Πρώιμα συμπεράσματα και διαπιστώσεις σχετικά με τις επιθέσεις στο Παρίσι

Πλέον, η ημερομηνία 9.1.2015 θα θεωρείται ως σημαντικό σημείο αλλαγής αντιμετώπισης της τρομοκρατίας, όπως έγινε και στην περίπτωση της επίθεσης του μετρό στο Λονδίνο στις 7.7.2005.
FRANCOIS NASCIMBENI via Getty Images

Οι τρομοκρατικές επιθέσεις στην Γαλλία αντιμετωπίστηκαν. Πλέον, η ημερομηνία 9.1.2015 θα θεωρείται ως σημαντικό σημείο αλλαγής αντιμετώπισης της τρομοκρατίας, όπως έγινε και στην περίπτωση της επίθεσης του μετρό στο Λονδίνο στις 7.7.2005.

Τα συμπεράσματα βασίζονται στην πληροφόρηση από ανοιχτές πηγές για το τι έγινε και τι μπορεί να σημαίνει με όλο αυτό το σκηνικό που είδαμε στην Γαλλία.

1) Ο τρόπος δράσης των τρομοκρατικών ομάδων έχει αλλάξει από τις βομβιστικές επιθέσεις με αυτόχειρες, σε εκείνες που δείχνουν τρομοκράτες με επιθετικά όπλα να χτυπούν και να φεύγουν, για να κάνουν το ίδιο σε άλλο σημείο σε μια νέα μορφή ανταρτοπολέμου που έχει εγκαινιαστεί στην Συρία από την ομάδα του Daesh (ISIS).

2) Οι δράστες δεν λειτουργούν με απευθείας εντολές από κεντρικό πυρήνα ή κάποιον μεσάζοντα με την καρδιά του Daesh ή άλλης οργάνωσης. Δείχνουν να έχουν μεγάλο βαθμό αυτονομίας με ελάχιστη υποστήριξη κατά το πρότυπο του"μοναχικού λύκου" αλλά με μια βασική διαφορά. Το ότι λειτουργούν αυτόνομα δεν σημαίνει πώς δεν έχουν υποστήριξη, όπως φάνηκε στην διπλή επίθεση στην Γαλλία, όπου η ομηρία στο εβραϊκό κατάστημα έγινε για να εμποδίσει την συγκέντρωση εστίασης από τις Αρχές σε ένα μόνο σημείο.

Το γεγονός αυτό μπορεί να αποτελεί και οδηγό επιθέσεων στο μέλλον σαν τακτική με διάφορα συγχρονισμένα χτυπήματα θυμίζοντας και αντίστοιχες δράσεις της Αλ Κάιντα στην Ινδία, στο Νέο Δελχί.

Ταυτόχρονα ως αντίδραση όλο και περισσότερο θα βλέπουμε πώς ο χειρισμός τέτοιων επιθέσεων θα γίνεται από ειδικές μονάδες δράσης που περισσότερο θα μοιάζουν με στρατιωτικές παρά με αστυνομικές δυνάμεις καταστολής. Ο οπλισμός τους θα γίνει όλο και πιο βαριάς μορφής και θα είναι ικανές σε αποστολές διάσωσης ομήρων.

3) Οι Δυτικές κοινωνίες θα έχουν προβλήματα πόλωσης. Τόσο απέναντι στο Μουσουλμανικό στοιχείο, όσο και εσωτερικά όπου θα βρεθεί πρόβλημα μεταξύ εκείνων που θα στιγματίζουν το μεταναστευτικό ως κύρια πηγή τρομοκρατίας με εκείνους που είναι πέραν του δέοντος ανεκτικοί στο θέμα.

4) Ενδιαφέρον θα έχει το αποτέλεσμα της συνόδου των Αραβικών χωρών του Κόλπου σε λίγες μέρες, όπου αναμένεται να τεθεί σοβαρά το ζήτημα τηςΙσλαμικής τρομοκρατίας με φόντο οργανώσεις όπως αυτής του Daesh αλλά και της Boko Haram, καθώς η πνευματική κοινότητα του Ισλάμ (Ulama) θεωρεί πως οι πράξεις τους έχουν φέρει πολλά προβλήματα και συγκεντρώνουν όλο τον κόσμο εναντίον τους. Ήδη άλλωστε η Ρωσία αλλά και η Κίνα έχουν εγείρει θέμα και πιθανόν να συμφωνήσουν με την αίτηση του Ισραήλ να γίνει συζήτηση για την τρομοκρατία στην περιοχή μέσα από το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.

