«Items: Is Fashion Modern?»: Μετά από 70 χρόνια, το MoMA παρουσιάζει μια έκθεση αφιερωμένη στη μόδα

Από μπερέδες μέχρι μπαντάνες, κι από μπούρκες μέχρι μπικίνι: στο MoMA, στη Νέα Υόρκη, άνοιξε την πρώτη του μηνός η πρώτη εδώ και 70 χρόνια έκθεση του μουσείου που είναι καθ' ολοκληρία αφιερωμένη στη μόδα. Αφηγείται την ιστορία των ενδυμάτων και αξεσουάρ που συνιστούν τα θεμέλια του πώς ντυνόμαστε σήμερα.

Η έκθεση «Αντικείμενα: Είναι μοντέρνα η μόδα;» γεμίζει όλον τον έκτο όροφο του μουσείου, και περιλαμβάνει 111 τυπολογίες, η κάθε μια από τις οποίες έχει επιλεγεί για τη σημασία της τα τελευταία 100 χρόνια. Μαζί, η μία δίπλα στην άλλη, αποκαλύπτουν τις αλλαγές στο πώς παρουσιάζουμε τους εαυτούς μας, δημόσια ή ιδιωτικά, τον τελευταίο αιώνα, τόσο ατομικά όσο και συλλογικά.

Την έχουν οργανώσει η επικεφαλής επιμελήτρια του MoMA στους τομείς αρχιτεκτονικής και ντιζάιν Πάολα Αντονέλι και η βοηθός της, η Μισέλ Μίλαρ Φίσερ. «Όπως και οι άλλες μορφές του ντιζάιν, η μόδα υπάρχει μέσα σε ένα περίπλοκο σύστημα στο οποίο ενέχονται η πολιτική και η οικονομία στον ίδιο βαθμό που ενέχονται το στυλ, η τεχνολογία και η κουλτούρα» υπογραμμίζουν οι οργανώτριες. «Η έκθεση εξετάζει αυτό το περίπλοκο σύστημα, χρησιμοποιώντας ως φακό το κάθε αντικείμενο» προσθέτουν.

Η ονομασία που δόθηκε στην έκθεση είναι παραλλαγή της ονομασίας της τελευταίας αφιερωμένης εξ' ολοκλήρου στη μόδα έκθεσης του μουσείου. Το 1944, ο Μπέρνταρντ Ρουντόφκσι είχε επιμεληθεί την έκθεση «Είναι μοντέρνα τα ρούχα;». Σε αυτήν, ο αρχιτέκτονας είχε διερωτηθεί για την αντιμετώπιση των ρούχων που εδραζόταν στην παράδοση, εκείνη την εποχή.

Τα εκθέματα παρουσιάζονται θεματικά, κάποια σε πολλαπλές αισθητικές προσεγγίσεις, φέρνοντας έτσι τον συνολικό αριθμό τους στα περίπου 350. Ανάμεσα στα θέματα που εξετάζονται είναι το φύλο, η στολή, η εξουσία, τα υλικά, τα μηνύματα. Ο τρόπος με τον οποίο τα αθλητικά ρούχα έχουν εισχωρήσει στο καθημερινό ντύσιμό μας, οι απόψεις για το πόσο πολύ - ή πόσο λίγο - πρέπει να είναι καλυμμένο το σώμα. Και άλλα πολλά.

Για σχεδόν 30 τυπολογίες, οι επιμελήτριες ζήτησαν από σχεδιαστές μόδας να οραματιστούν το πιθανό μέλλον κάποιων από των συστατικών της γκαρνταρόμπας, χρησιμοποιώντας καινούργια υλικά ή τεχνολογία. Αυτά τα καινούργια «οράματα» παρουσιάζονται δίπλα στα «στερεότυπά» τους.

Τελευταίος σταθμός στην έκθεση είναι ίσως το πιο ευρέως διαδεδομένο «αντικείμενο»: το λευκό T-shirt.

Η έκθεση διαρκεί έως τις 28 Ιανουαρίου 2018.

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)