Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ως εναλλακτική πρόταση σπουδών

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ως εναλλακτική πρόταση σπουδών
shutterstock

Η Διευθύντρια της Μονάδας Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, Δρ. Παρασκευή Χατζηπαναγιώτου, αναλύει γιατί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί την καλύτερη λύση για όσους επιθυμούν να συνδυάσουν τις σπουδές με τις επαγγελματικές και προσωπικές τους υποχρεώσεις.

Το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου κέρδισε το 2015 σημαντική αναγνώριση από το QS Stars, επένδυσε στην Ιατρική Σχολή, και λειτούργησε το Microsoft Innovation Center. Παράλληλα, όμως, έχει επενδύσει πολύ και στην προσφορά εξ αποστάσεως προγραμμάτων. Γιατί είναι τόσο σημαντική η εξ αποστάσεως εκπαίδευση;

Το γεγονός ότι το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου έχει εξασφαλίσει 5 αστέρια στην αξιολόγηση QS Stars σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία και τις τεχνολογικές υποδομές επιβεβαιώνει ότι έγινε αντίστοιχα πολύ σημαντική επένδυση στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση τόσο όσον αφορά την υλικοτεχνική υποδομή, όσο και τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό και τη λειτουργική οργάνωση των προγραμμάτων. Τα τελευταία τρία χρόνια προσφέρουμε πλήρως αναγνωρισμένα εξ αποστάσεως προγράμματα σε πτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο σε εξελιγμένα επιστημονικά πεδία. Συγκεκριμένα, προσφέρονται πτυχιακά προγράμματα στην Ψυχολογία (στα Ελληνικά), στην Αγγλική Φιλολογία και Γλωσσολογία (στα Αγγλικά) , στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (στα Ελληνικά και στα Αγγλικά) & στο Μάρκετινγκ, Επικοινωνία και Κοινωνικά Δίκτυα (στα Αγγλικά), ενώ μεταπτυχιακά προγράμματα προσφεέρονται στις Επιστήμες της Αγωγής με τέσσερις κατευθύνσεις (Ελληνικά), στη Δημόσια Υγεία (Ελληνικά), στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ στα Ελληνικά και στα Αγγλικά), στη Μουσική Παιδαγωγική (Ελληνικά), στην Αγγλική Φιλολογία και Γλωσσολογία (Αγγλικά), στα Συστήματα Πληροφορικής (Αγγλικά) και στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και Συμβουλευτική (Ελληνικά). Υπάρχει έτσι μια πληθώρα επιλογών σε γνωστά αντικείμενα, ενώ, λαμβάνοντας υπόψη τις επιθυμίες του κόσμου και τις ανάγκες της αγοράς, η προσφορά των εξ αποστάσεων προγραμμάτων αναβαθμίζεται

κάθε χρόνο, δίνοντας στους αποφοίτους μας τη δυνατότητα να αναπτύξουν τις δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν επαγγελματικά. Στα προγράμματα που προσφέρονται με τη μεθοδολογία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης φοιτούν όχι μόνο Κύπριοι και Έλληνες , αλλά και κάτοικοι Ευρωπαϊκών χωρών, της Ρωσίας και των ΗΠΑ, οι οποίοι είναι είτε ελληνόφωνοι, είτε ξένοι που ενδιαφέρονται για τα αγγλόφωνα προγράμματά μας.

Η συμμετοχή σε ένα εξ αποστάσεως πρόγραμμα απαιτεί μεγαλύτερη πειθαρχία από ότι ένα «συμβατικό» πρόγραμμα σπουδών;

