ΤΟ BLOG
07/03/2016 10:46 EET | Updated 08/03/2017 07:12 EET

MWC16: VR, βίντεο και 5G θα «οδηγήσουν» το mobile τα επόμενα χρόνια

«Η αγορά του mobile θα προσθέσει 1 δισ. μοναδικούς συνδρομητές μέχρι το 2020», «Smartphones οι μισές mobile συνδέσεις από φέτος με την προσοχή να στρέφεται στον αναπτυσσόμενο κόσμο», «Οι συνδέσεις 4G παγκοσμίως διπλασιάζονται το 2015 και φθάνουν το 1 δισ.», ήταν μερικοί από τους τίτλους των αναλύσεων που φιλοξένησε το τετραήμερο 22-25 Φεβρουαρίου το Mobile World Daily, το περιοδικό που διανέμεται στους συνέδρους του Mobile World Congress 2016.

archive

«Η αγορά του mobile θα προσθέσει 1 δισ. μοναδικούς συνδρομητές μέχρι το 2020», «Smartphones οι μισές mobile συνδέσεις από φέτος με την προσοχή να στρέφεται στον αναπτυσσόμενο κόσμο», «Οι συνδέσεις 4G παγκοσμίως διπλασιάζονται το 2015 και φθάνουν το 1 δισ.», ήταν μερικοί από τους τίτλους των αναλύσεων που φιλοξένησε το τετραήμερο 22-25 Φεβρουαρίου το Mobile World Daily, το περιοδικό που διανέμεται στους συνέδρους του Mobile World Congress 2016.

Τα νούμερα για την ανάπτυξη του mobile και της οικονομίας που δημιουργείται γύρω από αυτό αν μη τι άλλο εντυπωσιακά:

- 4,7 δισ. μοναδικοί συνδρομητές παγκοσμίως (το 63% του παγκόσμιου πληθυσμού). Ο αριθμός αναμένεται να φθάσει στα 5,6 δισ. το 2020, έχοντας ήδη αυξηθεί κατά 1,4 δισ. μεταξύ του 2010 και του 2015.

- 7,3 δισ. συνδέσεις mobile παγκοσμίως, εκ των οποίων το 1 δισ. είναι 4G μέσω 451 δικτύων τέταρτης γενιάς σε 151 χώρες, κυρίως του αναπτυγμένου κόσμου. Μέχρι το 2020 αναμένονται 9 δισ. συνδέσεις, με τις 4G να αποτελούν το ένα τρίτο.

- 3,1 τρισ. δολλάρια η συμμετοχή της βιομηχανίας του mobile στην παγκόσμια οικονομία (4,2% του ΑΕΠ), με πρόβλεψη να αυξηθεί στα 3,7 τρισ. το 2020.

- 32 εκατ. άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, με πρόβλεψη να αυξηθούν στα 36 εκατ. το 2020.

Λίγες ημέρες μετά και αφού πλέον το κορυφαίο συνέδριο της αγοράς της κινητής τηλεφωνίας (και όχι μόνο) έχει ολοκληρωθεί, τα κυρίαρχα μοτίβα που επικράτησαν στο φετινό MWC2016, ως οι βασικοί παράγοντες που θα «οδηγήσουν» προς αυτή την ανάπτυξη και προς την πραγμάτωση του οράματος της διασυνδεδεμένης κοινωνίας, ήταν αυτά της εικονικής πραγματικότητας, του βίντεο, του Διαδικτύου των Πραγμάτων και του 5G.

Και εάν το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things) και ο Διασυνδεδεμένος Κόσμος είχαν κάνει «ηχηρή» την παρουσία τους και στην περυσινή έκθεση, φέτος όλοι «μιλούσαν» για την Εικονική Πραγματικότητα και το Βίντεο ως τους επόμενους «μοχλούς ανάπτυξης» για το mobile, που θα αυξήσουν την εμπλοκή των χρηστών smartphones. Μαζί και με τη διασύνδεση όλων και περισσότερων συσκευών, η δημιουργία των τηλεπικοινωνιακών δικτυών 5ης γενιάς (5G) απαιτείται να ολοκληρωθεί συντομότερα ώστε να υποστηριχθούν οι νέες καινοτομίες.

VR ο απόλυτος πρωταγωνιστής

Η δημιουργία μίας αγοράς καταναλωτικών προϊόντων γύρω από τις τεχνολογίες της Εικονικής Πραγματικότητας (Virtual Reality - VR) μετά από το MWC2016 φαίνεται πως έρχεται ολοένα και πιο κοντά.

Αδιαμφισβήτητα «τις εντυπώσεις έκλεψε» η ανακοίνωση διά στόματος του δημιουργού του FacebookΜαρκ Ζάκερμπεργκ ότι η εταιρεία του θα συνεργασθεί στενά με την Samsung προκειμένου να οι τεχνολογίες της Oculus VR (εταιρεία η οποία κατασκευάζει κάσκες εικονικής πραγματικότητας και την οποία εξαγόρασε το Facebook το 2014 έναντι 2 δισ. δολλαρίων) να ενσωματωθούν στο Gear VR (η κάσκα της Samsung) μέσα στους επόμενους μήνες.

