Οι ελεύθεροι λογοκριμένοι

Περισσότερο συγκεκριμένα και ακόμα πιο έμπρακτα, 5 από τις 28 ελληνικές γελοιογραφίες που επρόκειτο να δημοσιευθούν στα εγκαίνια της Έκθεσης Καρικατούρας με θέμα την Ευρώπη, που διοργανώνεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα πλαίσια της επετείου 60 χρόνων από την υπογραφή της Συνθήκης της Ρώμης, αποδοκιμάστηκαν και απορρίφθησαν.
inakiantonana via Getty Images

Η τέχνη μπορεί να είναι προκλητική. Μπορεί να ασκεί κριτική χωρίς να χρειαστεί να πει λέξη. Μπορεί να επηρεάσει και να διαμορφώσει συνειδήσεις, χωρίς να χρειαστεί να απολογηθεί, γιατί απλά είναι τέχνη, είναι έκφραση και οφείλει να είναι απρόσκοπτη. Γνωρίζει όρια; Και αν ναι, πού εκτείνονται αυτά;

Η απάντηση στα παραπάνω δόθηκε από την ίδια την Ένωση. Τα όρια της τέχνης φτάνουν εκεί όπου οι συνεπαγόμενες αντιδράσεις παραμένουν ελεγχόμενες. Εκεί που η τέχνη μπορεί να θίξει ένα λεπτό ζήτημα αλλά όχι να κουνήσει το δάχτυλο στους ιθύνοντες.

Περισσότερο συγκεκριμένα και ακόμα πιο έμπρακτα, 5 από τις 28 ελληνικές γελοιογραφίες που επρόκειτο να δημοσιευθούν στα εγκαίνια της Έκθεσης Καρικατούρας με θέμα την Ευρώπη, που διοργανώνεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα πλαίσια της επετείου 60 χρόνων από την υπογραφή της Συνθήκης της Ρώμης, αποδοκιμάστηκαν και απορρίφθησαν.

Μία από τις γελοιογραφίες που αποδίδουν τα πρόσωπα της Ευρώπης

Στην πρόδηλη αυτή φίμωση αντέδρασε έντονα ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Στέλιος Κούλογλου, εκφράζοντας μάλιστα την αντίθεσή του, προσφεύγοντας μαζί με τον ευρωβουλευτή Patrick Le Hyaric, κατά της απόφασης της κοσμήτορος, στον Antonio Tajani.

Στα πλαίσια της εκάστοτε έκθεσης, ο κανονισμός του Ευρωκοινοβουλίου προβλέπει την υποβολή σε έλεγχο του πιθανού περιεχομένου προς έκθεση, προκειμένου να διασφαλισθεί πως δεν προσβάλλει τις αξίες της Ένωσης και πως δεν περιλαμβάνει φιλοναζιστικό και προσβλητικό περιεχόμενο. Πρέπει να σημειωθεί πως τα σκίτσα που απορρίφθησαν από την κοσμήτορα Catherine Bearder, ήταν σε συμμόρφωση με τα παραπάνω προαπαιτούμενα, καθιστώντας αβάσιμη την απόρριψη αυτών. Την δικαιολογητική βάση, ωστόσο προσέφερε η πιθανότητα αυτών να επηρεάσουν το αποτέλεσμα των γερμανικών εκλογών, καθώς πολλές από τις γελοιογραφίες αφορούσαν στο σκληρό πρόσωπο της γερμανικής ηγεσίας. Οι εξελίξεις βέβαια προηγήθηκαν της έκθεσης, καθώς ακροδεξιό κόμμα μπήκε για πρώτη φορά μετά από έξι δεκαετίες στη Βουλή, κερδίζοντας μάλιστα την τρίτη θέση, με ποσοστό 13% και το όνομα αυτού, AfD, ενισχύοντας την διαρκή παρουσία των ακροδεξιών κυττάρων στην Ευρώπη.

Η δυσανεξία της Ένωσης στην κριτική αναφορικά με την δομή και αποτελεσματικότητά της, γνωρίζει ιστορικό προηγούμενο, αυτό της ελληνοβρετανικής έκθεσης "Sweet Europe", που πραγματοποιήθηκε στον σταθμό μετρό του Συντάγματος, υπό την αιγίδα της ελληνικής βουλής και αντιμετωπίσθηκε με αρνητικότητα από την Ένωση. Εντείνοντας την δυσαρέσκειά της, η ΕΕ αρνήθηκε να αδειοδοτήσει την πραγματοποίηση της έκθεσης των γελοιογραφιών, κατόπιν αιτήματος του κ. Κούλογλου να δημοσιευθούν όλα τα σκίτσα απαρέκλιτα. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε ανεπίσημη μορφή, με διαμαρτυρίες από νέους που φορούσαν στο σώμα τους τα λογοκριμένα σκίτσα, προασπίζοντας το δικαίωμά τους στην ελεύθερη έκφραση.

Στιγμιότυπο από την ανεπίσημη έκθεση "Europe Turns 60: A Cartoon Party"

Στις δηλώσεις του, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Στέλιος Κούλογλου, ευχαρίστησε την κοσμήτορα που με την εντυπωσιακή άρνησή της να επιτραπούν οι γελοιογραφίες... έκανε γνωστή την έκθεση σε όλη την Ευρώπη!

*Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στo πλαίσιo πρόσκλησης ομάδας επισκεπτών -μεταξύ των οποίων και η αρθρογράφος- από τον Ευρωβουλευτή Στέλιο Κούλογλου, με αφορμή την έκθεση γελοιογραφίας "Europe Turns 60: A Cartoon Party".

Δημοφιλή