ΤΟ BLOG
19/02/2016 10:57 EET | Updated 19/02/2017 07:12 EET

Μια τρύπα στο νερό αποδεικνύονται τα μέτρα του Ιουλίου

Όλα τα παραπάνω δείχνουν ότι η φοροδοτική ικανότητα των Ελλήνων έχει φτάσει στα όρια της. Η παρατεταμένη ύφεση, η υπερφορολόγηση και η απουσία βούλησης για διαρθρωτικές αλλαγές που θα φέρουν την ανάπτυξη, έχουν ως συνέπεια την κατακόρυφη αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και την άνθηση της φοροδιαφυγής. Στο σκέλος των εξόδων, οι δαπάνες είναι μεν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, αλλά αυτό συμβαίνει διότι από τη μία μεριά αυξήθηκαν τα κονδύλια για μισθούς και συντάξεις κι από την άλλη μειώθηκαν οι πόροι για το κοινωνικό κράτος και τις επενδύσεις.

Brigitte MERLE via Getty Images

Σύμφωνα με τα οριστικά οικονομικά στοιχεία του 2015, τα φορολογικά έσοδα εμφανίζουν υστέρηση κατά €700 εκ σε σχέση με το 2014. Πιο συγκεκριμένα, διαμορφώθηκαν σε $43,5 δισ. έναντι $44,2 δισ. την περυσινή χρονιά. Αν σε αυτό το ποσό αφαιρέσουμε τις επιστροφές ΦΠΑ, τα καθαρά φορολογικά έσοδα ανέρχονται σε €40,6 δισ.. Είναι δηλαδή χαμηλότερα κατά €4,2 δισ. έναντι του 2009, παρά την καταιγίδα φόρων ύψους €31 δισ., που έχει επιβληθεί τα τελευταία 6 χρόνια!

Η πλήρης αποτυχία της ατέρμονης φορομπηχτικής πολιτικής αποδεικνύεται στο γεγονός ότι τον Ιούλιο επιβλήθηκαν αυξήσεις φόρων με εκτιμώμενο δημοσιονομικό όφελος €1 δισ. για το 2ο μισό του 2015. Αν βέβαια συνυπολογίσουμε ότι το ΑΕΠ μειώθηκε κατά -0,7%, γεγονός που οδηγεί σε χαμηλότερα έσοδα κατά €600 εκ, θα έπρεπε να είχαμε καθαρή αύξηση των δημόσιων εσόδων κατά €0,4 δισ. Αντί αυτού όμως είχαμε μείωση κατά -€0,7 δισ. Η πραγματική απόκλιση δηλαδή έναντι του στόχου ήταν -€1,1 δισ.

Είναι χαρακτηριστικές οι παρακάτω περιπτώσεις:

Οι εισπράξεις από ΦΠΑ ήταν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, παρά την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ σε δεκάδες προϊόντα, στην εστίαση κ.αλ. και παρά την κατάργηση της έκπτωσης 30% στο ΦΠΑ των τουριστικών νησιών

• Η αύξηση συντελεστών στην έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης απέδωσε μόνο στα συνήθη υποζύγια, μισθωτούς και συνταξιούχους, που πλήρωσαν 11% φόρο παραπάνω. Τα έσοδα φόρου εισοδήματος των υπολοίπων επαγγελματικών κλάδων παρουσίασαν σημαντική μείωση, με αποτέλεσμα στο σύνολο να υπάρξει απόκλιση κατά €32 εκ.

Τα έσοδα από φόρους περιουσίας (κυρίως ΕΝΦΙΑ) είναι χαμηλότερα κατά €300 εκ, παρότι υπήρξε και κατάργηση φοροαπαλλαγών.

Τα έσοδα από τα τέλη ταξινόμησης είναι ακριβώς ίδια, παρότι και εδώ επιβλήθηκαν σημαντικές αυξήσεις.