2016-03-07-1457311927-5548749-DSC05936.jpg

«Στην Facebook πιστεύουμε ότι η εικονική πραγματικότητα είναι η επόμενη πλατφόρμα μέσα από την οποία οι άνθρωποι θα επικοινωνούν μεταξύ τους. Θα επιτρέπει στον κάθε χρήστη να δημιουργεί και να μοιράζεται τις δικές του εμπειρίες. Αυτή την στιγμή χρησιμοποιείται για ψυχαγωγία και παιχνίδια, αλλά μπορεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ζούμε. Για αυτό η Facebook έχει επενδύσει από νωρίς στο VR. Θέλουμε να δημιουργήσουμε αυτές τις νέες κοινωνικές εμπειρίες», είπε ο Ζάκερμπεργκ ενώπιον 3.000 δημοσιογράφων και αναλυτών, ανεβαίνοντας στην σκηνή του UNPACKED event της Samsung, στη διάρκεια του οποίου παρουσιάστηκε εκτός από το νέο Samsung Galaxy S7 και η Gear 360, μία νέα κάμερα λήψης βίντεο 360 μοιρών που μπορούν να αναπαραχθούν μέσω του Gear VR.

«Η Samsung δημιουργεί το καλύτερο hardware για κινητές συσκευές και η Facebook με την Oculus το καλύτερο software για VR», τόνισε ο Ζάκερμπεργκ εξηγώντας τους λόγους της συνεργασίας των δύο εταιρειών.

2016-03-07-1457311995-3731401-DSC05925.jpg

Ο δημιουργός του δημοφιλέστερου κοινωνικού δικτύου ανέφερε ότι η δυναμική του VR έχει ήδη αποδειχθεί, καθώς μέχρι στιγμής πάνω από 1 εκατομμύριο ώρες βίντεο έχουν θεαθεί μέσω του Gear VR, ενώ στο app store της Oculus έχουν «ανέβει» πάνω από 200 εφαρμογές και παιχνίδια. Σε ό,τι αφορά το βίντεο 360 μοιρών, ο Ζάκερμπεργκ ανέφερε ότι «η κοινότητα του Facebook ήδη λατρεύει το 360 video», καθώς έχουν ανέβει πάνω από 20.000 και πάνω από 1 εκατομμύριο χρήστες τα έχουν παρακολουθήσει.

Ο Ζάκερμπεργκ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις προκλήσεις που εμφανίζονται ως προς την καθιέρωση του VR και του 360 video, οι οποίες εκτός από τις δυνατότητες των δικτύων (μεταφορά μεγάλου όγκου δεδομένων για κάθε βίντεο ή εφαρμογή) βρίσκονται και στην ίδια την τεχνολογία. Το Facebook, για παράδειγμα, εργάζεται πάνω σε μία τεχνολογία «δυναμικού streaming» η οποία εντοπίζει και αποδίδει αυτομάτως καλύτερη ανάλυση και ποιότητα εικόνας μόνο στα σημεία του βίντεο που είναι πιθανό ότι στρέφει την προσοχή του ο χρήστης. Έτσι, επιτυγχάνονται τέσσερεις φορές μεγαλύτερη ανάλυση και τέσσερεις φορές μικρότερη χρήση του bandwidth του τηλεπικοινωνιακού δικτύου.

2016-03-07-1457312099-5648007-DSC05914.jpg

Και εάν «τις εντυπώσεις έκλεψε» ο Ζάκερμπεργκ και η συνεργασία Facebook - Samsung, η τάση του VR έγινε εμφανής σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης, καθώς πολλές ακόμη εταιρείες (HTC, Qualcomm, Deutsche Telekom για παράδειγμα) παρουσίασαν το δικό τους hardware ή software για το VR, ενώ σε πολλά «περίπτερα» εταιρειών είχε δημιουργηθεί κάποιο happening με κάσκες εικονικής πραγματικότητας προκειμένου να προσελκυσθούν οι επισκέπτες.

Βίντεο και ad-blocking η ευκαιρία και ο κίνδυνος για τα μέσα στην εποχή του mobile

Βεβαίως, μία από τις σημαντικότερες χρήσεις των φορητών συσκευών είναι η κατανάλωση μηντιακού (ενημερωτικού και ψηχαγωγικού) περιεχομένου. Η ραγδαία αύξηση της χρήσης του κινητού τηλεφώνου και η σταδιακή μετάβασή του στην «πρώτη οθόνη» για την κατανάλωση περιεχομένου, αφήνει πίσω όχι μόνο την τηλεόραση ή τις εφημερίδες, αλλά και τα ίδια τα web-based διαδικτυακά μέσα. Τα μεγαλύτερα διεθνή μέσα στρέφουν την προσοχή τους στη δημιουργία «native» περιεχομένου για φορητές συσκευές μέσα από apps, 360 videos, immersive digital storytelling κοκ. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η συζήτηση που γίνεται αυτήν την στιγμή για το μέλλον των μέσων αναδεικνύει την κατακόρυφη αύξηση της κατανάλωσης βίντεο ως την ευκαιρία και της χρήσης προγραμμάτων που αποκρύπτουν τις διαφημίσεις ως τον κίνδυνο για τα επιχειρηματικά μοντέλα των διαδικτυακών μέσων και τη δημιουργία εσόδων.