Το παιδαγωγικό μοντέλο της εκπαίδευσης από απόσταση προσφέρει μια συγκεκριμένη ευελιξία -με τη δυνατότητα αυτοδιαχείρησης του χρόνου, του τόπου και του ρυθμού μελέτης από τους φοιτητές- η οποία πρέπει να συνοδεύεται από πειθαρχία, ώστε οι φοιτητές να μην μείνουν πίσω στις υποχρεώσεις τους. Φυσικά, για το σκοπό αυτό το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου έχει σχεδιάσει ένα ολοκληρωμένο μηχανισμό – με τη συνεργασία των διδασκόντων και του προσωπικού της Μονάδας Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης –, ώστε να παρέχεται συνεχής στήριξη στους φοιτητές. Συγκεκριμένα, υπάρχει διαρκής έλεγχος της δραστηριότητας των φοιτητών και όταν εντοπιστεί ότι κάποιοι δεν είναι συνεπείς στην παρακολούθηση του προγράμματος, τότε επικοινωνούμε άμεσα μαζί τους και τους βοηθούμε να συνεχίσουν επιτυχώς τις σπουδές τους. Οι φοιτητές μας έχουν επίσης στη διάθεσή τους έναν ακαδημαϊκό σύμβουλο, στον οποίο μπορούν να απευθύνονται για ό,τι πρόβλημα τους απασχολεί. Θεωρώ ότι η συνολική αυτή προσέγγιση των φοιτητών διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο για το πολύ χαμηλό ποσοστό εγκατάλειψης σπουδών (κάτω από 5%), που παρατηρείται στο ΕΠΚ, σε σχέση με το περίπου 20% που καταγράφεται κατά μέσο όρο στα προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης παγκόσμια.

Στην Κύπρο υπάρχει ζήτηση για τα εξ αποστάσεως προγράμματα; Και τι είδους φοιτητές επιλέγουν να σπουδάσουν από απόσταση;

Το ενδιαφέρον για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση αυξάνεται στην Κύπρο κάθε χρόνο, επειδή η μεθοδολογία της αποτελεί εναλλακτική επιλογή για όλους όσοι επιθυμούν να συνδυάσουν τις σπουδές με τις επαγγελματικές και τις προσωπικές τους υποχρεώσεις. Για παράδειγμα, οι εκπαιδευτικοί που δεν είναι διορισμένοι και απασχολούνται τον ιδιωτικό τομέα, δύσκολα θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν μεταπτυχιακές σπουδές -οι οποίες αποτελούν απαραίτητο, πλέον, προσόν για διορισμό και επαγγελματική ανέλιξη- σε κάποιο πρόγραμμα σπουδών με υποχρεωτική παρουσία στην τάξη. Αλλά και οι διορισμένοι εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να συνδυάσουν τις επαγγελματικές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις με την παρακολούθηση ενός “συμβατικού” προγράμματος. Το ίδιο σενάριο επαναλαμβάνεται και με τους εργαζόμενους στον τομέα της υγείας, των επιχειρήσεων, αλλά και με τους στρατιωτικούς, οι οποίοι, συχνά, δεν έχουν σταθερά ωράρια εργασίας, ενώ αναγκάζονται να μετακινούνται για επαγγελματικούς λόγους. Το γενικό, λοιπόν, προφίλ φοιτητή που παρατηρείται στα προγράμματά μας είναι αυτό του ενήλικα (άνδρα/γυναίκας) εργαζόμενου με αυξημένες οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις. Επιπλέον, το ενδιαφέρον για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει αυξηθεί, επειδή αποτελεί μία πιο οικονομική πρόταση εκπαίδευσης, με υψηλή ποιότητα σπουδών και ανταγωνιστικά δίδακτρα, γεγονός που λαμβάνεται ιδιαίτερα υπόψη από τους υποψήφιους φοιτητές. Έτσι, στα προγράμματά μας συμμετέχουν φοιτητές από την Κύπρο οι οποίοι είτε κατοικούν σε μακρινές περιοχές, όπως Δερύνεια, Πάφος, Πύργος, Λεμεσός, είτε πιο κοντά, στην επαρχία Λευκωσίας, για τους οποίους η καθημερινότητά τους δεν τους επιτρέπει την παρακολούθηση ενός συμβατικού προγράμματος.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης;

