Μία εναλλακτική πρόταση για τη μεταρρύθμιση του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης

Τολμώ να καταθέσω δημόσια εναλλακτική πρόταση μιας βιώσιμης προσαρμογής του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και υπέρβασης της παρούσας πολιτικής κρίσης.
SOOC

Ως ένας απλός ενεργός πολίτης που πιστεύω στην κοινοβουλευτική δημοκρατία και σέβομαι απόλυτα την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στα κόμματα θέλω δημόσια να εκφράσω τη μεγάλη μου αγωνία για την εξελισσόμενη πολιτική αναμέτρηση παλαιάς κοπής με επίκεντρο το νέο νόμο για την κοινωνική ασφάλιση.

Μια τέτοια αναμέτρηση τολμώ να υποστηρίξω ότι θα είναι πραγματικά ανώφελη για όλους και ίσως ιδιαιτέρως επώδυνη και καταστροφική για την ελληνική κοινωνία συνολικά.

Ας αναλογιστούμε τα μεταπολιτευτικά λάθη μας ξεκινώντας από το Νόμο Σουφλιά, το Νόμο Σιούφα, το εγχείρημα Γιαννίτση, το Νόμο Λοβέρδου - Κουτρουμάνη.

Στο σύνολό τους αυτές οι νομοθετικές και πολιτικές πρωτοβουλίες, αν είχαν περιβληθεί με το κύρος μιας στοιχειώδους εθνικής συνεννόησης ανάμεσα στις εκάστοτε κυβερνήσεις και στα κόμματα της αντιπολίτευσης και τα συνδικάτα, θα είχαν σίγουρα οικοδομήσει ένα βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα και ίσως να είχαν αποτρέψει τον αλόγιστο δανεισμό και τη χρεοκοπία της χώρας.

Τότε βέβαια είχαμε την εύκολη επιλογή της αναζήτησης οικονομικών πόρων από το δανεισμό. Σήμερα όμως, η επιλογή αυτή προϋποθέτει την ταπεινωτική διαδικασία της αποδοχής των σκληρών όρων των δανειστών.

Στο παρελθόν δεν το πράξαμε, παγιδευμένοι στην προσφιλή μας επιλογή να κρύβουμε τις αδυναμίες μας κάτω από το πολιτικό πέπλο των κομματικών μας σκοπιμοτήτων, σήμερα όμως, κάθε λογικός πολίτης αναρωτιέται γιατί άραγε συνεχίζουμε στον ίδιο αδιέξοδο πολιτικό δρόμο.

Στο πλαίσιο αυτό τολμώ να καταθέσω δημόσια εναλλακτική πρόταση μιας βιώσιμης προσαρμογής του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και υπέρβασης της παρούσας πολιτικής κρίσης.

Η εναλλακτική πρόταση έχει ως βασικούς στόχους:

Α. Τη διατήρηση του καθεστώτος των συνταξιοδοτικών παροχών σε αποδεκτό επίπεδο, με τη μη περικοπή αθροιστικά κυρίων και επικουρικών συντάξεων ύψους 1.200 € και κάτω.

Β. Τον ακριβή αναλογιστικό υπολογισμό των οικονομικών πόρων που θα απαιτηθούν για μία μεταβατική περίοδο (ενδεχομένως 3 - 5 ετών), έως ότου το νέο σύστημα ισορροπήσει με την αναμενόμενη αύξηση της απασχόλησης και τον εκσυγχρονισμό των οργανωτικών και διοικητικών του δομών.

Γ. Τη δεσμευτική ανάληψη από τα δημόσια ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, αυτοτελούς αποπληρωμής, (σε διάστημα 15 έως 20 ετών), του συνόλου των επιπρόσθετων δαπανών που θα απαιτηθούν κατά τη μεταβατική περίοδο των 3 - 5 ετών, αντλώντας πόρους μέσω μιας νέας ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Ανάλυση των βασικών παραμέτρων της Πρότασης

1ον

2ον

Μετασχηματισμός του ΕΤΑΑ σε αυτοδιαχειριζόμενο επαγγελματικό ταμείο ειδικού σκοπού, με θεσμοθετημένη την αρχή της καθολικότητας και υποχρεωτικότητας και για τις τρεις επαγγελματικές κατηγορίες, Μηχανικοί - Ιατροί - Δικηγόροι (μπορεί να εξετασθεί και η ένταξη του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ).

