Black Friday, η μέρα μετά: Ποια καταστήματα ωφελήθηκαν περισσότερο και ο ρόλος-κλειδί των e-shops

Black Friday, η μέρα μετά: Ποια καταστήματα ωφελήθηκαν περισσότερο και ο ρόλος-κλειδί των e-shops
Shoppers on Oxford Street in central London with a sign advertising Black Friday in a shop window on 25th November 2017 in London, England, United Kingdom. This is the busiest shopping district in the capital with Oxford Street being Europe's busiest shopping area. (photo by Mike Kemp/In Pictures via Getty Images)
Mike Kemp via Getty Images
Shoppers on Oxford Street in central London with a sign advertising Black Friday in a shop window on 25th November 2017 in London, England, United Kingdom. This is the busiest shopping district in the capital with Oxford Street being Europe's busiest shopping area. (photo by Mike Kemp/In Pictures via Getty Images)

Σε υψηλότερα επίπεδα συγκριτικά με πέρυσι, οι πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων την ημέρα της «Black Friday». Παρά, όμως, τη θετική επιρροή στις πωλήσεις, η πλειονότητα του εμπορικού κόσμου σε γενικές γραμμές κρίνει αρνητικά την εν λόγω πρακτική για τις μικρές επιχειρήσεις, όπως προκύπτει από δειγματοληπτική έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας σε τυχαίο δείγμα επιχειρήσεων των κλάδων που συμμετέχουν σε εκπτωτικές περιόδους, δηλαδή επιχειρήσεις ένδυσης, υπόδησης, οικιακού εξοπλισμού, αθλητικών ειδών και παιχνιδιών. Τα καταστήματα που δραστηριοποιούνται σε είδη οικιακού εξοπλισμού και ειδών τεχνολογίας, είναι εκείνα που ωφελήθηκαν περισσότερο και εν συνεχεία οι επιχειρήσεις του κλάδου της ένδυσης και υπόδησης.

Επίσης, όσοι διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα -κυρίως καταστήματα ηλεκτρικών ειδών- σημείωσαν αύξηση του τζίρου τους τη συγκεκριμένη ημέρα. Όπως προκύπτει από την έρευνα, η πρακτική της Black Friday κατέχει θετικό αντίκτυπο όσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων που πραγματοποιήθηκαν τη συγκεκριμένη μέρα στην πλειονότητα των εμπορικών καταστημάτων. Πρακτικά, η εισροή μεγαλύτερου αριθμού πελατών αντιστάθμισε το ποσοστό των εκπτώσεων που πραγματοποίησαν τα καταστήματα. Παρ' όλο που οι πωλήσεις κινήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα, ο εμπορικός κόσμος στην πλειονότητά του κρίνει αρνητικά τη συγκεκριμένη πρακτική, καθώς τα οφέλη που αποκομίζουν οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, πολυεθνικές και αλυσίδες είναι σαφώς μεγαλύτερα από εκείνα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Από τα καταστήματα που συμμετείχαν στην έρευνα αναφέρθηκαν ποιοτικά τα παρακάτω σχόλια σχετικά με την πρακτική της Black Friday:

  • Από μεγάλο μερίδιο των ερωτώμενων σημειώθηκε ότι φέτος τα καταστήματα ήταν εμφανώς πιο ενημερωμένα σε σχέση με πέρυσι. Δεδομένου της καλύτερης πληροφόρησης και οργάνωσης, οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα τη συγκεκριμένη ημέρα.
  • Ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας αποτελεί το γεγονός ότι όσοι διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα- κυρίως καταστήματα ηλεκτρικών ειδών- σημείωσαν αύξηση του τζίρου τους τη συγκεκριμένη ημέρα.
  • Η εμπορική κίνηση συγκεντρώθηκε τη συγκεκριμένη ημέρα, ενώ τις επόμενες ημέρες ήταν μειωμένη.
  • Τα μικρά καταστήματα και κυρίως εκείνα που δεν βρίσκονται σε κεντρικές περιοχές δεν επωφελούνται από τη συγκεκριμένη πρακτική, είτε συμμετέχουν είτε όχι.
  • Σημαντικές αναφορές πραγματοποιήθηκαν για τη συνεχή πραγματοποίηση εκπτώσεων/προσφορών καθ΄ όλη τη διάρκεια του χρόνου, εύρημα που σημειώνεται και σε έρευνες των τακτικών περιόδων εκπτώσεων.
  • Τέλος, υπήρξαν και ορισμένες αναφορές σχετικά με το ότι η συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια δρα ανασταλτικά για το τζίρο της χριστουγεννιάτικης περιόδου και απευθύνεται περισσότερο σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις με μεγαλύτερα περιθώρια κέδρους.

Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των εμπορικών συλλόγων σε κεντρικές πόλεις, σημειώνεται ότι η συμμετοχή των καταστημάτων φέτος ήταν εμφανώς μεγαλύτερη σε σχέση με πέρυσι, δεδομένου τόσο της πληροφόρησης που υπήρχε αλλά και της οργάνωσης που προηγήθηκε για τη συγκεκριμένη ημέρα. Παρακάτω, παρατίθενται αναλυτικά οι εκτιμήσεις σχετικά με τη συμμετοχή των καταστημάτων συγκεκριμένων πόλεων στην Black Friday, και με το πως κινήθηκαν οι πωλήσεις των καταστημάτων σε σύγκριση με την περυσινή αντίστοιχη ημέρα.

- Αθήνα: Στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας συμμετείχε η πλειονότητα των καταστημάτων (80-90%), σε αντίθεση με πέρυσι όπου συμμετείχε μικρό ποσοστό και κυρίως τα επώνυμα και οι αλυσίδες. Οι πωλήσεις των καταστημάτων κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περυσινή Black Friday.

- Πειραιάς: Η πλειονότητα των καταστημάτων της πόλης (70%) συμμετείχε φέτος στην πρακτική (έναντι του 40-50% που συμμετείχε πέρυσι). Οι πωλήσεις των καταστημάτων κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με την περυσινή εφαρμογή του Black Friday, καθώς φέτος συμμετείχαν και επιχειρήσεις που δεν είχαν λάβει μέρος πέρυσι. Το καταναλωτικό κοινό φάνηκε πιο ενημερωμένο σε σχέση με πέρυσι με αποτέλεσμα να ενισχυθεί κατά πολύ η επισκεψιμότητα της αγοράς της πόλης.

- Περιστέρι: Συμμετείχε περί του 35-40% των εμπορικών καταστημάτων της εμπορικής αγοράς (έναντι του περυσινού 15%). Οι πωλήσεις τη συγκεκριμένη ημέρα σε σχέση με πέρυσι, παρουσίασαν διαφοροποίηση με βάση το είδος εμπορίας. Συγκεκριμένα στα ηλεκτρικά είδη, οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα, ενώ στους υπόλοιπους κλάδους παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.

- Ν. Ιωνία: Στην εμπορική αγορά της περιοχής συμμετείχε πάνω από το 60% των εμπορικών καταστημάτων, ενώ πέρυσι η πρακτική είχε υιοθετηθεί από πολύ λίγα καταστήματα (10-15%). Σημειώθηκαν υψηλότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι.

- Κηφισιά: Στην εμπορική αγορά της Κηφισιάς συμμετείχαν 8 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις, ποσοστό φανερά πιο ενισχυμένο από πέρυσι όπου συμμετείχαν πολύ λίγα καταστήματα και κυρίως οι αλυσίδες. Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περυσινή εφαρμογή.

- Μαρούσι: Συμμετείχε το 30% των επιχειρήσεων της εμπορικής αγοράς. Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου αλλά χαμηλότερα σε σχέση με την περυσινή εφαρμογή του Βlack Friday.

- Χαλάνδρι: Συμμετείχε το 80-90% των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής, έναντι του περυσινού το 30-40%. Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι. Τη συγκεκριμένη ημέρα σημειώθηκε υψηλή επισκεψιμότητα στην αγορά του Χαλανδρίου.

- Γλυφάδα: Καθολική συμμετοχή των καταστημάτων στην εμπορική αγορά της Γλυφάδας. Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα

- Κερατσίνι: Συμμετείχε το 80-90% των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής. Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα

- Θεσσαλονίκη: Συμμετοχή κατά 90% των επιχειρήσεων της αγοράς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και κατά 60-70% στην περιφέρεια. Οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Σημειώθηκε ότι οι εκπτώσεις που έκαναν τα καταστήματα κινήθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα το καταναλωτικό κοινό να μην ικανοποιηθεί πλήρως.

- Πάτρα: Συμμετοχή 85-90% φέτος σε αντίθεση με πέρυσι που συμμετείχαν κυρίως οι μεγάλες αλυσίδες και μόλις το 10% των εμπορικών καταστημάτων (10%). Οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)