Εννιά μεγάλα λάθη που δεν πρέπει να κάνετε στη δουλειά

Όλοι έχουμε ακούσει (ή δει από πρώτο χέρι) ανθρώπους να κάνουν τα πιο περίεργα πράγματα στη δουλειά. Η αλήθεια είναι ότι δε χρειάζεται να κάνεις πραγματικά ακραίο (όπως το να πετάξεις μια καρέκλα από το παράθυρο ή να σηκωθείς και να φύγεις στη μέση μιας παρουσίασης) για να βλάψεις την καριέρα σου. Όσο ταλαντούχος κι αν είστε κι άσχετα με το πόσα έχετε επιτύχει, υπάρχουν συγκεκριμένες συμπεριφορές που αυτομάτως αλλάζουν τον τρόπο που σας βλέπουν οι άλλοι και σας κατατάσσουν σε μια συγκεκριμένη κατηγορία.
RomarioIen via Getty Images

Όλοι έχουμε ακούσει (ή δει από πρώτο χέρι) ανθρώπους να κάνουν τα πιο περίεργα πράγματα στη δουλειά. Η αλήθεια είναι ότι δε χρειάζεται να κάνετε κάτι πραγματικά ακραίο (όπως το να πετάξεις μια καρέκλα από το παράθυρο ή να σηκωθείς και να φύγεις στη μέση μιας παρουσίασης) για να βλάψετε την καριέρα σας. Όσο ταλαντούχος κι αν είστε κι άσχετα με το πόσα έχετε επιτύχει, υπάρχουν συγκεκριμένες συμπεριφορές που αυτομάτως αλλάζουν τον τρόπο που σας βλέπουν οι άλλοι και σας κατατάσσουν σε μια συγκεκριμένη κατηγορία.

Η παρακάτω λίστα περιέχει εννιά συμπεριφορές που πρέπει με κάθε τρόπο να αποφεύγετε:

1. Τα πισώπλατα «μαχαιρώματα»

Το λέει από μόνη της η φράση. Το να προδίδεις τους συναδέλφους σου, με πρόθεση ή χωρίς, είναι τεράστια πηγή διαμάχης στο χώρο εργασίας. Η πιο συχνή μορφή πισώπλατου «μαχαιρώματος» είναι το να παρακάμπτεις κάποιον για να λύσεις ένα πρόβλημα. Οι άνθρωποι το κάνουν αυτό αρκετά συχνά για να αποφεύγουν τις διαμάχες, αλλά καταλήγουν να δημιουργούν μεγαλύτερο πρόβλημα μόλις το θύμα νιώσει τη «λεπίδα». Κάθε φορά που κάνετε κάποιον να δείχνει άσχημος στα μάτια των συναδέλφων του, είναι σα να τον «μαχαιρώνετε» πισώπλατα, άσχετα με το αν είχατε καλές προθέσεις ή όχι.

2. Το Κουτσομπολιό

Οι άνθρωποι δείχνουν φρικτοί όταν παρασύρονται και κουτσομπολεύουν άλλους ανθρώπους. Η εμπλοκή σε συζητήσεις για λάθη άλλων ή για προσωπικές τους ατυχίες μπορεί να καταλήξει στο να πληγώνει τα συναισθήματα αυτών που δέχονται το κουτσομπολιό, κάτι το οποίο θα δώσει την εντύπωση ότι είστε ένα αρνητικό, κακεντρεχές άτομο.

3. Το να παίρνετε τα εύσημα για τη δουλειά κάποιου άλλου

Όλοι έχουμε εμπειρία αυτού του απαίσιου συναισθήματος όταν ανακαλύπτουμε πως κάποιος άλλος μας έχει κλέψει την ιδέα. Το να παίρνετε τα εύσημα για τη δουλειά κάποιου άλλου -άσχετα του αν πρόκειται για κάτι σημαντικό ή όχι- δημιουργεί την εντύπωση ότι δεν έχετε επιτύχει τίποτα σημαντικό μόνος/η σας. Κάτι τέτοιο επίσης δείχνει ότι δε σέβεστε καθόλου την ομάδα σας και τις εργασιακές σας σχέσεις.

