ΤΟ BLOG
09/08/2017 05:58 EEST | Updated 09/08/2017 05:58 EEST

Πώς να σταματήσετε την εξάρτησή σας από τα social media

Έχει τύχει ποτέ να ψάχνετε τα social media σας και να νιώθετε κάποια συναισθηματική φόρτιση κοιτώντας αναρτήσεις «φίλων» που αφορούν τις πρόσφατες διακοπές τους, την καινούρια τους BMW, ή την αναχώρησή τους από κάποιο lounge αεροδρομίου; Φαίνεται ότι τόσοι πολλοί άνθρωποι επικεντρώνονται σε αυτά τα «πράγματα» σαν μέτρο της επιτυχίας τους και έχουν μια αδιάκοπη ανάγκη να το μοιραστούν με τον υπόλοιπο κόσμο. Είναι σαν όλος ο κόσμος να προσπαθεί να δείξει ότι είναι καλύτερος από τον άλλο.

SIphotography via Getty Images

Έχει τύχει ποτέ να ψάχνετε τα social media σας και να νιώθετε κάποια συναισθηματική φόρτιση κοιτώντας αναρτήσεις «φίλων» που αφορούν τις πρόσφατες διακοπές τους, την καινούρια τους BMW, ή την αναχώρησή τους από κάποιο lounge αεροδρομίου; Φαίνεται ότι τόσοι πολλοί άνθρωποι επικεντρώνονται σε αυτά τα «πράγματα» σαν μέτρο της επιτυχίας τους και έχουν μια αδιάκοπη ανάγκη να το μοιραστούν με τον υπόλοιπο κόσμο. Είναι σαν όλος ο κόσμος να προσπαθεί να δείξει ότι είναι καλύτερος από τον άλλο.

Ενώ οι περισσότεροι βλέπουν αυτές τις ανταγωνιστικές κοινωνικές συγκρίσεις σαν άκακες και ίσως λίγο ενοχλητικές, για μερικούς άλλους αποτελούν αφορμή για να νιώσουν λιγότερο θετικά συναισθήματα για τα πράγματα που κατέχουν.

Όλοι ξέρουμε ότι όταν ζηλεύουμε τον πλησίον μας δεν βγαίνει θετικό αποτέλεσμα - η ζήλια είναι αρνητικό συναίσθημα που σπανίως μας κινητοποιεί. Κυρίως κάνει τους ανθρώπους να νιώθουν χειρότερα για τον εαυτό τους και τις ζωές τους.

Σύμφωνα με τον κλινικό ψυχολόγο Δρ. Λαρς Μάντσεν «Έρευνες έχουν δείξει ότι τα social media όπως το Facebook και το Instagram οδηγούν σε εύκολες κοινωνικές συγκρίσεις που έχουν σαν αποτέλεσμα το να νιώθουν οι άνθρωποι ζήλια και λιγότερο θετικά με τον εαυτό τους...»

Βασικά, όσο πιο πιο πολύ χρησιμοποιείς τα social media, τόσο πιο πιθανό είναι να ζηλεύεις τα πράγματα που δεν έχεις. Ένα άτομο με ένα ευρύτερο δίκτυο «φίλων» είναι πολύ πιο πιθανό να ζηλεύει τον πλησίον του από ένα άτομο με μικρότερο δίκτυο.

Ακόμη χειρότερα, αν χρησιμοποιείτε τα social media για να παρακολουθείτε τι κάνουν οι άλλοι, τα απλά συμπτώματα ίσως να ξεπεράσουν το βαθμό της ζήλιας. Ρωτήστε τον εαυτό σας ειλικρινά, είστε ευτυχισμένοι όταν βγαίνετε από τα social media; Τι θέλετε από τα social media; Θέλετε να μπείτε σε ένα κύκλο ατελείωτης ζήλιας;

Αν διαπιστώσετε ότι τα social media σας κάνουν να νιώθετε χειρότερα για τη ζωή σας, είναι η ώρα να πάρετε τα συναισθήματα αυτά σοβαρά. Ίσως να μη θέλετε να αποστασιοποιηθείτε εντελώς, για αυτό σας δίνω μερικές συμβουλές για να αλλάξετε τη νοοτροπία που έχετε για τα social media.

1. Αν έχετε εγκατεστημένες εφαρμογές social media στο κινητό σας, απενεργοποιήστε τις ειδοποιήσεις. Το να ακούτε το τηλέφωνό σας σε κάθε ειδοποίηση είναι ωραίο, ίσως σας κάνει να νιώθετε επιθυμητός/ή, όταν όμως φτάνετε στο σημείο να ελέγχετε κάθε ειδοποίηση χωρίς σκέψη, είναι ώρα να πάρετε συνειδητά την απόφαση να το σταματήσετε. Όταν το κεφάλι σας είναι στην οθόνη, χάνετε την πραγματική ζωή.

