 18 - «Adolf Hitler»). Οι αριθμοί 3 και 9, σύμφωνα με τους επικριτές, αντιπροσωπεύουν την χριστιανική ταυτότητα, και ως εκ τούτου υπαινίσσονται αντισημιτισμό.

Σύμφωνα με τον Guardian, στη Γερμανία οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων σε μεγάλο βαθμό μπορούν να επιλέγουν τους δικούς τους συνδυασμούς γραμμάτων και αριθμών για τις πινακίδες τους χωρίς κόστος, και επί σειρά ετών παρατηρήθηκε αύξηση του αριθμού αυτών που επέλεγαν συνδυασμούς γραμμάτων και αριθμών που αποτελούσαν κρυμμένα μηνύματα, με σκοπό να υποδείξουν τις πεποιθήσεις τους στους γνώστες ομοϊδεάτες τους.

Η Edeka, ιδρυθείσα στα τέλη του 19ου αιώνα, έχει το 26% της αγοράς. Η εταιρεία αρνείται τις κατηγορίες, υποστηρίζοντας πως οι συνδυασμοί είχαν άλλη σκοπιμότητα, και οι ναζιστικοί συμβολισμοί είναι τυχαίοι. Το MU SS, ειδικότερα, αντιπροσωπεύει το «muss» (πρέπει), ένα από τα βασικά μηνύματα της διαφήμισης, που δείχνει μια οικογένεια (ειδικά τη μητέρα) να προσπαθεί να κάνει διάφορες δουλειές, και τα παιδιά να φαίνονται παραμελημένα. Το μήνυμα της διαφήμισης είναι πως οι πελάτες μπορούν να κερδίσουν χρόνο ψωνίζοντας στο Edeka.