Η ανάδειξη του περιεχομένου και ιδίως του βίντεο ως του πιο σημαντικού «επιπέδου» για την επιτυχία όσων δραστηριοποιούνται στο mobile (σε σύγκριση με τη συσκευή, το λειτουργικό σύστημα, τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο και την εφαρμογή που χρησιμοποιεί ο χρήστης) και η σύγκλιση των κοινωνικών δικτύων, του mobile και του ψηφιακού βίντεο, που «ξεκλειδώνει» νέους τρόπους δημιουργίας περιεχομένου που προσεγγίζει μαζικά παγκόσμια ακροατήρια, ήταν το θέμα της ομιλίας του Τζόνα Περέττι, ιδρυτή και διευθύνοντος συμβούλου του BuzzFeed, ενός από τα πιο επιτυχημένα διαδικτυακά «νέα μέσα».

2016-03-07-1457312156-3272602-DSC06456.jpg

«Όταν μπήκα στην αγορά, σιχαινόμουν το mobile. Ήταν ο εχθρός μας, γιατί 'σκότωνε' τη δυνατότητα να γίνει viral το περιεχόμενο. Οι χρήστες δεν μπορούσαν να δουν το ίδιο καλά το περιεχόμενο στο desktop και στο mobile και σταμάτησαν να το μοιράζουν μεταξύ τους. Αργότερα, το mobile έγινε το 'κλειδί' για να επικοινωνήσουν οι άνθρωποι μεταξύ τους και να γίνει κάτι viral στα κοινωνικά δίκτυα, ωστόσο ήμουν σκεπτικός κατά πόσον το βίντεο μπορεί να γίνει viral στο mobile. Παρ' όλα αυτά είδαμε συμπεριφορά διαμοιράσματος: οι χρήστες ειδοποιούν ο ένας τον άλλον και συζητούν για το βίντεο», ανέφερε ο πρώην συνιδρυτής της Huffington Post.

Στα νούμερα, μάλιστα, που μοιράστηκε ο Περέττι, έδειξε πώς το βίντεο καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος των θεάσεων περιεχομένου που δημιουργεί το BuzzFeed, ενώ κατέληξε πως στο μέλλον αναμένεται όλη η βιομηχανία των μέσων να κινηθεί προς το ψηφιακό mobile βίντεο, καθώς δημιουργεί τη μεγαλύτερη πλατφόρμα διανομής στον κόσμο επιτρέποντας τους εκδότες να προσεγγίσουν παγκόσμια κοινά που δεν μπορούσαν προηγουμένως.

2016-03-07-1457312213-4737345-DSC06454.jpg

Το βίντεο ήταν το θέμα της ομιλίας και του Τζίμμυ Μαίυμανν, Προέδρου Περιεχομένου και Καταναλωτικών Brands του αμερικανικού ομίλου AOL, στη διάρκεια της παράλληλης εκδήλωσης 4 Years From Now.

Ο Μαίυμανν παρουσίασε τα αποτελέσματα και συμπεράσματα μελέτης που πραγματοποίησε η AOL στο ακροατήριό της σχετικά με την κατανάλωση βίντεο σε φορητές συσκευές:

- Υπερδιπλάσιο ποσοστό (40% έναντι 18%) απάντησε ότι προτιμά την άνεση στη θέαση από την ποιότητα της εικόνας όταν επιλέγουν τη συσκευή στην οποία θα παρακολουθήσουν.

- Το μέγεθος της οθόνης δεν φαίνεται να αποτελεί παράγοντα που επηρεάζει την ευχαρίστηση της θέασης, καθώς υπολογιστής, tablet και κινητό βαθμολογούνται στο ίδιο επίπεδο.

- Το mobile δεν χρησιμοποιείται πλέον μόνο για κατανάλωση περιεχομένου «εν κινήσει», καθώς το 73% των βίντεο που παρακολουθούνται σε κινητό παρακολουθούνται στο σπίτι (έναντι 84% σε ό,τι αφορά στον υπολογιστή και 76% σε tablet).

- Δεν υπάρχει προτίμηση συσκευής θέασης για τα περισσότερα μήκη περιεχομένου, καθώς το 43% των βίντεο που παρακολουθούνται σε tablet έχουν διάρκεια από 6 έως 59 λεπτά.

