Τέλη Κυκλοφορίας: Νέα αύξηση ή υπάρχει κι άλλος δρόμος;

Υπάρχει όμως κι άλλος δρόμος: αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν περίπου 900,000 αυτοκίνητα, χωρίς οι ιδιοκτήτες των οποίων να έχουν καταβάλλει τέλη κυκλοφορίας. Οι απώλειες εσόδων για το κράτος ανέρχονται σε €220 εκ, όσο δηλαδή και η διαφορά έναντι του στόχου! Αυτοί θα μπορούσαν πολύ εύκολα να εντοπιστούν μέσω της διασταύρωσης των στοιχείων με τη δήλωση φόρου εισοδήματός τους, στην οποία εμφανίζεται το όχημα που έχουν στην κατοχή τους.
eurokinissi

Σε άλυτο σταυρόλεξο τείνει να εξελιχθεί για την κυβέρνηση η κατάρτιση των νέων τελών κυκλοφορίας. Ο δημοσιονομικός στόχος για έσοδα €1,1 δισ. το 2015 είναι αδύνατον να επιτευχθεί με τις παρούσες συνθήκες και το υπ. Οικονομικών προσανατολίζεται σε αύξηση των τελών, στοχεύοντας κυρίως σε οχήματα υψηλής εμπορικής αξίας και μεγάλου κυβισμού. Η πρόθεση αυτή όμως είναι εκτός πραγματικότητας για τους εξής λόγους:

1.Τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα σήμερα είναι στην πλειοψηφία τους μικρού κυβισμού και ο μέσος όρος ηλικίας τους ξεπερνά πλέον τα 12 έτη. Ο στόλος δεν έχει ανανεωθεί μετά το ξέσπασμα της κρίσης λόγω της οικονομικής δυσπραγίας, ενώ η χαμηλότερη φορολογία δίνει ισχυρό κίνητρο για στροφή σε μικρότερα και παλαιότερα αυτοκίνητα. Όπως φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα, σε σύνολο 3,6 εκ αυτοκινήτων, το 56% του στόλου είναι άνω των 10 ετών, ενώ μόλις το 9% είναι έως 5 ετών.

Επιπλέον, το παρακάτω γράφημα αποκαλύπτει ότι το 35% του στόλου έχουν κινητήρα μέχρι 1.357 κυβικά εκατοστά και μόλις το 7% είναι μεγάλου κυβισμού (άνω των 1.900 κ.εκ.).

2.Οι νέες πωλήσεις αφορούν ως επί το πλείστον πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών ρύπων, τα οποία απολαμβάνουν αισθητά μειωμένα τέλη κυκλοφορίας (ΣΗΜ: τα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν μετά την 1/11/2010 φορολογούνται με βάση τους ρύπους και όχι τα κυβικά τους).

3.Οι εμπορικές αξίες, ιδίως των λεγόμενων πολυτελών αυτοκινήτων, κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα, λόγω της μειωμένης ζήτησης, του υψηλού κόστους συντήρησης και της αυξημένης φορολόγησής τους.

Με τη σημερινή εικόνα και χωρίς καμία παρέμβαση από το υπουργείο, τα έσοδα αναμένεται να κυμανθούν στα €875 εκ, χαμηλότερα έναντι του στόχου κατά €-225 εκ. Πιο αναλυτικά:

Το πλέον πιθανό σενάριο για να καλυφθεί αυτή η διαφορά είναι το υπουργείο να προβεί σε αύξηση των μέσων τελών ανά όχημα από τα 240 ευρώ που είναι σήμερα στα 300 ευρώ (+20%). Κάτι τέτοιο συνεπάγεται ότι θα αυξήσει σημαντικά τη φορολόγηση των νέων, φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων. Η λογική δηλαδή ότι δίνουμε περιβαλλοντολογικά κίνητρα μέσω των χαμηλών τελών ενδέχεται να πάει περίπατο στο βωμό των εσόδων...

Πιο συγκεκριμένα, ΑΝ μετουσιωθεί στην πράξη αυτό το σενάριο:

Υπάρχει όμως κι άλλος δρόμος: αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν περίπου 900.000 αυτοκίνητα, χωρίς οι ιδιοκτήτες των οποίων να έχουν καταβάλει τέλη κυκλοφορίας. Οι απώλειες εσόδων για το κράτος ανέρχονται σε €220 εκ, όσο δηλαδή και η διαφορά έναντι του στόχου! Αυτοί θα μπορούσαν πολύ εύκολα να εντοπιστούν μέσω της διασταύρωσης των στοιχείων με τη δήλωση φόρου εισοδήματός τους, στην οποία εμφανίζεται το όχημα που έχουν στην κατοχή τους. Αν εξακριβωθεί ότι όντως δεν έχουν καταθέσει πινακίδες, θα πρέπει να κληθούν να καταβάλλουν τα τέλη που τους αναλογούν. Με αυτό τον τρόπο, θα καλυφθεί η δημοσιονομική διαφορά και θα αποφευχθούν νέες οριζόντιες αυξήσεις.

Από το παραπάνω παράδειγμα γίνεται ξεκάθαρο ότι το αντίδοτο στη συνεχή υπερφορολόγηση είναι η αυξημένη αποτελεσματικότητα του φοροεισπρακτικού μηχανισμού που θα τονώσει την εισπραξιμότητα των φόρων και θα μειώσει τις απώλειες εσόδων. Χρειάζεται όμως εκ βάθρων αναδιοργάνωσή των υπηρεσιών και ψηφιακή ενοποίησή τους.

Αντί επιλόγου:

Θυμίζουμε ότι τα τέλη κυκλοφορίας εισήχθησαν για πρώτη φορά το 1953 από τον τότε υπουργό οικονομικών κ. Μαρκεζίνη, ως έκτακτος φόρος για την ενίσχυση των πληγέντων από τους σεισμούς κατοίκων της Κεφαλονιάς!

Δημοφιλή