ΤΟ BLOG
02/05/2017 13:26 EEST | Updated 02/05/2017 14:32 EEST

«Πύρρειος» Συμφωνία

Η χώρα αδυνατεί να επανακτήσει την εμπιστοσύνη θεσμών, επενδυτών και αγορών, παρά την τεράστια δημοσιονομική επίδοσή της από το 2010 μέχρι σήμερα με αποκορύφωμα το υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα που επιτεύχθηκε φέτος. Η έλλειψη σχεδίου των ελληνικών κυβερνήσεων, η αλλεργία που επιδεικνύουν σε οποιαδήποτε μορφή εκσυγχρονισμού του κράτους, καθώς και η κουτοπόνηρη πελατειακή αντίληψή τους, απαντούν στο ερώτημα γιατί η Ελλάδα δεν έχει βγει ακόμα από τα μνημόνια.

sooc

Μετά από ένα 7μηνο ατέρμονων διαπραγματεύσεων φαίνεται πως τελικά κλείνει η πολύπαθη συμφωνία μεταξύ ελληνικής κυβέρνησης και δανειστών. Πρόκειται για έναν πολύ επαχθή συμβιβασμό, που περιλαμβάνει σκληρά μέτρα, τα οποία θα πλήξουν πρωτίστως τα μεσαία και χαμηλά κοινωνικά στρώματα και ενδέχεται να οδηγήσουν σε φτωχοποίηση ευπαθή τμήματα του πληθυσμού.

Έναν συμβιβασμό που η ελληνική πλευρά επέλεξε τελικώς, φοβούμενη αφενός επανάληψη του ζοφερού 2015 και αφετέρου προσδοκώντας ότι η ανάκτηση της σταθερότητας θα επιτρέψει στην οικονομία να ορθοποδήσει σταδιακά. Ασφαλώς οι μέχρι πρότινος στομφώδεις δεσμεύσεις κορυφαίων κυβερνητικών στελεχών για συμφωνία «πακέτο» με ταυτόχρονη επίλυση του ελληνικού χρέους και για ούτε 1 ευρώ επιπλέον μέτρα πήγαν περίπατο.

Η συμφωνία αφορά τη νομοθέτηση οριζόντιων περικοπών ύψους €4 δισ., που θα εφαρμοσθούν από το 2018 έως το 2020. Από την άλλη, δίνει τη δυνατότητα ψήφισης «θετικών αντίμετρων», τα οποία όμως θα τεθούν σε εφαρμογή μόνο εφόσον υπάρξει υπέρβαση του στόχου για πλεόνασμα 3,5% και στο βαθμό που θα υπερκαλυφθεί ο στόχος.

Εξίσου αρνητικό είναι ότι δεν παρέχει καμία εγγύηση για την παροχή ρευστότητας προς τη χώρα το ίδιο διάστημα, ούτε μάλιστα δίνει κάποια σαφή δέσμευση για τη ρύθμιση του χρέους. Διευκολύνει πάντως την ένταξή μας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ από τον Ιούνιο, που αναμένεται να τονώσει με ενέσεις ρευστότητας το τραπεζικό σύστημα και τις μεγάλες επιχειρήσεις.

Πιο συγκεκριμένα η συμφωνία προβλέπει:

• Από 1-1-2018 κατάργηση φοροαπαλλαγών, όπως η έκπτωση φόρου 10% από ιατρικές και φαρμακευτικές δαπάνες.

• Από 1-1-2019 μέση μείωση 9% των κύριων συντάξεων από €600-€700/μήνα και αδιευκρίνιστο μέχρι στιγμής ποσοστό μείωσης των επικουρικών συντάξεων.

• Από 1-1-2020 δραστική μείωση του αφορολόγητου στα €5.681 από €8.636 που είναι σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι θα φορολογείται κάθε ιδιωτικός υπάλληλος που λαμβάνει πάνω από €400/μήνα και κάθε δημόσιος υπάλληλος ή συνταξιούχος με εισόδημα πάνω από €470/μήνα. Επίσης, όποιος λαμβάνει μηνιαίο μισθό άνω των €620 θα καταβάλει €650 αυξημένο φόρο ετησίως.

Τα λεγόμενα «θετικά αντίμετρα» περιλαμβάνουν στοχευμένες προνοιακές παροχές με βάση αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια, όπως:

• Η διεύρυνση του επιδόματος ενοικίου σε περισσότερους δικαιούχους

• Η μείωση της συμμετοχής στα γενόσημα φάρμακα

• Η αύξηση του επιδόματος 1ου και 2ου τέκνου από €40 σε €60/μήνα

• Η επέκταση των σχολικών γευμάτων, καθώς και

• Των εισακτέων παιδιών σε δημόσιους βρεφονηπιακούς σταθμούς.

Δυστυχώς δεν προβλέπεται καμία μείωση των υπέρογκων φόρων, ούτε για τις επιχειρήσεις ούτε για τα νοικοκυριά. Ουσιαστικά πρόκειται για προσπάθεια επούλωσης των συνεπειών της φτώχειας, η οποία ωστόσο αναμένεται να διογκωθεί από τα νέα μέτρα!

Επιπλέον, συμφωνήθηκε η κατάργηση του δικαιώματος βέτο από τον υπουργό εργασίας σε περιπτώσεις ομαδικών απολύσεων, καμιά αλλαγή στο σημερινό καθεστώς των συλλογικών διαπραγματεύσεων μέχρι το τέλος του υπάρχοντος προγράμματος, η μείωση σε 1 προς 3 των προσλήψεων - αποχωρήσεων στο δημόσιο, καθώς και η πώληση του 40% των μονάδων της ΔΕΗ μαζί με την ιδιωτικοποίηση του 17% της εταιρείας.

Σχετικά με τις ΔΕΚΟ που θα υπαχθούν στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (προς ιδιωτικοποίηση), είναι σημαντικό ότι οι διοικήσεις τους θα απολαμβάνουν ανεξαρτησίας από την εκάστοτε κυβέρνηση. Τέλος, μεγάλη συζήτηση θα προκαλέσει η επέκταση των ανοικτών καταστημάτων 30 Κυριακές το χρόνο σε περισσότερες περιοχές της Ελλάδας από αυτές που σήμερα χαρακτηρίζονται τουριστικές.

Η χώρα αδυνατεί να επανακτήσει την εμπιστοσύνη θεσμών, επενδυτών και αγορών, παρά την τεράστια δημοσιονομική επίδοσή της από το 2010 μέχρι σήμερα με αποκορύφωμα το υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα που επιτεύχθηκε φέτος.

Η έλλειψη σχεδίου των ελληνικών κυβερνήσεων, η αλλεργία που επιδεικνύουν σε οποιαδήποτε μορφή εκσυγχρονισμού του κράτους, καθώς και η κουτοπόνηρη πελατειακή αντίληψή τους, απαντούν στο ερώτημα γιατί η Ελλάδα δεν έχει βγει ακόμα από τα μνημόνια.

Sponsored Post