4. Το να χάνετε την ψυχραιμία σας

Η εταιρεία μου παρέχει συνεχές feedback και συμβουλευτική και έχουμε δει πάρα πολλές περιπτώσεις όπου άνθρωποι φτάνουν στο σημείο να πετάνε πράγματα, να ουρλιάζουν, να κάνουν τους άλλους να κλαίνε και άλλα εμφανή σημάδια ότι έχουν χάσει τον έλεγχο της ψυχραιμίας τους.

Η περίπτωση αυτή δείχνει χαμηλή συναισθηματική νοημοσύνη και είναι ένας εύκολος τρόπος να απολυθείτε. Από τη στιγμή που θα δείξετε αυτό το επίπεδο αστάθειας, οι άνθρωποι θα αμφισβητήσουν το κατά πόσο είστε αξιόπιστος και ικανός να κρατήσετε την ψυχραιμία σας στις κρίσιμες στιγμές.

Η «έκρηξη» κατά πάντων, άσχετα του πόσο το «άξιζαν», στρέφει όλη την αρνητική προσοχή πάνω σας. Θα σας βάλουν την ετικέτα του «ασταθή», του «απρόσιτου» και του «τρομακτικού». Ο έλεγχος των συναισθημάτων σας σας επιτρέπει να έχετε τον έλεγχο. Όταν καταφέρνετε να διατηρήσετε τον έλεγχο των συναισθημάτων σας απέναντι σε κάποιον που σας αδικεί, η αρνητική εντύπωση σχηματίζεται για αυτούς, όχι για εσάς.

5. Το να λέτε ότι μισείτε τη δουλειά σας

Το τελευταίο πράγμα που θέλει να ακούσει κάποιος στη δουλειά είναι κάποιον άλλο να παραπονιέται για το πόσο μισεί τη δουλειά του. Αν είστε αυτό το άτομο, μπαίνετε στην κατηγορία του αρνητικού ανθρώπου και πέφτει το ηθικό της ομάδας. Οι εργοδότες «πιάνουν» αμέσως αυτές τις συμπεριφορές και τα άτομα που ρίχνουν με αυτό τον τρόπο το ηθικό της ομάδας και ξέρουν ότι πάντα υπάρχουν ενθουσιώδεις αντικαταστάτες στην αγορά εργασίας, που περιμένουν να αρπάξουν την ευκαιρία.

6. Το να καυχιέστε για τις επιτυχίες σας

Όταν κάποιος πετυχαίνει κάτι εντυπωσιακό και αρχίζει να υπερηφανεύεται για αυτό, είναι αρκετά πιθανό να υποθέσουμε ότι δεν έχει πετύχει και πολλές φορές εντυπωσιακά πράγματα στη ζωή του. Από την άλλη, αν κάποιος πετύχει κάτι εντυπωσιακό και ύστερα αποφύγει την προηγούμενη συμπεριφορά, δείχνει μια ψύχραιμη νοοτροπία (business-as-usual) που μπορεί να φανεί πιο απειλητική για την υπόλοιπη ομάδα.

Το να πετυχαίνεις σημαντικά πράγματα χωρίς να καυχιέσαι για αυτό δείχνει την ίδια ισχυρή νοοτροπία - δείχνει στους ανθρώπους ότι η επιτυχία είναι κάτι σύνηθες για σένα.

7. Το να λέτε ψέματα

Τόσα πολλά ψέματα ξεκινούν από καλή πρόθεση - οι άνθρωποι θέλουν να προστατεύσουν τον εαυτό τους ή κάποιον άλλο - τα ψέματα όμως έχουν την τάση να μεγαλώνουν και να εξαπλώνονται μέχρι να ανακαλυφθούν από κάποιον κι από τη στιγμή που όλοι θα μάθουν ότι είπατε ψέματα, δεν υπάρχει γυρισμός.

Το να ανακαλύψουν ότι λέτε ψέματα -μικρά ή μεγάλα- είναι κουραστικό και βαρύ για την αυτοεκτίμησή σας. Θα πρέπει να είστε αυθεντικός αν θέλετε να είστε ευτυχισμένος με τον εαυτό σας.