2016-03-07-1457312268-7381977-DSC06618.jpg

«Το mobile είναι ο βασικός παράγοντας 'διάσπασης' της κατανάλωσης διαδικτυακών μέσων, ειδικά σε ό,τι αφορά στο βίντεο», τόνισε ο Μαίυμανν.

Και εάν η αύξηση της κατανάλωσης βίντεο κάνει τους εκδότες να θεωρούν ότι βρίσκουν το επόμενο σημείο ανάπτυξης, η επίσης ραγδαίως αυξανόμενη χρήση των ad-blockers τους κάνει να ανησυχούν.

Συνοπτικώς, με την αύξηση κατανάλωσης περιεχομένου στο mobile αυξήθηκε και η χρήση ειδικού λογισμικού που «μπλοκάρει» την «φόρτωση» και την εμφάνιση των διαφημίσεων των μέσων ενημέρωσης. Οι κυριότεροι λόγοι για την αύξηση της χρήσης των ad-blocker αφορούν στην κατανάλωση δεδομένων από το πρόγραμμα του χρήστη, το κακό αισθητικό αποτέλεσμα από τη μεταφορά των web banners στη μικρή οθόνη του κινητού και στη δυνατότητα καταγραφής περισσότερων προσωπικών δεδομένων και συμπεριφορών χρήσης που πραγματοποιείται μέσω των διαφημίσεων σε φορητές συσκευές έναντι σε υπολογιστές. Στην αύξηση της δημοφιλίας των ad-blockers έχει συμβάλει και η απευθείας χρήση τους από τους ίδιους τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, προκειμένου να μειωθεί το bandwidth που χρησιμοποιείται από τα δίκτυά τους κατά τη «φόρτωση» των διαφημίσεων (που συνήθως αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος δεδομένων της σελίδας), αλλά και η προεγκατεστημένη χρήση τους από την Apple στο λειτουργικό της σύστημα, σε μία προσπάθεια να βάλει «φρένο» στα διαφημιστικά έσοδα που προσπορίζεται η Google μέσω των AdWords.

Σε ειδικό πάνελ που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του MWC2016, συμφωνήθηκε από όλους τους εκπροσώπους της διαφημιστικής βιομηχανίας ότι θα πρέπει να βρεθεί μία λύση αμοιβαίας επωφέλειας, προκειμένου από τη μία να αντιμετωπισθούν τα θέματα της κακής εμπειρίας χρήσης και του υψηλού χρόνου «φόρτωσης» των σελίδων και από την άλλη να προωθούνται στον καταναλωτή του περιεχομένου «στοχευμένες» διαφημίσεις που θα τον ενδιαφέρουν και θα κρατούν ψηλά την εμπλοκή του με αυτές.

«Κατανοούμε τα θέματα που έχουν ανακύψει και δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την ευαισθησία των χρηστών. Πρέπει να βρεθεί μία λύση που οι καταναλωτές θα αποδεχθούν, όπως έγινε με την αναπαραγωγή μουσικής», τόνισε ο Πητ Μπλάκσω, Αντιπρόεδρος για Ψηφιακά και Κοινωνικά Μέσα στην Nestle.

«Ανησυχούμε από την υιοθέτηση ωμών λύσεων, καθώς οι διαφημίσεις μπορεί να είναι πολύ χρήσιμες, ενώ η απόκρυψή τους δεν επιβραβεύει τους σωστούς εκδότες. Επηρεάζει όμως και τους ίδιους τους χρήστες, καθώς όλο και περισσότεροι εκδότες αναγκάζονται να τους ζητήσουν να πληρώσουν για το περιεχόμενο, καθώς δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα χωρίς το δίκαιο αντάλλαγμα των διαφημίσεων», ανέφερε ο Μπένζαμα Φιζ, Γενικός Διευθυντής Μέσων και Πλατφορμών στην Google.

Από την πλευρά του, ο Ρόι Κάρθυ, Διευθυντής Μάρκετινγκ της εταιρείας Shine, η οποία αναπτύσσει τέτοιου είδους προγράμματα ad-blocking, εμφανίσθηκε επιθετικός απέναντι στην διαφημιστική βιομηχανία και τη χρήση τεχνολογίας για να καταπατήσει τα δικαιώματα των χρηστών: «Το 50% ενός πακέτου δεδομένων καταναλώνεται από το adtech. Σκεφτείτε πόσο υψηλά είναι τα ποσοστά κατάχρησης ή εισβολής στα προσωπικά δεδομένα των χρηστών μέσω της διαφημιστικής τεχνολογίας. Δεν είμαστε κατά της διαφήμισης, αλλά πιστεύουμε ότι πρέπει να δημιουργηθούν νέοι κάνονες. Τουλάχιστον η αγορά έχει ξεκινήσει να κάνει διάλογο».