2. Αναγνωρίστε και μπλοκάρετε ό,τι σας επηρεάζει αρνητικά. Υπάρχουν συγκεκριμένοι άνθρωποι στο Facebook ή στο Twitter σας που σας κάνουν πολύ συχνά να νιώθετε χειρότερα με τον εαυτό σας; Χρησιμοποιήστε την επιλογή "hide". Μπορεί να βοηθήσει. Κάντε "un-like" σε άχρηστες σελίδες που σας σπαμάρουν και αν το προφίλ σας είναι προσωπικό, σκεφθείτε να κάνετε "unfriend" αυτούς με τους οποίους δεν είστε πραγματικοί φίλοι.

3. Βάλτε ξεκάθαρους στόχους. Η ζήλια και ο φθόνος μπορεί να σας κάνουν να νιώσετε ότι έχετε βαλτώσει. Μερικοί άνθρωποι φαίνεται να τα έχουν όλα, οπότε αν νιώθετε έτσι, γιατί να μην πάρετε την ευκαιρία να ξεκαθαρίσετε αυτό που είναι σημαντικό για εσάς;

4. Σταματήστε να συγκρίνεστε. Είναι πιο εύκολο να τα βλέπουμε όλα με αρνητική ματιά όταν αξιολογούμε τον εαυτό μας σε σύγκριση με άλλους. Παλέψτε με αυτά τα συναισθήματα υπενθυμίζοντας στον εαυτό σας ότι αξίζετε κάτι σε αυτό τον κόσμο. Αξίζετε κάτι για τους άλλους ανθρώπους και κατά κάποιο τρόπο, ένα άλλο άτομο εξαρτάται από εσάς για κάποιο λόγο. Είστε ο σύντροφος κάποιου, το παιδί κάποιου, ο γονιός, ο συνάδελφος και ο φίλος. Αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό από μόνο του και κανείς δε μπορεί να το μετριάσει.

5. Προτιμήστε τις πραγματικές επαφές. Πιείτε ένα καφέ με κάποιον, πηγαίνετε μια βόλτα όπου μπορεί να βγάλετε εντυπωσιακές φωτογραφίες και αναζητήστε την επαφή με τους ανθρώπους που σας κάνουν να γελάτε. Ακόμη κι ένα τηλεφώνημα είναι καλύτερη επιρροή πάνω σας από τα social media. Ανακουφιστείτε στην ιδέα ότι η πραγματική ζωή είναι μόνο αυτό και όχι αυτό που βλέπετε στην οθόνη σας. Αυτά είναι απλώς δεδομένα σε έναν υπολογιστή.

6. Βοηθήστε τους άλλους. Μπορεί να έχετε τρομερή αλλαγή διάθεσης βοηθώντας τους άλλους. Η συναισθηματική ικανοποίηση του να κάνεις κάτι χρήσιμο για κάποιον άλλο μπορεί να σας απομακρύνει την αρνητική νοοτροπία κι ενώ μπορεί να ακουστεί τετριμμένο, μπορεί να σας υπενθυμίσει για ποιο λόγο πραγματικά πρέπει να είστε ευγνώμων.

Στο τέλος της μέρος, σημασία έχει να υιοθετήσετε υγιείς πρακτικές στη χρήση των social media. Πρέπει να προστατεύσετε τον εαυτό σας από την πιθανότητα του να νιώσετε αρνητικά διαβάζοντας ή βλέποντας κάτι online. Ακόμη κι αν προσπαθείτε δοκιμαστικά να μειώσετε τη χρήση social media, είναι αρκετά εύκολο να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις σας και να επιλέξετε αν θα δέχεστε «βροχή» πληροφοριών ή «σταγόνες». Σκεφθείτε μήπως πρέπει να αλλάξετε τις συνήθειές σας ώστε να χρησιμοποιείτε με σύνεση τα social media σας, διαβάζοντας αναρτήσεις που επιμορφώνουν και συμβουλεύουν. Εξάλλου, οι πραγματικοί σας φίλοι θα είναι πάντα διαθέσιμοι να «μοιραστούν» και να κάνουν «like» στις εμπειρίες της ζωής σας πίνοντας ένα καφέ μια οποιαδήποτε μέρα της εβδομάδας.


*Το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στη HuffPost Australia και μεταφράστηκε στα ελληνικά.