8. Το να τρώτε φαγητά που μυρίζουν άσχημα

Οι συνάδελφοί σας θα ενοχληθούν αν φέρετε ένα φαγητό που θα κάνει το χώρο της δουλειάς να μυρίζει σα μπαγιάτικο ψάρι, εκτός αν δουλεύετε σε πλοίο. Ο γενικός κανόνας που ισχύει όσον αφορά το φαγητό στη δουλειά, είναι πως οποιοδήποτε φαγητό μπορεί να μυρίσει άσχημα σε μεγάλη ακτίνα, αφήστε το σπίτι.

Μπορεί να σας φαίνεται ασήμαντο, όμως το φαγητό που μυρίζει άσχημα δείχνει αδιαφορία προς τους άλλους -και είναι τόσο εύκολο να το αποφύγετε. Όταν κάτι που δημιουργεί τόση δυσφορία στους άλλους μπορεί να αποφευχθεί τόσο εύκολα, συνήθως δημιουργεί κακία πολύ γρήγορα.

9. Το να καταστρέφετε τις επαγγελματικές σας σχέσεις

Μεγάλο μέρος της δουλειάς έχει να κάνει με τους ανθρώπους που γνωρίζεις και τις επαφές που κάνεις. Το να «ρίχνετε μια ατομική βόμβα» σε οποιαδήποτε επαγγελματική σχέση είναι τεράστιο λάθος.

Ένας από τους πελάτες της TalentSmart είναι μια μεγάλη αλυσίδα καταστημάτων με καφέ. Έχουν σχετικά μεγάλο τζίρο, οπότε όταν παραιτείται ένας μπαρίστα, συνήθως δεν το παίρνουν προσωπικά. Μία μπαρίστα, παρόλα αυτά, κατάφερε να κόψει κάθε επαγγελματική επαφή της μέσα σε μία μόλις μέρα. Αυτό που προκαλεί έκπληξη είναι πως δεν φώναξε ούτε έκανε κάτι ακραίο: απλώς έφυγε.

Χωρίς προειδοποίηση, εμφανίστηκε στη βάρδια της Δευτέρας, ανακοίνωσε στον εργοδότη της ότι παραιτείται (είχε ήδη βρει μια δουλειά με καλύτερες αποδοχές κάπου αλλού) και έφυγε. Το αποτέλεσμα, φυσικά, ήταν πως κάθε βάρδια που είχε προγραμματιστεί και την περιελάμβανε για τις επόμενες δύο εβδομάδες θα γινόταν με ένα άτομο λιγότερο, καθώς δεν έδωσε κανένα χρονικό περιθώριο στην εταιρεία να βρουν αντικαταστάτη.

Πιθανότατα να είχε στο μυαλό της ότι ήταν προσβλητική μόνο απέναντι στον εργοδότη της (τον οποίο δε συμπαθούσε), όμως στην πραγματικότητα, δημιούργησε πολύ κακές συνθήκες για δύο εβδομάδες για όλους όσοι δούλευαν στο κατάστημα. Κατέστρεψε τις μέχρι τότε θετικές επαφές της με όλους τους συναδέλφους της.

Συνοπτικά

Οι συμπεριφορές αυτές ακούγονται ακραίες και εντελώς απερίσκεπτες, έχουν όμως την τάση να εμφανίζονται χωρίς να το περιμένετε. Ένα πιστοποιητικό συναισθηματικής νοημοσύνης είναι ένας υπέροχος τρόπος να βοηθήσετε τους ανθρώπους στον οργανισμό σας να αποφύγουν τέτοιες συμπεριφορές.

Ποιες άλλες συμπεριφορές μπορούν να προστεθούν σε αυτή τη λίστα; Παρακαλώ μοιραστείτε τις σκέψεις σας στα σχόλια, καθώς όπως εσείς μαθαίνετε από εμένα, έτσι μαθαίνω κι εγώ από εσάς.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στη HuffPost και μεταφράστηκε στα ελληνικά.