«Οι περισσότεροι χρήστες», αντέτεινε ο Νικ Χιουζ, Αντιπρόεδρος και Γενικός Διευθυντής Διαφήμισης στην περιοχή EMEA της Yahoo, «δηλώνουν ότι θα προτιμούσαν μία δωρεάν εμπειρία χρηματοδοτούμενη από διαφημίσεις παρά να πρέπει να πληρώσουν για το περιεχόμενο. Οι εκδότες καταλήγουν να 'μπλοκάρουν' χρήστες με ad-blckers ή να τους ζητούν να πληρώσουν». Ο Χιουζ μάλιστα ανέφερε ότι η αγορά αναμένει μέχρι το 2020 να έχει αυξηθεί κατά 2,6 φορές η διαφημιστική δαπάνη στο mobile, με τις «native» μορφές να καταλαμβάνου την «μερίδα του λέοντος».

Η πέμπτη γενιά τηλεπικοινωνιακών δικτύων έρχεται (;)

Όλο και πιο κοντά στην ανάπτυξη των δικτύων 5ης γενιάς φαίνεται πως έρχονται οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, οι οποίοι έχουν στοχοθετήσει τη δημιουργία ενός κοινού προτύπου και την εμπορική διάθεση των υπηρεσιών 5G το αργότερο μέχρι το 2020.

Μπορεί η ανάπτυξη των 3G, 4G και LTE δικτύων να έδωσαν τη δυνατότητα για επιπλέον χρήσεις μέσω του τηλεπικοινωνιακού δικτύου (βίντεο, data) και αύξηση της ταχύτητας σύνδεσης στο Διαδίκτυο μέσω κινητών και φορητών συσκευών, ωστόσο η εποχή του Διαδικτύου των Πραγμάτων και της Διασυνδεδεμένης Κοινωνίας δημιουργεί πολλές, διαφορετικές χρήσεις του δικτύου, οι οποίες απαιτούνται να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα και «δυναμικά. Για παράδειγμα, χρήσεις χαμηλού χρόνου απόκρισης του δικτύου ή υψηλής διαθεσιμότητας ή χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας.

Τα 5G δίκτυα αναμένονται να χρησιμοποιούν τόσο τα υφιστάμενα όσο και νέα δίκτυα και οι πάροχοι βρίσκονται σε ανοιχτή συνεργασία μεταξύ τους προκειμένου να δημιουργηθεί ένα κοινό πρότυπο. Αξίζει να αναφερθεί ότι πρωταγωνιστικό ρόλο στη δημιουργία και διάδοση των 5G δικτύων παίζει και η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω της 5GPPP (Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα για το 5G).

Η πρόοδος στην ανάπτυξη των 5G δικτύων απασχόλησε τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους που συμμετείχαν στο MWC2016, με εταιρείες όπως η Ericsson, η Deutsche Telekom και η Nokia να επιδεικνύουν εφαρμογές της τεχνολογίας.

Στο περίπτερο της Ericsson ξεχώρισαν δύο εφαρμογές απτικής τεχνολογίας, Στην πρώτη δίνεται η δυνατότητα απομακρυσμένου χειρισμού ρομποτικών βραχιόνων μέσω ενός μοχλού που μεταδίδει στον χειριστή μέσω άσκησης πίεσης και δονήσεων τη φυσική εμπειρία του βραχίονα όταν χτυπά μη προκαθορισμένη επιφάνεια. Στη δεύτερη μέσω γεωγραφικών χαρτών δημιουργούνται ζώνες απαγόρευσης πτήσεων οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν, για παράδειγμα, για την ασφαλή επιθεώρηση μίας εγκατάστασης όπως μία ανεμογεννήτρια και μέσω απτικής τεχνολογίας ο χειριστής του drone ειδοποιείται μέσω πίεσης και δόνησης ότι αδυνατεί να πετάξει το drone προς το ασφαλισμένο σημείο. Έτσι ο χειριστής νιώθει την κίνηση και τη διάδραση του ελικοπτέρου ή της ιπτάμενης συσκευής με το περιβάλλον γύρω του.

2016-03-07-1457312430-4001937-DSC06051.jpg

2016-03-07-1457312638-8526266-DSC06074.jpg

Επεδείχθησαν επίσης τεχνολογίες «έξυπνων» πόλεων (για την αυτόματη διαχείριση μέσω αισθητήρων λειτουργιών μία πόλης όπως ο φωτισμός, ο καθαρισμός και τα απορρίμματα), «έξυπνων» στάσεων λεωφορείων (οι οποίες επιτρέπουν τη διαχείριση του στόλου οχημάτων και των επιβατών και τη διαρκή συνδεσιμότητά τους), «έξυπνων» αυτοκινήτων (τα οποία παρέχουν πληροφορίες από την κατάσταση του οχήματος έως την κίνηση στους δρόμους) και αυτοματοποιήμενης οδήγησης, η οποία επιτρέπει σε μία «διμοιρία» φορτηγών να πλησιάζουν μεταξύ τους και να αναδιατάσσονται αναλόγως με το φορτίο που μεταφέρουν, προκειμένου να ελαττώνεται η αντίσταση του αέρα και επομενως η κατανάλωση καυσίμου.

