Σκιώδης Κυβέρνηση

Όταν παρατηρείς τους θεσμούς άλλων Κρατών στην πολιτική, και ιδιαίτερα Κρατών με μακρά κοινοβουλευτική παράδοση αποκομίζεις παραδείγματα, που αναλογικά μπορούν να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα και εν Ελλάδι. Μία τέτοια περίπτωση είναι η πρακτική της «Σκιώδους Κυβερνήσεως», γνωστής ως "Shadow Cabinet". Έτσι στο Ηνωμένο Βασίλειο ο Αρχηγός της Αντιπολίτευσης διορίζει αμέσως μετά την ανακοίνωση του Υπουργικού Συμβουλίου (HM Government's Cabinet) το δικό του σκιώδες υπουργικό συμβούλιο (HM Opposition's Shadow Cabinet) ντουμπλάροντας κάθε Υπουργό με έναν βουλευτή του δικού του κόμματος.
ANDREAS SOLARO via Getty Images

Η Αξιωματική Αντιπολίτευση είναι εμφανές πως προσπαθεί να ανακτήσει τον βηματισμό της μετά τις τελευταίες εκλογές. Αρκετές φορές συμβολικές θεσμικές κινήσεις, που συμπορεύονται με πραγματική αλλαγή νοοτροπίας μπορούν να επιφέρουν βελτιώσεις σε γρήγορο χρονικό διάστημα. Η Νέα Δημοκρατία δεν μπορεί να ασκήσει με αποτελεσματικό τρόπο κοινοβουλευτικό έλεγχο στην Κυβέρνηση σε αρκετές περιπτώσεις. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει η πρόσφατη εμπειρία. Μία ξενική πολιτική συνήθεια δύναται να λύσει αυτά τα προβλήματα συντονισμού.

Όταν παρατηρείς τους θεσμούς άλλων Κρατών στην πολιτική, και ιδιαίτερα Κρατών με μακρά κοινοβουλευτική παράδοση αποκομίζεις παραδείγματα, που αναλογικά μπορούν να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα και εν Ελλάδι. Μία τέτοια περίπτωση είναι η πρακτική της «Σκιώδους Κυβερνήσεως», γνωστής ως "Shadow Cabinet". Έτσι στο Ηνωμένο Βασίλειο ο Αρχηγός της Αντιπολίτευσης διορίζει αμέσως μετά την ανακοίνωση του Υπουργικού Συμβουλίου (HM Government's Cabinet) το δικό του σκιώδες υπουργικό συμβούλιο (HM Opposition's Shadow Cabinet) ντουμπλάροντας κάθε Υπουργό με έναν βουλευτή του δικού του κόμματος. Με ορολογία της καλαθοσφαίρισης, ένα man to man. Έτσι ο έλεγχος, λ.χ. στον αρμόδιο Υπουργό Παιδείας (Secretary of State for Education) ασκείται σε καθημερινή βάση στα Μ.Μ.Ε. και το Κοινοβούλιο από τον αντίστοιχο Σκιώδη Υπουργό Παιδείας (Shadow Secretary of State for Education).

Φυσικά στην Ελλάδα τα κόμματα έχουν τους Τομεάρχες / Υπευθύνους Τομέων Πολιτικής, που ουσιαστικά διαδραματίζουν αυτό το ρόλο πολύ λιγότερο τυπικά, τακτικά και θεσμικά. Με την διαμόρφωση ενός τέτοιου συμβουλίου τα οφέλη για την Αντιπολίτευση και τους πολίτες θα ήταν πολλά:

1) Καθημερινός και στενός έλεγχος στην Κυβέρνηση σε όλους τους τομείς. Η Κυβέρνηση πρέπει να είναι διαρκώς υπόλογη σε εξηγήσεις και επιχειρήματα για τις κινήσεις της.

2) Εξειδίκευση του πολιτικού προσωπικού σε συγκεκριμένα πεδία πολιτικής και παραγωγή εναλλακτικών προτάσεων με πρακτικό πρόσημο, ώστε να υπάρχει μία δημιουργική αντιπολιτευτική φωνή.

3) Διαμόρφωση μίας εν δυνάμει Κυβερνήσεως με ετοιμότητα στα ζητήματα, που ο εκάστοτε σκιώδης Υπουργός θα κληθεί να αναλάβει, εάν το κόμμα του κερδίσει την Κυβέρνηση.

4) Γνώση από μεριάς του εκλογικού σώματος για την εναλλακτική πολιτικού προσωπικού πρώτης γραμμής σε περίπτωση υπερψήφισης της Αντιπολίτευσης στην επόμενη εκλογική διαδικασία. Με μία λέξη, κομματική διαφάνεια.

afdasdfsdfΌταν παρατηρείς τους θεσμούς άλλων Κρατών στην πολιτική, και ιδιαίτερα Κρατών με μακρά κοινοβουλευτική παράδοση αποκομίζεις παραδείγματα, που αναλογικά μπορούν να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα και εν Ελλάδι.

Όποιος και αν είναι ο επόμενος Αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας μπορεί να υιοθετήσει τέτοιες έξυπνες και μικρές λύσεις, που ελαχίστως έχουν αναφερθεί και συζητηθεί στην ελληνική πολιτική σκηνή κατά το παρελθόν και να προσδώσει έναν δυτικό τρόπο σκέψης και λειτουργίας στα υψηλά κλιμάκια του κόμματος ενισχύοντας εκ παραλλήλου τις αντιπολιτευτικές επιδόσεις και τον ουσιαστικό έλεγχο της Κυβέρνησης σε όλους τους τομείς.

Υ.Γ. Αυτός ο θεσμός θα πρέπει να αφορά όλα τα δυνητικά εις το μέλλον αντιπολιτευόμενα κόμματα στην θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και δεν περιορίζεται στις προτάσεις για την δομή της παρούσας και μόνο πολιτικής δύναμης σε αυτή τη θέση. Η αναβάθμιση των θεσμών του κοινοβουλευτικού μας συστήματος ανεξαρτήτως κομματικών κατευθύνσεων θα αναπτερώσει και το χαμένο του κύρος.

Δημοφιλή