Craft Distilling: Η τάση που ήρθε για να μείνει

Έτσι εκ των πραγμάτων, αν και άργησε για διάφορους λόγους, δεν θα μπορούσαν να ξεφύγουν από την τάση αυτή και τα αποστάγματα όπου τα τελευταία χρόνια ειδικά στις ΗΠΑ συντελείται μία πραγματική επανάσταση, όπου τα μικροποτοποιεία ή craft distilleries για τους εκεί συναδέλφους, ξεφυτρώνουν κυριολεκτικά σαν τα μανιτάρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα σε περίπου 10 χρόνια τα μικροποτοποιεία από 70, έχουν γίνει 800 και ολοένα και αυξάνονται. Δεν είναι λίγα αυτά που χρειάστηκε μάλιστα να επεκταθούν και να μεγαλώσουν και άλλο την παραγωγική τους δυναμική για να εξυπηρετήσουν τη ζήτηση.
Mark Kolbe via Getty Images

Είναι γεγονός ότι λέξεις όπως χειροποίητο, σπιτικό, παραδοσιακό και άλλες, συγκινούσαν ανέκαθεν τους καταναλωτές παγκοσμίως, πόσο δε μάλλον όταν αυτό επρόκειται για τρόφιμα ή ποτά.

Στα ποτά πιο συγκεκριμένα, μιας και για αυτά θα μιλήσουμε, τα μικρά οινοποιεία και ζυθοποιεία είχαν τις τελευταίες δεκαετίες την τιμητική τους «κλέβοντας» ολοένα μερίδιο από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς. Η τάση αυτή βέβαια δεν είναι άγνωστη και στη χώρα μας, αρκεί να δούμε πόσα οινοποιεία τα τελευταία χρόνια χαρακτήριζαν έτσι την δραστηριότητα τους και ακόμα πιο πρόσφατα τα ζυθοποιεία που το μικρό τους μέγεθος υπήρξε τμήμα αναπόσπαστο του μάρκετινγκ τους.

Έτσι εκ των πραγμάτων, αν και άργησε για διάφορους λόγους, δεν θα μπορούσαν να ξεφύγουν από την τάση αυτή και τα αποστάγματα όπου τα τελευταία χρόνια ειδικά στις ΗΠΑ συντελείται μία πραγματική επανάσταση, όπου τα μικροποτοποιεία ή craft distilleries για τους εκεί συναδέλφους, ξεφυτρώνουν κυριολεκτικά σαν τα μανιτάρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα σε περίπου 10 χρόνια τα μικροποτοποιεία από 70, έχουν γίνει 800 και ολοένα και αυξάνονται. Δεν είναι λίγα αυτά που χρειάστηκε μάλιστα να επεκταθούν και να μεγαλώσουν και άλλο την παραγωγική τους δυναμική για να εξυπηρετήσουν τη ζήτηση.

Σύμφωνα με την εταιρία MINTEL GNPD (Global New Products Database), 1 στα 7 νέα λανσαρίσματα ποτών παγκοσμίως, ανήκαν στην κατηγορία craft, μία αύξηση της τάξεως του 265% από το 2011 εως και το 2016. Ακόμα και μεγάλα παραδοσιακά brands του εξωτερικού, προσάρμοσαν τη στρατηγική τους στο νέο αυτό trend δημιουργώντας ή συμμετέχοντας σε μικροποτοποιεία θέλοντας να μη χάσουν επαφή με το καταναλωτικό κοινό, όπου πάλι σύμφωνα με την MINTEL GNPD τα craft αποστάγματα χαίρουν μεγάλης εκτίμησης μιας και τουλάχιστον το 50% των καταναλωτών τα θεωρούν πιο ποιοτικά και πιο ελκυστικά. Πιο ειδικά, στο κοινό των millenials το 75% επιλέγει ποτά που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Σύνδεσμοι, περιοδικά και εκθέσεις που ασχολούνται αποκλειστικά με το συγκεκριμένο αντικείμενο των μικροποτοποιείων, διαρκώς αυξάνονται παγκοσμίως.

Το 2016 στο Λονδίνο πραγματοποιήθηκε η 4η συνεχόμενη έκθεση για το Craft Distilling με μεγάλη συμμετοχή του κοινού και παράλληλες δράσεις αφιερωμένες στο εν λόγω κίνημα. Η τάση αυτή είναι θέμα χρόνου να έρθει και στη χώρα μας, αν και τα περισσότερα ποτοποιεία είναι κατά μια έννοια craft, μιας και λειτουργούν με μικρούς άμβυκες και σε μικρές παραγωγές, και θεωρώ ότι οι καταναλωτές και εδώ θα την αγκαλιάσουν όπως και στο εξωτερικό. Αυτό που σίγουρα πρέπει να γίνει είναι εμείς οι ποτοποιοί να ξεφύγουμε από τις πρακτικές του παρελθόντος, να πειραματιστούμε με καινούργια πράγματα, να διευρύνουμε τη γκάμα των προϊόντων μας πέρα από τα παραδοσιακά ελληνικά αποστάγματα και να στοχεύσουμε στην ποιότητα για να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε μια θέση στα ράφια των μπαρ, από τα οποία απουσιάζουμε όλα αυτά τα χρόνια.

Η Ελλάδα είναι μία χώρα που αγαπά τα ποιοτικά αποστάγματα και το μέλλον της ελληνικής μικροποτοποιίας μπορεί και επιβάλλεται να είναι λαμπρό και στη χώρα μας, αρκεί όσοι ασχολούμαστε με το εν λόγω αντικείμενο να το κάνουμε με υπευθυνότητα και αγάπη.

Η Huffington Post Greece είναι υποστηρικτής των επιχειρηματικών προγραμμάτων με θεματικές ενότητες «Επιχειρηματικότητα στην Οινοποιία & στην Ποτοπoιία» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών τα οποία ξεκινούν στις 17 Φεβρουαρίου 2017 στις εγκαταστάσεις ΚΕΚ του ΟΠΑ.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.