Όλα τα παραπάνω δείχνουν ότι η φοροδοτική ικανότητα των Ελλήνων έχει φτάσει στα όρια της. Η παρατεταμένη ύφεση, η υπερφορολόγηση και η απουσία βούλησης για διαρθρωτικές αλλαγές που θα φέρουν την ανάπτυξη, έχουν ως συνέπεια την κατακόρυφη αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και την άνθηση της φοροδιαφυγής.

Στο σκέλος των εξόδων, οι δαπάνες είναι μεν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, αλλά αυτό συμβαίνει διότι από τη μία μεριά αυξήθηκαν τα κονδύλια για μισθούς και συντάξεις κι από την άλλη μειώθηκαν οι πόροι για το κοινωνικό κράτος και τις επενδύσεις.

Πιο συγκεκριμένα:

Αυξήθηκαν οι δαπάνες για μισθούς και συντάξεις δημοσίου κατά €300 εκ.

Με βάση τα στοιχεία της απογραφής του υπ. Διοικ. Μεταρρύθμισης (apografi.gov.gr) από τον Ιανουάριο 2015 έχουν προστεθεί 1.000 επιπλέον μετακλητοί υπάλληλοι, 6.000 ορισμένοι χρόνου-ωρομίσθιοι-σύμβασης έργου, 1.000 αιρετοί, ενώ σε περίπου 7.500 ανέρχονται οι επαναπροσληφθέντες (καθαρίστριες, διοικητικοί υπάλληλοι πανεπιστημίων, σχολικοί φύλακες κ.αλ.). Σύνολο 15.500.

Αυξήθηκαν οι επιχορηγήσεις των ασφαλιστικών ταμείων κατά €450εκ.

Ο εκτροχιασμός του ασφαλιστικού συνεχίζεται: από τη μία η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και από την άλλη το κύμα συνταξιοδότησης των τελευταίων ετών, με αύξηση του αριθμού των συνταξιούχων δημοσίου, ΔΕΚΟ, τραπεζών, των οποίων οι συντάξεις είναι υψηλότερες του μέσου όρου.

Μειώθηκαν τα κονδύλια για κοινωνικό κράτος κατά €500 εκ (κοινωνική προστασία, επιχορηγήσεις νοσοκομείων κτλ)

Μειώθηκαν οι δημόσιες επενδύσεις κατά €200 εκ

Μειώθηκαν οι καταναλωτικές δαπάνες κατά €230

Σε συνολικό επίπεδο προϋπολογισμού, επιτεύχθηκε ταμιακό πρωτογενές πλεόνασμα €2,3 δισ. Αν όμως υπολογίσουμε και την ισόποση αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε €5,4 δισ. από €3,1 δισ. τον Δεκέμβριο 2014, καταλήγουμε σε προσαρμοσμένο πρωτογενές πλεόνασμα ύψους €39 εκ.

Πρέπει επιτέλους να αλλάξει το μείγμα δημοσιονομικής πολιτικής: το κράτος να σταματήσει την αποτυχημένη πολιτική συνεχούς φορολόγησης και να εξοικονομήσει πόρους από τη μείωση της σπάταλης στο δημόσιο.

Τρόποι υπάρχουν:

1. Να καταργήσει ανενεργούς οργανισμούς και φορείς και να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση - συγχώνευση των υπολοίπων.

2. Να μειώσει τη γραφειοκρατία και τη διαφθορά με την εγκατάσταση και καθολική εφαρμογή ηλεκτρονικών διαδικασιών.

3. Να χτυπήσει τη φοροδιαφυγή, από την οποία χάνει πάνω από €10 δισ. ετησίως. Πχ. η αυξημένη χρήση του πλαστικού χρήματος στα επίπεδα του μ. όρου της Ευρώπης θα αποφέρει παραπάνω έσοδα περίπου €1,5 δισ.

4. Να μειώσει τα υπέρογκα κτιριακά έξοδα. Σήμερα πληρώνει ενοίκιο για 1.050 διαφορετικά ακίνητα που μισθώνει, τη στιγμή που παραμένουν άδεια δημόσια ακίνητα, όπως το κτίριο «Κεράνη»!

5. Να καταργήσει τους μετακλητούς υπαλλήλους και να μειώσει στο μισό τους αποσπασμένους.