«Ήταν όλοι τους παιδιά μου»: Μια παράσταση που αξίζει να δεις σήμερα

Βρισκόμαστε στο 1947. Δύο χρόνια μετά τη λήξη του Β΄Παγκοσμίου πολέμου και η ανάπτυξη στην Αμερική έχει ήδη μπει σε τροχιά κίνησης. Η οικογένεια του Τζο Κέλλερ που πρωταγωνιστεί έχει προσαυξήσει σημαντικά την περιουσία της κατασκευάζοντας κατά τη διάρκεια του πολέμου εξαρτήματα για τα πολεμικά αεροσκάφη, ενώ τώρα πια το εργοστάσιο, στο οποίο δουλεύουν ο πατέρας με τον ένα του γιο που επέστρεψε από τον πόλεμο, ακμάζει κατασκευάζοντας πλυντήρια και χύτρες ταχύτητας. Ωστόσο, τη ζωή της οικογένειας βαραίνουν δύο θλιβερά γεγονότα.
Reuters Photographer / Reuters

Στο θέατρο Εμπορικόν στο Ψυρρή ανέβηκε φέτος τον Οκτώβριο το αριστούργημα του σπουδαίου Αμερικανού δημιουργού, Άρθουρ Μίλλερ «Ήταν όλοι τους παιδιά μου». Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα του Αμερικανού συγγραφέα, αφού τον καθιέρωσε ως έναν από τους κορυφαίους θεατρικούς συγγραφείς του προηγούμενου αιώνα.

Βρισκόμαστε στο 1947. Δύο χρόνια μετά τη λήξη του Β΄Παγκοσμίου πολέμου και η ανάπτυξη στην Αμερική έχει ήδη μπει σε τροχιά κίνησης. Η οικογένεια του Τζο Κέλλερ που πρωταγωνιστεί έχει προσαυξήσει σημαντικά την περιουσία της κατασκευάζοντας κατά τη διάρκεια του πολέμου εξαρτήματα για τα πολεμικά αεροσκάφη, ενώ τώρα πια το εργοστάσιο, στο οποίο δουλεύουν ο πατέρας με τον ένα του γιο που επέστρεψε από τον πόλεμο, ακμάζει κατασκευάζοντας πλυντήρια και χύτρες ταχύτητας. Ωστόσο, τη ζωή της οικογένειας βαραίνουν δύο θλιβερά γεγονότα. Ένα σκάνδαλο που ξέσπασε κατά τη διάρκεια του πολέμου, όταν ελαττωματικοί κύλινδροι του εργοστασίου Κέλλερ προξένησαν τη συντριβή 21 αεροσκαφών και μαζί τη φυλάκιση του συνέταιρου του Τζο Κέλλερ και η απουσία του δεύτερου γιου της οικογένειας που δεν έχει επιστρέψει ακόμη από τον πόλεμο, χωρίς όμως να γνωρίζουν αν πέθανε ή όχι.

Μέσα από τον ψυχικό μικρόκοσμο των ηρώων ξεπηδούν καθολικά και διαχρονικά μηνύματα που μας προβληματίζουν και μας φέρνουν αντιμέτωπους με τις πράξεις μας.

Η μητέρα αρνείται πεισματικά, πέρα από κάθε λογική, πέρα ίσως και από τα όρια της μητρικής αγάπης, να πιστέψει ότι ο γιος της είναι νεκρός πολέμου, σε αντίθεση με τους άντρες της οικογένειας που φαίνεται να έχουν αποδεχτεί το γεγονός. Η ιστορία αρχίζει να ξετυλίγεται με την άφιξη της Άννυ, της κόρης του φυλακισμένου συνέταιρου του Τζο Κέλλερ.

Στο κέντρο της πραγματικά αριστοτεχνικής ιστορίας που έχει πλέξει ο Μίλλερ κατά τη δημιουργική μεταπολεμική περίοδο της Αμερικής βρίσκεται η ανθρώπινη ύπαρξη. Τα γεγονότα του έργου αφορούν τον αδυσώπητο πολλές φορές αγώνα που καταβάλει ο άνθρωπος για το κυνήγι του χρήματος, τη μοιραία και αναπόφευκτη σύγκρουση του ατομικού συμφέροντος με το συλλογικό, τη συμφιλίωση και συμβίωση του ανθρώπου με τη συνείδησή του, την αξιοπρέπεια, τη συγχώρεση και το αμερικανικό όνειρο που σήμερα έχει γίνει παγκόσμιο.

Τον Τζο Κέλλερ ενσαρκώνει ο χαρισματικός Δημήτρης Καταλειφός, ο οποίος πρωταγωνιστεί όχι μόνο λόγω ρόλου αλλά λόγω του σπουδαίου υποκριτικού ταλέντου που τον χαρακτηρίζει και αναπόφευκτα σε μαγνητίζει. Το ρόλο της συζύγου του ερμηνεύει η καταπληκτική Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου. Τους υπόλοιπους ρόλους ενσαρκώνουν οι πολύ καλοί ηθοποιοί Γιώργος Βουρδαμής, Δανάη Επιθυμιάδη, Κώστας Βασαρδάνης, Δημήτρης Καραμπέτσης, Ευγενία Αποστόλου, Γιώργος Τζαβάρας και Ιωάννα Πιατά.

Μυστικά και ψέματα αποκαλύπτονται σταδιακά αιχμαλωτίζοντας το ενδιαφέρον και την αγωνία του θεατή σε όλη τη διάρκεια της παράστασης. Μέσα από τον ψυχικό μικρόκοσμο των ηρώων ξεπηδούν καθολικά και διαχρονικά μηνύματα που μας προβληματίζουν και μας φέρνουν αντιμέτωπους με τις πράξεις μας.