5) Μέσα στο 2015 , όπου αναμένεται να γίνει και η σύνοδος του ΝΑΤΟ μάλλον στο Κατάρ (!) θα τεθεί ζήτημα στροφής του ρόλου του συμφώνου αμύνης σε σύμφωνο ασφαλείας. Αυτό μπορεί να επηρεάσει άμεσα δράσεις σε περιοχές όπως αυτή της Λιβύης αλλά και της Συρίας και του Ιράκ, όσον αφορά την καταπολέμηση της τρομοκρατίας.

6) Σημαντική είναι, επίσης, και η γενικότερη αντιμετώπιση της Δύσης σε θέματα τρομοκρατίας που θα φέρει αρκετά απόνερα σε σχέσεις με χώρες που ανοιχτά πλέον στηρίζουν τρομοκρατικές ομάδες. Μία από αυτές είναι και η Τουρκία.

Παράλληλα, θα δημιουργηθεί αρκετά μεγάλο θέμα στο πώς ακριβώς θα επιταχυνθούν και θα αυστηροποιηθούν μέτρα ασφάλειας και προστασίας, που θα εμπεριέχουν και μέτρα κατά παράνομης μετανάστευσης όπως είχα αναφέρει λίγο καιρό πριν τον διορισμό του Δ. Αβραμόπουλου ως επιτρόπου στα θέματα αυτά (σ.σ. δύσκολο το έργο του πλέον). Αυτό αφορά και την χώρα μας, καθώς σε περίπτωση κυβέρνησης του κόμματος του ΣΥΡΙΖΑ, θα χρειαστεί να υποχωρήσουν σε αρκετά σχετικά ζητήματα για να μην υπάρξει σοβαρό θέμα απομόνωσης και καταγγελιών από άλλες χώρες μέλη της Ε.Ε.

7) Επιτακτική θα γίνει πλέον η ανάγκη συμφωνίας για διακρατικό μοίρασμα πληροφοριών εντός Ε.Ε. αλλά και με Αυστραλία και ΗΠΑ για να εντοπίζονται πιθανοί ύποπτοι σε πραγματικό χρόνο. Αυτό σημαίνει πώς η διεθνής βάση δεδομένων της Interpol ίσως γίνει ο βασικός κόμβος χρήσης τόσο για το πρόγραμμα VISA WAIVER όσο και για το νέο σχέδιο βιομετρικών διαβατηρίων της Ε.Ε. που δεν έχουν δεχτεί ακόμα όλες οι χώρες.

8) Το νέο δοκιμαστικό όργανο αντι-προπαγάνδας που ανακοινώθηκε από της Βρυξέλες ενάντια στην τρομοκρατία πολύ σύντομα θα γίνει πραγματικότητα. Ο ρόλος του στην χρήση και παροχή πληροφοριών σχετικά με τρομοκρατικές πράξεις θα λειτουργήσει ως ανάχωμα/φίλτρο στην σχεδόν ασύδοτη μετάδοση τους. Άγνωστο αν θα πετύχει ή όχι, πάντως σίγουρα μπορεί να έχει ως οδηγό τις πράξεις του Β. Πούτιν στην Ρωσία που έκανε σχεδόν το ίδιο και κατάφερε να μειώσει την τρομοκρατία στην χώρα του σε πολύ μεγάλο ποσοστό (σχετικό άρθρο υπάρχει στην σελίδα μας).

9) Σημαντικό ζήτημα θα τεθεί εκ νέου στην παροχή ιθαγένειας σε μετανάστες που γεννήθηκαν από γονείς οι οποίοι σε πρώτη φάση είχαν μεταναστεύσει παράνομα σε χώρες της Δύσης. Το πλαίσιο θα εξεταστεί εκ νέου και θα είναι και ο νο1 όρος των κομμάτων με ακροδεξιές τάσεις, π.χ. το κόμμα της Μαρί Λεπέν στη Γαλλία.

Δημοφιλή