Ήταν έτοιμη η Θεσσαλονίκη να υποδεχθεί την Qatar Airways;

Μετά από το συγκεκριμένο, κυρίως, γεγονός που οδήγησε τους επιβάτες σε απώλεια χρημάτων και πολύτιμου χρόνου λόγω των μόλις 5 εκατοστών χιονιού, αναρωτιέμαι αν οι ιθύνοντες έχουν σχεδιάσει πλέον αποτελεσματικά μέτρα για αντιμετώπιση παρόμοιων καταστάσεων στο μέλλον. Σε αντίθετη περίπτωση, είναι αρκετά πιθανό η περιοχή να αντιμετωπίσει ξανά προβλήματα αντίστοιχου ή μεγαλύτερου μεγέθους και να απειληθεί η προσπάθεια για περαιτέρω διεύρυνση της τουριστικής περιόδου. Έτσι, ο μοναδικός πλούτος της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης φαίνεται να μη μπορεί να αναδειχθεί αναλόγως της φυσικής και ιστορικής του αξίας.
NurPhoto via Getty Images

Ως γνωστόν, η Qatar Airways επέλεξε να συμπεριλάβει στο πτητικό της πρόγραμμα το αεροδρόμιο των Σκοπίων παρά τις φήμες που είχαν διαδοθεί για την επιλογή του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, η συγκεκριμένη απόφαση δεν έμεινε απαρατήρητη από την τρέχουσα δημοτική αρχή της συμπρωτεύουσας.

Εκ πρώτης όψεως, κάποιοι αναγνώστες μπορεί να θεωρήσουν ότι η όλο και αυξανόμενη παρουσία εταιρειών χαμηλού κόστους, όπως της Ryanair, αποθαρρύνει τη δραστηριοποίηση άλλων εταιρειών. Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια έχουν αποχωρήσει αρκετά ισχυρά ονόματα του χώρου (πχ., Swiss, British Airways) - εκτός των εποχιακών πτήσεων - από το μοναδικό αεροδρόμιο της χώρας που εξυπηρετεί τακτικές διεθνείς πτήσεις κατά τη χειμερινή περίοδο, εκτός του «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας. Όμως, το αεροδρόμιο της ΠΓΔΜ εξυπηρετεί επίσης εταιρεία χαμηλού κόστους (Wizz Air). Συνεπώς, φαίνεται να μην υπάρχει κάποιος αντίκτυπος των εταιρειών χαμηλού κόστους στην απόφαση αυτή.

Παρά τις αισιόδοξες προβλέψεις για άφιξη 30 εκατομμυρίων τουριστών στη χώρα μέσα στο 2017, οι υποδομές των αεροδρομίων δεν μπορούν να χαρακτηριστούν από αντίστοιχη ανάπτυξη. Ειδικότερα, το «Μακεδονία» σημειώνει περαιτέρω καθυστερήσεις στην επέκτασή του, μειώνοντας σημαντικά των αριθμό αφίξεων και αναχωρήσεων ανά ώρα. Ταυτόχρονα, στερείται της δυνατότητας απογείωσης αεροσκάφους για υπερατλαντική πτήση, χωρίς ανεφοδιασμό. Επιπρόσθετα, φάνηκε δυστυχώς να υπολειτουργεί με την εμφάνιση κακοκαιρίας σχετικά μικρού μεγέθους τους προηγούμενους δυο μήνες. Πιο συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο η χιονόπτωση στην περιοχή, η οποία μετά βίας κάλυψε 4 με 5 εκατοστά, αποδείχθηκε σημαντική για να δημιουργήσει προβλήματα στην ομαλή και εύρυθμη λειτουργία των αεροσκαφών για περίπου 2 ημέρες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Μάλτα με έκταση περίπου όση η Άνδρος υποδέχεται διεθνείς πτήσεις όλο το χρόνο από διάφορα αεροδρόμια ανά την Ευρώπη.

Εκτός των εγκαταστάσεων του αερολιμένα, η συγκεκριμένη «κακοκαιρία» ανέδειξε σημαντικά προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή. Το αξιοπερίεργο αδιαμφισβήτητα ήταν η δυσκολία προσέγγισης του αερολιμένα και οδικώς. Πιο συγκεκριμένα, η αστική συγκοινωνία είτε υπολειτουργούσε είτε δε λειτουργούσε καθόλου τις απογευματινές ώρες της 10ης Ιανουαρίου, ενώ τα ταξί δεν έκαναν την εμφάνισή τους για αρκετές ώρες λόγω της επικινδυνότητας του οδικού δικτύου. Σημειωτέον, το οδικό δίκτυο της συμπρωτεύουσας χαρακτηριζόταν από μεγάλα προβλήματα ακόμα και στο κέντρο της πόλης, αφού «πάγωσαν οι αλατιέρες» και φάνηκε να μην υπάρχει εκχιονιστικό μηχάνημα σε λειτουργία. Σύμφωνα με τους κατοίκους της πόλης, μια απόσταση 40 λεπτών υπό κανονικές συνθήκες μπορούσε να διαρκέσει μέχρι και 5 ώρες!

Με άλλα λόγια, οι επιβάτες του δεύτερου σημαντικότερου αεροδρομίου της χώρας, με βάση τις τακτικές πτήσεις, βρίσκονταν κυριολεκτικά αποκλεισμένοι. Έτσι, δεδομένου των ακυρώσεων πτήσεων και της αβεβαιότητας, το αθηναϊκό αεροδρόμιο έμοιαζε ως η μόνη διέξοδος πανελλαδικά για διεθνείς προορισμούς, παρά το επιπρόσθετο κόστος που επιβάρυνε τους επιβάτες. Την ίδια περίοδο, παρά την αντίστοιχη χιονόπτωση σε αεροδρόμια της κεντρικής Ευρώπης, όπως του Μονάχου, δεν υπήρξε ίχνος χιονιού ούτε στους διαδρόμους του αεροδρομίου, ούτε στους δρόμους πέριξ αυτού.

Μετά από το συγκεκριμένο, κυρίως, γεγονός που οδήγησε τους επιβάτες σε απώλεια χρημάτων και πολύτιμου χρόνου λόγω των μόλις 5 εκατοστών χιονιού, αναρωτιέμαι αν οι ιθύνοντες έχουν σχεδιάσει πλέον αποτελεσματικά μέτρα για αντιμετώπιση παρόμοιων καταστάσεων στο μέλλον. Σε αντίθετη περίπτωση, είναι αρκετά πιθανό η περιοχή να αντιμετωπίσει ξανά προβλήματα αντίστοιχου ή μεγαλύτερου μεγέθους και να απειληθεί η προσπάθεια για περαιτέρω διεύρυνση της τουριστικής περιόδου. Έτσι, ο μοναδικός πλούτος της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης φαίνεται να μη μπορεί να αναδειχθεί αναλόγως της φυσικής και ιστορικής του αξίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Μάλτα με έκταση περίπου όση η Άνδρος υποδέχεται διεθνείς πτήσεις όλο το χρόνο από διάφορα αεροδρόμια ανά την Ευρώπη. Αντίθετα, στην Ελλάδα ούτε η πολύ μεγαλύτερη σε έκταση και πληθυσμό Κρήτη δε διαθέτει αυτήν την πολυτέλεια.

Δημοφιλή