Η διαδικασία αυτή προσφέρει υψηλής ποιότητας εκπαίδευση, ενώ είναι ιδιαίτερα απλή και προσαρμοσμένη στις ανάγκες του κάθε φοιτητή. Αναλυτικότερα, στην αρχή του κάθε τετράμηνου, οι φοιτητές αποκτούν πρόσβαση στην «εικονική τάξη», την πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης Blackboard, όπου υπάρχουν διαθέσιμα διάφορα εργαλεία για τη συνεργασία με τους διδάσκοντες και τους άλλους φοιτητές. Οι φοιτητές έχουν 24ωρη τεχνική υποστήριξη και ηλεκτρονική πρόσβαση στη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου. Το εκπαιδευτικό υλικό είναι διαδραστικό, κατανοητό, καθοδηγητικό, προσαρμοσμένο στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ενώ ένας οδηγός μελέτης καθοδηγεί τους φοιτητές καθόλη τη διάρκεια του τετραμήνου. Σε αυτό το πλαίσιο, οι φοιτητές καλούνται να εκπονήσουν γραπτές εργασίες και να λάβουν μέρος σε δραστηριότητες μάθησης, όπως διαδικτυακές συζητήσεις, συμπλήρωση ερωτηματολογίων αυτοαξιολόγησης, κουίζ κτλ. Η βαθμολογία που θα λάβουν στις δραστηριότητες αυτές αντιστοιχεί στο 50% της τελικής βαθμολογίας. Το υπόλοιπο 50% προέρχεται από την τελική γραπτή εξέταση, που είναι και η μοναδική στιγμή καθόλη την διάρκεια των σπουδών που απαιτείται η φυσική παρουσία των φοιτητών. Για δική τους διευκόλυνση, οι εξετάσεις οργανώνονται κατά τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου (τον Ιανουάριο και τον Μάιο) σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, της Κύπρου και όπου αλλού έχουμε φοιτητές.

Οι φοιτητές μπορούν να επικοινωνήσουν με τους καθηγητές τους ανά πάσα στιγμή;

Ασφαλώς. Kατά τη διάρκεια του τετραμήνου οι φοιτητές μπορούν να συνομιλήσουν με τους διδάσκοντες οποιαδήποτε στιγμή, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες σύγχρονης ή/και ασύγχρονης επικοινωνίας. Επίσης, λαμβάνουν μέρος σε προαιρετικές διαδικτυακές συναντήσεις για να λύσουν απορίες ή για να τους επεξηγηθούν τα πιο σημαντικά περιεχόμενα των μαθημάτων. Οι συναντήσεις αυτές βιντεοσκοπούνται και είναι διαθέσιμες στους φοιτητές ανά πάσα στιγμή. Βασικό μας μέλημα είναι οι φοιτητές να μην νιώθουν ‘μόνοι’ σε κανένα σημείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Τι δυνατότητες παρέχει για τους εξ αποστάσεως φοιτητές το γεγονός ότι τo Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου ανήκει στο δίκτυο Laureate International Universities;

Το δίκτυο Laureate International Universities είναι ένα παγκόσμιο δίκτυο 70 Πανεπιστημίων που διακρίνονται για την ποιότητα και την καινοτομία στην εκπαίδευση και απαριθμεί πάνω από ένα εκατομμύριο φοιτητές σε 25 χώρες. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση προσφέρεται ως ιδανικό πλαίσιο για την εργοδότηση διδασκόντων από τα πανεπιστήμια αυτά στα δικά μας προγράμματα (αφού δεν απαιτούνται μετακινήσεις), για την από κοινού δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού, καθώς και για τη δυνατότητα πρακτικής άσκησης των φοιτητών μας σε κάποιο Πανεπιστήμιο του δικτύου.

Πρόσφατα έχει εισαχθεί ένα νέο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, το Digital MBΑ, το οποίο αλλάζει ριζικά τη φιλοσοφία των ΜΒΑ προγραμμάτων, καθώς δημιουργήθηκε με την τεχνογνωσία, τη σύμπραξη και τη συνεργασία 5 Πανεπιστημίων της Ευρώπης και αξιοποιεί πλήρως τις δυνατότητες της σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας. Το ψηφιακό αυτό πρόγραμμα σχεδιάστηκε για να προσφέρει υψηλής ποιότητας εκπαίδευση στους ανθρώπους των επιχειρήσεων, οι οποίοι επιθυμούν να διαχειριστούν τον πολύτιμο προσωπικό τους χρόνο αναβαθμίζοντας τα επαγγελματικά τους προσόντα. Διδάσκεται και στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα, είναι διάρκειας 3 τετραμήνων και απευθύνεται σε στελέχη επιχειρήσεων, οργανισμών και υπηρεσιών του χρηματοοικονομικού τομέα, της βιομηχανίας, της πληροφορικής, της ενέργειας και των τηλεπικοινωνιών. Η ανάπτυξη των ηγετικών δεξιοτήτων είναι η πρώτη προτεραιότητα του προγράμματος, γι’ αυτό και το Digital MBA του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου προσφέρει παράλληλα ενίσχυση και πιστοποίηση των ηγετικών προσόντων των αποφοίτων μέσω του Leadership Accelerator Programme του University of Europe Laureate Digital.