Συμφωνήσαμε το μείγμα πολιτικής που προτείνει το ΔΝΤ

Τα προς ψήφιση μέτρα υπολογίζονται σε 3 με 3,5 δις, ενώ η φορολογική ελάφρυνση δεν μπορεί να ξεπεράσει στο ανώτατο επίπεδο το 1,5 δις. Σαφέστατα όμως οι μειώσεις φόρων, εφόσον πραγματοποιηθούν, θα δώσουν δυναμική στην ελληνική οικονομία και θα μειώσουν τη φοροδιαφυγή, δημιουργώντας αλυσιδωτά οφέλη. Η ειρωνεία είναι ότι στην πρόσφατη έκθεση του το ΔΝΤ προτείνει ως μείγμα πολιτικής ακριβώς αυτό που καταρχήν συμφώνησαν χθες Ελλάδα και θεσμοί.
SOOC

Στο χθεσινό Eurogroup όλες οι πλευρές έκαναν ένα βήμα πίσω, προ του διαφαινόμενου ναυαγίου. Συμφώνησαν σε ένα γενικό πλαίσιο, το οποίο θα συζητηθεί αναλυτικά με την επιστροφή των τεχνικών κλιμακίων στην Αθήνα την ερχόμενη εβδομάδα. Κυρίως ήταν η ελληνική πλευρά αυτή που διένυσε τα περισσότερα βήματα, ώστε να καλυφθεί η απόσταση που τη χώριζε από τους δανειστές.

Από τη μία πλευρά, δέχθηκε να νομοθετήσει άμεσα τα μέτρα που ζητούσαν οι θεσμοί:

1) τη μείωση του αφορολόγητου, που πιθανώς να εφαρμοσθεί από 1/1/2018

2) τη σταδιακή κατάργηση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις, η οποία θα ξεκινήσει από 1/1/2019

3) την αύξηση του μηνιαίου ορίου ομαδικών απολύσεων

Χωρίς να είναι απολύτως σαφές, πιθανώς τα μέτρα αυτά να μην είναι προληπτικά αλλά να εφαρμοσθούν σίγουρα, ανεξάρτητα από το αν πιάσουμε το στόχο για 3,5% πλεόνασμα το 2018 ή όχι.

Από την άλλη πλευρά, οι θεσμοί αποδέχθηκαν στοχευμένες φοροελαφρύνσεις από το 2019, εφόσον όμως η Ελλάδα επιτύχει πλεόνασμα άνω του 3,5% το 2018. Το ύψος δηλαδή της μείωσης φόρων θα εξαρτηθεί από το μέγεθος της υπέρβασης έναντι του στόχου.

Πιο συγκεκριμένα, οι προτάσεις που θα τεθούν προς συζήτηση και οριστικοποίηση είναι:

1)η μείωση του ΕΝΦΙΑ, με παράλληλη όμως θεσμοθέτηση του φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας (σήμερα έχει αντικατασταθεί από το συμπληρωματικό φόρο)

2) η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ σε ενέργεια, εστίαση και βασικά αγαθά.

Επιπρόσθετα, συζητείται η στήριξη από την παγκόσμια τράπεζα για την εφαρμογή ενός προγράμματος δημιουργίας 100 χιλιάδων θέσεων εργασίας τα επόμενα έτη.

Αυστηρά δημοσιονομικά, δεν είναι αληθές ότι το πακέτο των μέτρων αντισταθμίζεται πλήρως από τις μειώσεις φόρων. Τα προς ψήφιση μέτρα υπολογίζονται σε 3 με 3,5 δις, ενώ η φορολογική ελάφρυνση δεν μπορεί να ξεπεράσει στο ανώτατο επίπεδο το 1,5 δις.

Σαφέστατα όμως οι μειώσεις φόρων, εφόσον πραγματοποιηθούν, θα δώσουν δυναμική στην ελληνική οικονομία και θα μειώσουν τη φοροδιαφυγή, δημιουργώντας αλυσιδωτά οφέλη.

Η ειρωνεία είναι ότι στην πρόσφατη έκθεση του το ΔΝΤ προτείνει ως μείγμα πολιτικής ακριβώς αυτό που καταρχήν συμφώνησαν χθες Ελλάδα και θεσμοί: διεύρυνση της φορολογικής βάσης και «εξορθολογισμό» της συνταξιοδοτικής δαπάνης, ώστε να υπάρξει η δυνατότητα μείωσης των φορολογικών συντελεστών και στοχευμένης ενίσχυσης των ευπαθών ομάδων. Με άλλα λόγια όλες οι πλευρές κατέληξαν στην πρόταση του ΔΝΤ!

Παραμένει αδιευκρίνιστο τι μέλλει γενέσθαι με το χρέος. Το πιθανότερο πάντως είναι η περιγραφή των μέτρων ελάφρυνσής του να μετατεθεί για μετά το πέρας του προγράμματος το 2018, λόγω και των... γερμανικών εκλογών.

Η συμμετοχή δε της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης θα εξαρτηθεί από το πόσο σύντομα θα ολοκληρωθεί η 2η αξιολόγηση και από το αν θα υπάρξει έστω μια δέσμευση για τη μελλοντική ρύθμιση του χρέους.

Ουσιαστικά λοιπόν η κυβέρνηση πήρε αυτό που επιζητούσε από τους εταίρους. Κάποια μέτρα - αντιστάθμισμα στις σκληρές απαιτήσεις των δανειστών, τα οποία θα τα χρησιμοποιήσει ως επικοινωνιακό «περιτύλιγμα» για να κατευνάσει την κοινή γνώμη και τους βουλευτές της και να δημιουργήσει ένα αφήγημα εν όψει της δύσκολης συνέχειας.

Έχουμε όμως πολύ δρόμο μπροστά μας μέχρι την τελική συμφωνία. Μέχρι τότε ας κρατάμε μικρό καλάθι, διότι οι συζητήσεις αναμένονται ιδιαίτερα ακανθώδεις.

Δημοφιλή