Oι επιστήμονες ισχυρίζονται ότι ανακάλυψαν τον τρόπο για να παρατείνουν τη διάρκεια της ζωής

shutterstock

Oι επιστήμονες λένε ότι κατάφεραν επιτυχώς να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής των ποντικιών μέσω της μεθόδου του κυτταρικού επαναπρογραμματισμού και χρησιμοποιώντας μία τεχνική η οποία υποστηρίζουν ότι μπορεί να αναβάλει τη διαδικασία γήρανσης, όπως αναφέρει ο Independent.

Οι προηγούμενες προσπάθειες προκειμένου να επιτευχθεί αυτό απέτυχαν, καθώς κατέληξαν στη δημιουργία νεότερων κυττάρων, αλλά τα ποντίκια ανέπτυξαν όγκους και στη συνέχεια πέθαναν.

Ωστόσο, η ομάδα πίσω από την τελευταία έρευνα, με επικεφαλής τον καθηγητή Juan Carlos Izpisua Belmonte από το Ινστιτούτο Salk των Ηνωμένων Πολιτειών, είπε ότι πλέον τα ποντίκια που έχουν υποβληθεί στη συγκεκριμένη θεραπεία μπορούν να ζήσουν 30% περισσότερο από τα υπόλοιπα ζώα του είδους τους και δεν εμφανίζουν καρκίνο.

Ανέφεραν επίσης ότι τα ότι τα αποτελέσματα ήταν θετικά και σε δοκιμές που έγιναν σε ανθρώπινα κύτταρα στα εργαστήρια.

Ο καθηγητής Izpisua Belmonte είπε: «Η έρευνά μας αποκαλύπτει ότι η διαδικασία της γήρανσης δεν επιτυγχάνεται μόνο μέσω μίας συγκεκριμένης κατεύθυνσης. Είναι μία εύπλαστη διαδικασία και μπορεί να αναβληθεί με μία προσεκτική τροποποίηση των κυττάρων».

Η εν λόγω τεχνική περιλαμβάνει τη μετατροπή των κυττάρων σε βλαστοκύτταρα, τα οποία μπορούν να αναπτυχθούν στη συνέχεια σε οποιοδήποτε είδος εξειδικευμένων κυττάρων. Ένας άλλος εκ των ερευνητών, ο Alejandro Ocampo είπε: «Αυτό που έχουμε παρατηρήσει εμείς και οι υπόλοιποι ερευνητές στα εργαστήρια βλαστικών κυττάρων είναι ότι ο κυτταρικός επαναπρογραμματισμός κάνει τα κύτταρα να μοιάζουν νεότερα».

«Η επόμενη ερώτηση είναι αν αυτή η διαδικασία αναζωογόνησης μπορεί να εφαρμοστεί σε ένα ζωντανό ζώο».

Αλλά η δημιουργία βλαστικών κυττάρων, τα οποία μπορούν να διαιρούνται συνεχώς και παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των εμβρύων, αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης όγκων. Ο καρκίνος οδηγεί στον θάνατο επειδή τα κύτταρα διαιρούνται ανεξέλεγκτα μέχρι να καταστρέψουν τη λειτουργία των ζωτικών οργάνων.

Ένα άλλο πρόβλημα με τον επαναπρογραμματισμό των κυττάρων είναι ότι αυτά είναι απαραίτητα για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού, έτσι η μετατροπή τους σε πολλά βλαστοκύτταρα μπορεί να οδηγήσει στον θάνατο.

Έτσι οι ερευνητές του Salk, τροποποίησαν τέσσερα γονίδια, τα οποία εμπλέκονται στη διαδικασία του κυτταρικού προγραμματισμού.

Οι ερευνητές στη συνέχεια εφήρμοσαν την τεχνική σε ηλικιωμένους ποντικούς. Ανέφεραν βελτιωμένη αναγέννηση του μυϊκού ιστού και παγκρέατος μετά από έναν μικρό τραυματισμό.

«Προφανώς τα ποντίκια δεν είναι άνθρωποι και η εφαρμογή της συγκεκριμένης τεχνικής στο ανθρώπινο είδος θα είναι σαφώς περισσότερο πολύπλοκη», δήλωσε ο καθηγητής Izpisua Belmonte.

«Αλλά αυτή η μελέτη αποδεικνύει ότι η διαδικασία της γήρανσης είναι δυναμική και εύπλαστη κι ως εκ τούτου οι θεραπευτικές παρεμβάσεις είναι πολύ πιο δεκτικές από ό,τι νομίζαμε μέχρι πριν από λίγο καιρό».