Ο αστικός μύθος του ψηφιακού μονόκερου

Στο χώρο του ελληνικού Digital Marketing, τα τελευταία 2 χρόνια, οι εταιρίες ή agency αναζητούν εξειδικευμένο προσωπικό, με προσόντα που περιγράφουν ένα υβρίδιο Batman-Superman-Spiderman-Harry Potter πασπαλισμένο με λίγη αστερόσκονη Steve Jobs και Mark Zuckerberg. Με δυο λόγια, ζητάνε να προσλάβουν έναν Unicorn. Τον ύστατο αστικό μύθο, του νέου/ας υπαλλήλου με τουλάχιστον 2 Master, πλούσιο βιογραφικό και μαγικές digital ικανότητες, ηλικίας 25 ετών. Και επειδή η «μόδα» επιβάλλει την κοινοποίηση σε όλα τα social media, συναντάμε όλο και πιο συχνά post με αναγγελίες θέσεων εργασίας, που με την πρώτη ματιά γεννούν μια εντύπωση αισιοδοξίας. Δίνουν μια αίσθηση, πως επιτέλους κάτι κινείται με τον δείκτη ανάπτυξης προς θετικά πρόσημα. Είναι όμως έτσι;
Kieran Doherty / Reuters

Στο χώρο του ελληνικού Digital Marketing, τα τελευταία 2 χρόνια, οι εταιρίες ή agency αναζητούν εξειδικευμένο προσωπικό, με προσόντα που περιγράφουν ένα υβρίδιο Batman-Superman-Spiderman-Harry Potter πασπαλισμένο με λίγη αστερόσκονη Steve Jobs και Mark Zuckerberg. Με δυο λόγια, ζητάνε να προσλάβουν έναν Unicorn. Τον ύστατο αστικό μύθο, του νέου/ας υπαλλήλου με τουλάχιστον 2 Master, πλούσιο βιογραφικό και μαγικές digital ικανότητες, ηλικίας 25 ετών.

Και επειδή η «μόδα» επιβάλλει την κοινοποίηση σε όλα τα social media, συναντάμε όλο και πιο συχνά post με αναγγελίες θέσεων εργασίας, που με την πρώτη ματιά γεννούν μια εντύπωση αισιοδοξίας. Δίνουν μια αίσθηση, πως επιτέλους κάτι κινείται με τον δείκτη ανάπτυξης προς θετικά πρόσημα. Είναι όμως έτσι;

Αγγελίες ή παραγγελίες;

Αν κάνουμε μια τομή και ανάλυση στις τρέχουσες αγγελίες με περιγραφή θέσης Digital Marketing Specialist, θα πέσουμε πάνω σε μια ψηφιακή αρένα όπου οι αγγελίες μοιάζουν περισσότερο με έναν τελετουργικό χορό εντυπωσιασμού των αντιπάλων/ανταγωνιστών και ελάχιστα με συγκροτημένες ή σοβαρές προτάσεις συνεργασίας. Τα χειροκροτήματα και οι προσκυνητές κάτω από μια fresh posted job ανακοίνωση, δεν της προσδίδουν κύρος ή αξιοπιστία. Η αξιοπιστία κερδίζεται μόνο από το περιεχόμενο και το ξεκάθαρο μήνυμα. Μόνο; Αν θέλουμε να είμαστε πραγματιστές, η τελική κρίση προκύπτει εκ του αποτελέσματος.

Επιπλέον, οι κατ' ευφημισμό ειδικοί δείχνουν πως έχουν απευθείας σύνδεση με το δεξί χέρι κάποιου Θεού, διότι παρακινούν τους μνηστήρες των αγγελιών να πάρουν μέρος και σε δοκιμασίες, ώστε μέσα από τις απαντήσεις τους, θα «αξιολογηθούν» και θα «αρχειοθετηθούν» ανάλογα του σκορ. Χαίρε Καίσαρ!

