Στο μικροσκόπιο της Κομισιόν Google, Facebook, Amazon - Δράσεις για ενοποίηση της ψηφιακής αγοράς

Στο μικροσκόπιο της Κομισιόν Google, Facebook, Amazon
The 'Google' logo is seen on a tablet screen on December 4, 2012 in Paris. AFP PHOTO / LIONEL BONAVENTURE (Photo credit should read LIONEL BONAVENTURE/AFP/Getty Images)
The 'Google' logo is seen on a tablet screen on December 4, 2012 in Paris. AFP PHOTO / LIONEL BONAVENTURE (Photo credit should read LIONEL BONAVENTURE/AFP/Getty Images)
LIONEL BONAVENTURE via Getty Images

Σε διεξοδική ανάλυση του ρόλου μεγάλων εταιριών διαδικτυακών υπηρεσιών, όπως η Google, το Facebook, η Amazon θα προχωρήσει φέτος η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να αποφασίσει εάν θα πρέπει να επιβάλει πιο αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο.

Η έρευνα της Κομισιόν θα επικεντρωθεί στη διαφάνεια των αποτελεσμάτων αναζήτησης και των τιμολογιακών πολιτικών, στον τρόπο με τον οποίο οι διαδικτυακές αυτές πλατφόρμες χρησιμοποιούν τα στοιχεία που αποκτούν, τις σχέσεις τους με άλλες εταιρίες καθώς και το πώς προωθούν τις δικές τους υπηρεσίες σε βάρος των ανταγωνιστών τους.

Η δράση αυτή ήταν αναμενόμενη και εντάσσεται στη στρατηγική για τη δημιουργία ψηφιακής ενιαίας αγοράς που παρουσίασε σήμερα, Τετάρτη, ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Άντρους Άνσιπ. Πρόκειται για μια πολύπλευρη στρατηγική που περιλαμβάνει μια σειρά προτάσεων για την ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη με την άρση εθνικών εμποδίων εντός της ΕΕ για ηλεκτρονικές υπηρεσίες.

Όπως και με προηγούμενες έρευνες της ΕΕ για εταιρίες διαδικτυακών υπηρεσιών – ανάμεσά τους και αυτή κατά της Google τον περασμένο μήνα – οι βασικοί στόχοι είναι οι αμερικανικές εταιρίες που κυριαρχούν στην ευρωπαϊκή αγορά.

Η στρατηγική του Άνσιπ περιλαμβάνει μια σειρά πρωτοβουλιών που επικεντρώνονται στην αλλαγή των κανονισμών για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και τις τηλεπικοινωνίες, στην άρση των εμποδίων στη διασυνοριακή αποστολή δεμάτων καθώς και στο να διασφαλίσει ότι οι ευρωπαϊκές εταιρίες θα έχουν τη δυνατότητα να ανταγωνίζονται μεγαλύτερες αμερικανικές επιχειρήσεις.

Η ανάλυση για τις διαδικτυακές πλατφόρμες δεν έχει στόχο στο να οδηγήσει σε πρόστιμα για τις εμπλεκόμενες εταιρίες, ωστόσο θα μπορούσε να οδηγήσει στη διαμόρφωση νέου ρυθμιστικού πλαισίου για τον κλάδο – κάτι που ζητούσαν η Γερμανία και η Γαλλία.

«Η Ευρώπη διαθέτει πλεονεκτήματα στα οποία μπορεί να βασιστεί, αλλά έχει και πολλή δουλειά να κάνει, ιδίως για να διασφαλίσει ότι οι βιομηχανίες της προσαρμόζονται και ότι οι πολίτες της αξιοποιούν πλήρως το δυναμικό των νέων ψηφιακών υπηρεσιών και αγαθών» δήλωσε ο Επίτροπος για την Ψηφιακή Οικονομία και Κοινωνία Γκίντερ Έτινγκερ.

Η Κομισιόν στοχεύει να υλοποιήσει τις δράσεις αυτές πριν από το τέλος της επόμενης χρονιάς, ενώ παράλληλα αναμένεται να βρεθεί αντιμέτωπη με αντιδράσεις από διάφορους ομίλους του κλάδου, ανάμεσά τους εταιρίες τηλεπικοινωνιών και παραγωγής ταινιών.

Την επόμενη χρονιά αναμένεται να προχωρήσει και η μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού ρυθμιστικού πλαισίου για τις τηλεπικοινωνίες. Στόχος είναι ο συντονισμός της εκχώρησης ραδιοσυχνοτήτων, η παροχή κινήτρων για επενδύσεις σε ευρυζωνικές συνδέσεις υψηλής ταχύτητας και το να αντιμετωπιστούν θέματα ανταγωνισμού από υπηρεσίες όπως το WhatsApp και το Skype.

Παρέμβαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο - Έρευνα για καρτέλ

Η Κομισιόν ανακοίνωσε ακόμα ότι αρχίζει έρευνα για την τήρηση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Η έρευνα αυτή, την οποία ανακοίνωσε η αρμόδια Επίτροπου Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ και η οποία εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική για την ψηφιακή αγορά της ΕΕ, πιθανόν να επηρεάσει τόσο μια από τις κορυφαίες εταιρίες ηλεκτρονικού εμπορίου, την Amazon, όσο και πιο παραδοσιακές επιχειρήσεις του κλάδου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, αν και ένας στους δύο Ευρωπαίους προχώρησε σε online αγορές πέρυσι, μόλις το 15% έκανε αγορές μέσω διαδικτύου από άλλη χώρα της ΕΕ, λόγω περιορισμών όπως η γλώσσα, η διαφορετική νομοθεσία και οι αντιμονοπωλιακές πρακτικές.

Η Βεστάγκερ, που είχε ανακοινώσει ήδη από τον Μάρτιο την πρόθεσή της να ξεκινήσει η έρευνα αυτή, προειδοποίησε και για περαιτέρω κινήσεις.

«Με τη συγκεκριμένη τομεακή έρευνα, στόχος μου είναι να διαπιστωθεί η έκταση αυτών των εμποδίων καθώς και ο αντίκτυπός τους στον ανταγωνισμό και τους καταναλωτές. Εάν είναι αντιανταγωνιστικά, δεν θα διστάσουμε να λάβουμε μέτρα επιβολής βάσει των αντιμονοπωλιακών κανόνων της ΕΕ», ανέφερε σε δήλωσή της.

Εκτός από τις αγορές ηλεκτρονικών και ψηφιακών προϊόντων, η έρευνα θα επικεντρωθεί και στις εταιρίες ηλεκτρονικής πώλησης ειδών ένδυσης και υπόδησης. Η προκαταρκτική έκθεση αναμένεται στα μέσα του 2016 και η τελική το πρώτο τρίμηνο του 2017.

Δημοφιλή