2016-03-07-1457312711-7689907-DSC06047.jpg

Η Ericsson, τέλος, επέδειξε και φέτος μία φορητή συσκευή με τεχνολογίες 5G, η οποία με μικρότερο μέγεθος από την περυσινή μπορεί να «πιάσει» ταχύτητες έως και 25 Gbps (έναντι 5 Gbps πέρυσι).

H Deutsche Telekom επέδειξε, μέσω της πρωτοβουλίας 5G:haus, ένα λειτουργικό end-to-end σύστημα με απόκριση 1 χιλιοστού του δευτερολέπτου (ms) για πρώτη φορά παγκοσμίως, το οποίο προορίζεται για ακραίες απαιτήσεις δικτύου, επιτρέποντας τρεις «φέτες» δικτύου πάνω στο ίδιο hardware.

«Μέσα από το ίδιο δίκτυο θα πρέπει να παραδίδεται μία τεράστια ποικιλία νέων υπηρεσιών και η απόκριση είναι ένα ζήτημα που δεν πρέπει να υποτιμήσουμε καθώς επηρεάζει την ποιότητα των υπηρεσιών. Ως τηλεπικοινωνιακός πάροχος πρέπει να δουλέψουμε πάνω σε αυτό και να χτίσουμε τις κατάλληλες υποδομές», τόνισε στην ομιλία του ο Τιμότεους Χόττγκες, διευθύνων σύμβουλος της Deutsche Telekom.

2016-03-07-1457322044-6027917-DSC06245.jpg

Τέλος, η Nokia επέδειξε χρήσεις, όπως διαδραστικό VR, πάνω στην 5G-ready τεχνολογία AirScale. Πρόκειται για την πρώτη φορά κατά την οποία δίνεται πρόσβαση σε τεχνολογίες 5G μέσω hardware που είναι ήδη εμπορικά διαθέσιμο, κάτι που επιτρέπει σε παρόχους να χρησιμοποιήσουν τις υφιστάμενες LTE υποδομές τους, προκειμένου να παράσχουν υπηρεσίες με χαρακτηριστικά του 5G ακόμα και μέσα στο 2017. Και η Nokia εκτιμά ότι οι εμπορικές υπηρεσίες του 5G θα γίνουν εμπορικά διαθέσιμες το 2020.

Οι συσκευές

Παραδοσιακά, η προσοχή στη διάρκεια του Mobile World Congress στρέφεται στο λανσάρισμα των νέων καταναλωτικών προϊόντων από τις μεγάλες εταιρείες του χώρου.

Στις σημαντικότερες ανακοινώσεις του τετραημέρου προχώρησαν οι Samsung, Huawei και LG.

Η Samsung παρουσίασε την νέα «ναυαρχίδα» της στα smartphones, το Galaxy S7 και S7 Edge, έναν χρόνο μετά τα S6 και S6 Edge που παρουσιάστηκαν στο MWC2015. Έμφαση και φέτος δόθηκε στην κάμερα, καθώς είναι το χαρακτηριστικό που προσελκύει την προσοχή των καταναλωτών: για πρώτη φορά σε smartphone χρησιμοποιείται Dual Pixel κάμερα, ενώ έχει αναπτυχθεί τεχνολογία ακριβέστερης αυτόματης εστίασης, επιτρέποντας τη λήψη πιο φωτεινών φωτογραφιών με μεγαλύτερη ταχύτητα.

2016-03-07-1457328551-3582861-DSC05944.jpg

Η Huawei φέτος δεν παρουσίασε κάποιο νέο smartphone, ωστόσο έκανε την έκπληξη καθώς ανακοίνωσε το MateBook, ένα tablet PC που στοχεύει κυρίως σε επαγγελματικούς χρήστες. Το φορητό tablet που «τρέχει» λειτουργικό Windows 10, «κουμπώνει» πάνω σε ένα πληκτρολόγιο, μετατρεπόμενο έτσι σε ένα laptop το οποίο σχεδιαστικά θυμίζει το MacBook της Apple. Είναι η πρώτη φορά που η Huawei εισέρχεται στην συγκεκριμένη αγορά και στοχεύοντας επίσης στους επαγγελματίες της δημιουργικής βιομηχανίας εισάγει μαζί με το MateBook, τον MatePen, ένα stylus το οποίο παρέχει 2.048 επίπεδα πίεσης προκειμένου να αποδίδει όσο πιο πιστά τις διαφοροποιήσεις στο γραφικό χαρακτήρα.