Δεν υπάρχει σοβαρή εταιρία στον πλανήτη, που να αγνοεί τις βασικές αρχές πρoσλήψεων. Ας κρατήσουμε σε αυτό τον συλλογισμό τις δυο πιο σημαντικές:

Το βιογραφικό είναι μια ένδειξη και όχι απόδειξη. Ο χρόνος διαχωρίζει την ήρα από το στάρι. Επιτρέψτε μου με αυτά τα δύο κατά νου, να θέσω το εξής ερώτημα:

Γιατί ένας ταλαντούχος άνθρωπος, που έχει όλο το πακέτο, να προτιμήσει πιθανή συνεργασία με την εταιρία που έχει κοινοποιήσει -σε όλα τα υπάρχοντα social media channels- μια αγγελία η οποία κραυγάζει τον ναρκισσισμό της και την απουσία επαγγελματισμού;

Ο στόχος

Ίσως έχει έρθει η στιγμή να εξετάσουμε το ενδεχόμενο ότι μάλλον αρκετοί «πάροχοι εργασίας» χρειάζονται αξιολόγηση και εκπαίδευση. Όταν αναζητάς και καλείς Super Heroes, μια στάση μπροστά στον καθρέπτη της αυτοκριτικής είναι προϋπόθεση για να μαγνητίσεις τα πιο δυνατά ταλέντα της αγοράς. Θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε την αυτοκριτική σε μία ερώτηση: «Τι προσφέρω για να αποκτήσω τους πιο ικανούς players;» Η προσφορά ρυθμίζει την ζήτηση και το αποτέλεσμα.

Τα προσόντα ενός ανθρώπου, έχουν ως καύσιμο την λαχτάρα να βρούνε εύφορο έδαφος για να βάλουν το λιθαράκι τους σε κάτι ουσιαστικό, σε κάτι που δίνει νόημα στη ζωή του. Αν αντικαταστήσουμε την λέξη «κάτι» με την λέξη «δουλειά» ή «όραμα» ή «στόχο» τότε αυτόματα δίνουμε μια προοπτική ανάτασης και υπεροχής.

Και για όσους ακόμα πιστεύουν ότι μόνο ο ισολογισμός προσδιορίζει την επιτυχία, τα νέα που κυκλοφορούν στον πλανήτη μετά το φαινόμενο Facebook, θα τους τσαλακώσουν τις ψευδαισθήσεις. Η αξία μίας εταιρίας αποτιμάται και από τον βαθμό ποιότητας των υπαλλήλων-συνεργατών. Τα δυνατά μυαλά προτιμούν μόνο τις δυνατές εταιρίες (Η μετοχή του ανθρώπινου δυναμικού).

Αυτός είναι ο λόγος που το inbox κάποιων εταιριών είναι άδειο από βιογραφικά.

Όταν λοιπόν ο Χ Head of Something θεωρεί ότι κάπου μέσα στα γονίδια του έχει: κατάρτιση Master Ψυχολογίας, κατάρτιση Talent Hunter & HR Master μαζί με υπερφυσικές ικανότητες πρόγνωσης του μέλλοντος, τότε έχουμε το πορτραίτο του σύγχρονου «executive-director-δικτάτορα» που όλα τα ξέρει και όλα τα μπορεί. Τα θαυμαστά «μαργαριτάρια-αγγελίες» που κυκλοφορούν τελευταία είναι δικά τους. Και συνδράμουν καθοριστικά στην απόφαση των δυνατών μυαλών, να φεύγουν τρέχοντας από την Ελλάδα.

Έξοδος κινδύνου

Δεν υπάρχει έξοδος κινδύνου από την πραγματικότητα που διαμορφώνουν οι αποφάσεις και οι επιλογές των Executives με mindset '90s. Μόνο αν αλλάξει η δομή λειτουργίας και ροής των αποφάσεων, μπορεί να αλλάξει και το τοπίο της Άγριας Δύσης στο χώρο μας.

Ο ρόλος των πιο έμπειρων στο δικό μας Industry δεν περιορίζεται αποκλειστικά στο να διεκπεραιώνουμε τις digital υποχρεώσεις μας και να εμπλουτίζουμε το portfolio μας. Κάθε χειρισμός και πρακτική που ακολουθούν οι ηγετικές παρουσίες, συνδράμουν ανεπιστρεπτί στην διαμόρφωση της κουλτούρας και της δεοντολογίας που θα παραδοθεί στις επόμενες φουρνιές Digital Specialists.

Κάθε φορά λοιπόν που κάποιος βγάζει την κάρτα του και παρουσιάζεται ως Head or Director or Chief ας θυμάται ότι αυτοί οι τίτλοι έχουν και την βαρύτητα του Mentor. Ας μάθουμε να φερόμαστε και ανάλογα. Και όχι, η έπαρση δεν δικαιολογείται, ούτε ο ηθικός και οικονομικός κανιβαλισμός εις βάρος των νεότερων. Απλά γιατί ό,τι σπέρνουμε, αργά ή γρήγορα, θα το θερίσουμε.