Τσίπρας - Μπορίσοφ βάζουν τις υπογραφές για τη σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας - Βουλγαρίας

Τσίπρας - Μπορίσοφ βάζουν τις υπογραφές για τη σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας - Βουλγαρίας
Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Οι άξονες για τον σιδηρόδρομο που θα ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη και θα φτάνει στον Δούναβη μπαίνουν σήμερα στην Καβάλα παρουσία του πρωθυπουργού της Ελλάδος Αλέξη Τσίπρα και της Βουλγαρίας Μπόικο Μπορίσοφ (οι οποίοι θα έχουν συναντηθεί νωρίτερα). Με το μνημόνιο που υπογράφεται σήμερα ουσιαστικά αρχίζει το έργο της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα, την Αλεξανδρούπολη , το Μπουργκάς και τη Βάρνα και τα λιμάνια τους και τέλος με το λιμάνι του Ρούσε στον ποταμό Δούναβη.

Για την Ελλάδα ειδικά είναι ένα ακόμη βήμα για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου (που ήταν σε ορισμένες περιοχές από την εποχή του Τρικούπη!). Υπενθυμίζεται ότι σε λίγες εβδομάδες η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διεξάγεται σε 4 ώρες και 30 λεπτά και σε ένα χρόνο σε 3 ώρες και 30 λεπτά.

Από την σιδηροδρομική διασύνδεση Καβάλας – Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς – Βάρνα ικανοποιούνται διαπιστωμένες ανάγκες δεκαετιών που και η Ε.Ε. έχει αναγνωρίσει. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Επίτροπος Βιολέτα Μπουλτς έχει δώσει το «πράσινο φως» για την σύναψη του μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών της Ελλάδος και το υπουργείο Μεταφορών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών της Βουλγαρίας.

Τα οφέλη

Πρόκειται για ένα έργο και μία σύνδεση που δίνει αναπτυξιακή πνοή στις περιοχές διέλευσης (για την Ελλάδα (Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία και Θράκη), αναπτύσσει τις εμπορευματικές μεταφορές και συμπεριλαμβάνει τα logisticscenter των λιμανιών διέλευσης. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για «ισχυρό μοχλό ανάπτυξης και διευκόλυνσης ροών» στην ευρύτερη περιοχή, ενώ θα αποτελέσει και σημαντικό τμήμα των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφοράς. Ειδικά δε για τις βαλκανικές χώρες θα δείξει και στην Ε.Ε. ότι υπάρχουν δυνατότητες συλλογικής δραστηριοποίησης των βαλκανικών χωρών και των χωρών μελών της ΕΕ.

Τι γίνεται τώρα

Συγκεκριμένα σήμερα υπογράφεται ένα μνημόνιο συνεργασίας με σαφέστατα προσδιορισμένο αντικείμενο: την προετοιμασία όλων των τεχνικών, οικονομικών και νομικών στοιχείων που απαιτούνται για τη δημιουργία διακρατικού Φορέα Υλοποίησης και Διαχείρισης της σιδηροδρομικής γραμμής από τη Θεσσαλονίκη έως το Ρούσε της Βουλγαρίας. Υπενθυμίζεται ότι προ έτους, στην Αλεξανδρούπολη, είχε πραγματοποιηθεί η πρώτη συνάντηση της μεικτής διακρατικής επιτροπής. Το μνημόνιο αποτελεί το πρώτο αποτέλεσμα των τεχνικών συναντήσεων και των πολιτικών διαβουλεύσεων που ξεκίνησαν πέρυσι το Σεπτέμβριο.

Σήμερα υπάρχει μία κοινή ομάδα Ελλάδος – Βουλγαρίας η οποία βρίσκεται υπό σύσταση (ολοκληρώνεται τέλη Σεπτέμβρη). Με την υπογραφή του μνημονίου ξεκινά η προετοιμασία από την κοινή ομάδα των δύο χωρών, της δημιουργίας ενός ισχυρού διακρατικού φορέα που θα υλοποιήσει το έργο αξιοποιώντας κοινοτικά και ιδιωτικά κεφάλαια, ενώ θα έχει και την διαχείρισή του στο μέλλον.

Σύμφωνα με ασφαλείς πηγές, αυτά δεν είναι ελληνοβουλγαρικά σχέδια επί χάρτου, αλλά προκύπτουν από τις συνεννοήσεις που έχουν γίνει σε επίπεδο Γενικών Διευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και το «σήμα» της Επιτρόπου Μπουλτς σε Ελλάδα και Βουλγαρία ήταν να προχωρήσουν εντατικά στην υλοποίηση του έργου.

Δημοφιλή