2016-03-07-1457328669-3479895-DSC05648.jpg

Η LG παρουσίασε το νέο βασικό της μοντέλο στη σειρά G, το LG G5, το οποίο αποκάλυψε ως το πρώτο modular smartphone στον κόσμο, καθώς μπορεί να επεκτείνεται με εξωτερικές συσκευές που το μετατρέπουν σε ψηφιακή κάμερα, ηχοσύστημα και άλλα. Η σειρά επεκτάσιμων modules αποκαλούνται από την εταιρεία LG Friends, ενώ η εταιρεία παρουσίασε επίσης μία κάμερα 360 μοιρών, την 360 CAM και μία κάσκα εικονικής πραγματικότητας, το 360 VR, το οποίο λειτουργεί αποκλειστικά με το LG G5.

2016-03-07-1457328779-5288192-DSC06101.jpg

Η ελληνική αποστολή

Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά η Ελλάδα συμμετείχε στο Mobile World Congress με μία εθνική αποστολή που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος και το Enterprise Greece.

Η φετινή αποστολή πήρε το «ρίσκο» να διαφοροποιηθεί στο σχεδιασμό της, με στόχο να δώσει τη δυνατότητα να αναρτηθούν πληροφορίες για περισσότερες ελληνικές startups.

Συνομιλώντας με τους εκπροσώπους του Συνδέσμου Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος, η αίσθηση που μας μεταφέρθηκε ήταν το εγχείρημα οι ελληνικές επιχειρήσεις να γίνουν «κομμάτι» του νέου κόσμου που χτίζει η τεχνολογία, φέρνοντας τα προϊόντα τους στη διεθνή αγορά και μεταφέροντας τις διεθνείς εξελίξεις πίσω στην Ελλάδα, δημιουργώντας υψηλή τεχνολογία πολλαπλασιαστικής αξίας. Στόχος ήταν να αναδειχθούν όλες οι εταιρείες που συμμετέχουν στο περίπτερο συλλογικά - και όχι κάθε μία ή κάποιες ατομικά - ενδυναμώνοντας το εθνικό brand και κάνοντας γνωστή στους υπόλοιπους διεθνείς τη δυναμική του ελληνικού «ταλέντου».

Ο ΣΕΚΕΕ κατέγραψε περισσότερες από 20 συναντήσεις με άλλες εθνικές αποστολές και περίπτερα, υψηλόβαθμα στελέχη της ένωσης GSMA (η οποία εκπροσωπεί τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους και τις υπόλοιπες εταιρείες της αγοράς του mobile και διοργανώνει το MWC), αλλά και το οικοσύστημα καινοτομίας της φιλοξενούσας περιοχής, της Καταλονίας. Ο Σύνδεσμος, μάλιστα, υπέγραψε ήδη την παρουσία του στο MWC2017, εξασφαλίζοντας την ανταγωνιστική θέση του ελληνικού περιπτέρου στο χωλ 8.1, και έλαβε πρόσκληση να συμμετάσχει στην επέκταση του Mobile World Congress στην Ασία (πιο συγκεκριμένα, στη Σαγκάη), την οποία εξετάζει. Για την επόμενη χρονιά, μάλιστα, στόχος είναι μέσω του συνεργαζόμενου φορέα Hellenic Startup Association, να υπάρξει διπλή ελληνική παρουσία με μεγάλο περίπτερο και στην έκθεση που διοργανώνεται παράλληλα με το MWC και απευθύνεται αποκλειστικά σε startups, την 4 Years From Now, η οποία γνώρισε και φέτος αρκετά μεγάλη αναγνώριση, με 500 εκθέτες, 12.500 επισκέπτες (50% αύξηση από το 2015) και 5.200 συναντήσεις μεταξύ επενδυτών και εταιρειών.

2016-03-07-1457328891-59694-DSC06722.jpg

«Η αίσθηση που μας αφήνουν αυτές οι τέσσερεις ημέρες», μας έλεγε την τελευταία ημέρα του MWC ο γενικός διευθυντής του ΣΕΚΕΕ Γιάννης Κωτσής-Γιανναράκης, «είναι ότι η Ελλάδα έχει συσσωρεύσει μία δυναμική η οποία αρχίζει και επιστρέφει, καθώς οι εταιρείες που συμμετέχουν γίνονται όλο και πιο έμπειρες. Αποκτούμε μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα στη διεθνή 'σκηνή' ως μία αγορά με μυαλά που μπορούν να δημιουργήσουν προϊόντα και υπηρεσίες. Χρειάζεται να συνεργαστούμε οι επιχειρηματικοί φορείς μαζί με την Πολιτεία και να επενδύσουμε ακόμη περισσότερο και περισσότερο στρατηγικά, όπως κάνουν άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η Εσθονία, προκειμένου να επεκτείνουμε την παρουσία της Ελλάδος στην διεθνή αγορά».

Μιλώντας με εκπροσώπους των εταιρειών που βρέθηκαν στο MWC2016 το κλίμα, αν και το «στοίχημα» με το «στήσιμο» του φετινού περιπτέρου άφησε ανάμικτα συναισθήματα, ήταν θετικό.