Μόνο έτσι μπορούν να διασωθούν κάποιοι κοινωνικοί πόροι (αγγελιόσημο κλπ) που είναι ιδιαίτερα σημαντικοί γι' αυτά.

Η πρόταση αυτή προτείνεται να τεθεί υπό την κρίση των κοινωνικών φορέων του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου και του Πανελληνίου Δικηγορικού Συλλόγου και της ΕΣΗΕΑ. Σε περίπτωση μη αποδοχής της πρότασης από τους κοινωνικούς φορείς τα ταμεία αυτά πρέπει να ενταχθούν στον ΟΑΕΕ.

3ον

Οι αυτοαπασχολούμενοι και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που θα αρχίσουν την επαγγελματική τους ενασχόληση από την 1/1/2016 και μετά, έχουν τις παρακάτω επιλογές:

- σε περίπτωση που επιλεγεί η ενοποίηση ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ΟΑΕΕ, να δύνανται να ασφαλίζονται είτε στον κλάδο ασφάλισης των αυτοαπασχολούμενων ή στον κλάδο ασφάλισης των μισθωτών.

- να δύνανται, εντός 24 μηνών, από την έναρξη του επαγγελματικού τους βίου και υπό την προϋπόθεση της άμεσης ασφάλισής τους στο δημόσιο κλάδο υγείας (ΕΟΠΥΥ):

  • να ασφαλιστούν στον κλάδο σύνταξης των μισθωτών ή
  • να ασφαλιστούν στον κλάδο ασφάλισης των αυτοαπασχολούμενων ή
  • να ασφαλιστούν σε επαγγελματικό ταμείο

ο καθεστώς αυτό ισχύει σε αρκετά Συστήματα Κοινωνικής Ασφάλισης στην Ευρώπη π.χ. Γερμανία και έχει συμβάλει στην εκκίνηση του επαγγελματικού βίου).

4ον

Το ΝΑΤ θα μπορούσε και αυτό να μετεξελιχθεί σε αυτοδιαχειριζόμενο επαγγελματικό ταμείο ειδικού σκοπού με τη διασφάλιση κάποιων πόρων και από τις εμπορικές ναυτιλιακές μεταφορές.

5ον

Καθολική ενοποίηση όλων των Επικουρικών Ταμείων και των Ταμείων εφάπαξ στο ΕΤΕΑ με τη νομοθετική πρόβλεψη για την εθελουσία μετεξέλιξή του σε αυτοδιαχειριζόμενο επαγγελματικό ταμείο.

6ον

Σταδιακή αύξηση του κατώτατου ορίου του ελάχιστου χρόνου ασφάλισης, από τα 15 στα 20 χρόνια, με διάχυση του χρόνου αυτής της προσαρμογής στα 5 έως 10 έτη.

7ον

Καθορισμός εισοδηματικών κριτηρίων για την παροχή της βασικής σύνταξης των 380€ μόνο στους ανασφάλιστους δηλαδή στους έχοντες κάτω από 15 ή 20 έτη ασφάλισης.

8ον

Καθορισμός φορολογικών κινήτρων ενθάρρυνσης, εργοδοτών και εργαζομένων, για τη δημιουργία αυτοδιαχειριζόμενων επαγγελματικών ταμείων για την παροχή συμπληρωματικής ασφάλισης.

9ον

Δημιουργία Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής στο πλαίσιο των συνταγματικά κατοχυρωμένων ανεξάρτητων αρχών, η οποία και θα διενεργεί ετήσιους ελέγχους που θα πιστοποιούν τη βιωσιμότητα όλων των αυτοδιαχειριζόμενων επαγγελματικών ταμείων σε ετήσια βάση.

Όσοι με ευκολία αξιολογήσουν αυτή την εναλλακτική πρόταση ως υποχωρητική και ενδοτική, τους θυμίζω ότι η χώρα μας για να μπορέσει να σταθεί στα πόδια της υπάρχουν τρεις προϋποθέσεις, συμφωνία για το ασφαλιστικό, ολοκλήρωση της αξιολόγησης, επωφελής συμφωνία για το χρέος.

Οι στόχοι αυτοί πρέπει να επιτευχθούν το επόμενο τρίμηνο. Αν δεν επιτευχθούν τα αδιέξοδα που υψώνονται εμπρός μας είναι δυστυχώς ανυπέρβλητα.

Δημοφιλή