Ο Βαγγέλης Αντωνιάδης, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Cytech, έλεγε πως «η φετινή αποστολή είναι περισσότερο ελληνική και εθνική από κάθε άλλη φορά, καθώς με τον τρόπο που είναι «στημένο» το περίπτερο παρουσιάζεται ένα ολόκληρο οικοσύστημα 70 μικρών, μεσαίων και μεγάλων εταιρειών σε όλες τις κατηγορίες της τεχνολογικής οικονομίας». Σε ό,τι αφορά στην παρουσία της εταιρείας στη φετινή διοργάνωση, παρ' ότι το Mobile World Congress γίνεται ολοένα μεγαλύτερο και δυσκολότερο να το παρακολουθήσει κάποιος χωρίς στοχευμένη προεργασία, η Cytech πραγματοποίησε περί τις 35 συναντήσεις με υφιστάμενους συνεργάτες και δυνητικούς νέους, ενώ αντίστοιχη αξία δημιουργεί και η παρακολούθηση των τάσεων που έρχονται από το εξωτερικό και παρουσιάζονται στην έκθεση.

Η μεγαλύτερη εταιρεία η οποία παραβρέθηκε με εκπροσώπους στο ελληνικό περίπτερο ήταν η Viva, καθώς η εταιρεία προετοιμάζει να «βγάλει» το προϊόν της Viva Wallet στην υπόλοιπη ευρωπαϊκή αγορά μέσα στο 2016. Ο Μάκης Αντύπας, συνεταίρος της εταιρείας, μας έλεγε πως το feedback που έλαβε για το προϊόν της από συναντήσεις με άλλους διεθνείς «παίκτες» ήταν αρκετά θετικό, ενώ για το ελληνικό περίπτερο μας ανέφερε πως ως πρωτοβουλία δείχνει ότι η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας μπορεί να περάσει μέσα από την τεχνολογία και προωθεί την ευθύνη της προσέλκυσης των νέων Ελλήνων επιστημόνων να παραμείνουν στη χώρα. Ωστόσο, πως τα περιθώρια υποστήριξης της πρωτοβουλίας από τους φορείς της Πολιτείας θα μπορούσαν να είναι μεγαλύτερα, ώστε να υπάρχει περισσότερος χρόνος και πόροι για να οργανωθεί καλύτερα το περίπτερο της εθνικής αποστολής.

Από την πλευρά του, ο Κώστας Φλόκος της εταιρείας Upcom, η οποία προσφέρει λύσεις ανάπτυξης εφαρμογών για web και κινητά, συμμετείχε για δεύτερη χρονιά προκειμένου να εντοπίσει τον «παλμό» της αγοράς και τις νέες τάσεις της. Σε συνεργασία με τον Μιχάλη Πέτρου της Nutrinsider, για την οποία η Upcom έχει αναπτύξει την ομώνυμη εφαρμογή, οι δύο εταιρείες ήρθαν στην Βαρκελώνη προκειμένου να προωθήσουν την εφαρμογή σε ένα διεθνοποιημένο κοινό. Αν και η έκθεση προσανατολίζεται περισσότερο σε αμιγώς τεχνολογικές επιχειρήσεις και επαγγελματίες του χώρου της πληροφορικής, μας δήλωσαν ότι η εμπειρία του περιπτέρου ήταν θετική, δείχνοντας ότι η Ελλάδα συμμετέχει ως «μία γροθιά».

2016-03-07-1457329271-8742842-DSC06704.png

Στην τελευταία μας συνομιλία πριν αφήσουμε το Mobile World Congress 2016, ο Σπύρος Καράμπαμπας της Softweb μας μίλησε για το προϊόν PocketWarp που αναπτύσσει η εταιρεία για τη δημιουργία native εφαρμογών για επιχειρήσεις χρησιμοποιώντας τα back-end συστήματά τους. Για την Softweb ήταν η δεύτερη χρονιά που συμμετείχε και πραγματοποίησε πολλά προγραμματισμένα ραντεβού αναζητώντας συνεργάτες για την ανάπτυξη του R&D της εταιρείας που θα βελτιώσει τα προϊόντα της, καθιστώντας τα ανταγωνιστικά στο εξωτερικό. «Το φετινό περίπτερο επεχείρησε να προβάλει την Ελλάδα με απώτερο σκοπό να ωφεληθεί η χώρα και εν συνεχεία να ωφεληθούν οι ίδιες εταιρείες», μας είπε. Παρ' ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στο concept που παρουσιάστηκε φέτος, «συσπειρώθηκαν γύρω του μεγάλες, μικρές και μεσαίες εταιρείες», μας είπε ο Σπ. Καράμπαμπας. «Του χρόνου θα κατεβάσουμε μία πιο δυνατή πρόταση για να βαδίσουμε και τα επόμενα χρόνια όχι ως ΣΕΚΕΕ, αλλά ως Ελλάδα».

Sponsored Post