Μείωση προστίμων ΚΟΚ; Shut up and take my money

Νίκος Τόσκας, Αναπληρωτής Υπουργός αρμόδιος για θέματα Προστασίας του Πολίτη: «Ήδη υπάρχει πρόταση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για μείωση στο μισό των χρηματικών προστίμων, με εξαίρεση την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη και την οδήγηση υπό την επήρεια μέθης», ακούω τυχαία σε δελτίο ειδήσεων στην τηλεόραση και αναρωτιέμαι αν άκουσα καλά. Κοιτάζω τον τίτλο στη σχετική κάρτα. «Κόβουν στη μέση τα πρόστιμα του ΚΟΚ». Στο βίντεο ακολουθούν κάρτες με τα παραδείγματα στα μελλοντικά μειωμένα πρόστιμα.
Thomas Trutschel via Getty Images

Νίκος Τόσκας, Αναπληρωτής Υπουργός αρμόδιος για θέματα Προστασίας του Πολίτη: «Ήδη υπάρχει πρόταση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για μείωση στο μισό των χρηματικών προστίμων, με εξαίρεση την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη και την οδήγηση υπό την επήρεια μέθης», ακούω τυχαία σε δελτίο ειδήσεων στην τηλεόραση και αναρωτιέμαι αν άκουσα καλά. Κοιτάζω τον τίτλο στη σχετική κάρτα. «Κόβουν στη μέση τα πρόστιμα του ΚΟΚ». Στο βίντεο ακολουθούν κάρτες με τα παραδείγματα στα μελλοντικά μειωμένα πρόστιμα.

Παραβίαση STOP: 700 ευρώ

Αντικανονικό προσπέρασμα, μη χρήση φλας: 700 ευρώ

Νέα ρύθμιση: 175 ευρώ (αν εξοφληθούν μέσα στον απαιτούμενο χρόνο)

Χρήση κινητού τηλεφώνου: 100 ευρώ

Με νέα ρύθμιση: 25 ευρώ (σε 10 μέρες)

Αναζητώ στο google την επιβεβαίωση της είδησης και το πόση βαρύτητα έχει δοθεί στο θέμα (όχι και πολλή). Βρίσκω συνέντευξη του κ. Τόσκα να λέει τα εξής: «Ήδη υπάρχει πρόταση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για μείωση στο μισό των χρηματικών προστίμων, με εξαίρεση την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη και την οδήγηση υπό την επήρεια μέθης. Μια πρόταση την οποία επεξεργαζόμαστε μαζί με τον συνάδελφο κ. Σπίρτζη από το υπουργείο Μεταφορών. Είναι θέμα ημερών η υπογραφή της κοινής υπουργικής απόφασης.».

Και γιατί να εξαιρεθούν η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη και η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης; Αναρωτιέμαι. Ας μειωθούν τα πρόστιμα σε όλες τις παραβιάσεις. Γιατί λογικά, το να παραβιάσεις STOP ή το να χρησιμοποιείς το κινητό τηλέφωνο είναι σημαντικά λιγότερο βλαβερό (τουλάχιστον 50%) και για αυτό αξιολογήθηκε από τους αρμόδιους για τη ρύθμιση φορείς πως «εντάξει βρε αδερφέ, αυτά δεν είναι τόσο σημαντικά, οπότε ας τα μειώσουμε».

Ας κάνουμε μια παρένθεση εδώ για το κινητό: είμαστε ανησυχητικά αυξανόμενοι οι οδηγοί που μιλάμε στο κινητό τηλέφωνο την ώρα της οδήγησης, ή ακόμα χειρότερα, στέλνουμε sms σε κάποιον, γιατί προφανώς είναι υπέρ-επείγον να το στείλουμε εκείνη τη στιγμή. Τη στιγμή που υπερ-εκτιμούμε τις οδηγικές δυνατότητές μας και σκεφτόμαστε πόσο επιδέξιοι είμαστε, που σίγουρα θα στείλουμε το sms μας και ούτε γάτα ούτε ζημιά.

Έχετε προσέξει όμως καμιά φορά όταν οδηγείτε σε μια μεγάλη λεωφόρο (Βασιλίσσης Σοφίας π.χ. ή Κηφισίας) και βλέπετε ένα αυτοκίνητο λίγο μπροστά σας να κάνει αριστερές και δεξιές μανούβρες που δεν έχουν λογική, πατώντας τις γραμμές και καμιά φορά «κόβοντάς σας» και μπαίνοντας μπροστά σας χωρίς προειδοποίηση; Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, προσπερνώντας τον λίγο μετά, επιβεβαιώνετε ότι μιλάει στο κινητό του ή κοιτάζει τη φωτεινή οθόνη του smart phone (όταν δε πέφτει το βραδάκι, είναι και πιο έντονο λόγω της σκοτεινότητας). Συμπεριφορά που 9 στους 10 οδηγούς την έχουμε κάνει τουλάχιστον μία φορά.

Ε λοιπόν, σε αυτόν τον οδηγό μέχρι τώρα έλεγε το Κράτος: «Κοίτα να δεις, εγώ σαν Κράτος που σε προστατεύει, οφείλω να νομοθετήσω και να σου πω ότι το να μιλάς στο κινητό* είναι παράνομο, επικίνδυνο και για αυτό μέχρι τώρα σου έβαζα πρόστιμο 100 ευρώ (50 αν το πλήρωνες σε 10 μέρες) και στέρηση διπλώματος για ένα μήνα». Τώρα όμως (όταν εφαρμοστεί η ρύθμιση), με το να φτάνει το πρόστιμο στα 25 ευρώ αν γίνει εξόφληση εντός 10 ημερών, τι του λέει; Δεν του λέει κάτι. Σου λέει αυτός. Σου λέει shut up and take my money, θα μιλήσω στο κινητό μου, και οκ, θα σου δώσω και ένα εικοσιπενταρικάκι κι είμαστε εντάξει (κι όσο για το δίπλωμα, λίγο μια ένσταση που θα κάνουμε για να το πάρουμε νωρίτερα του ενός μήνα, λίγο που δε μας νοιάζει να κυκλοφορούμε και χωρίς δίπλωμα, θα περάσει ο καιρός). Όλα καλά.

Αδυνατώ να καταλάβω πώς -έστω και σε καιρό κρίσης- προστατεύεις σαν Κράτος τον πολίτη σου με το να του μειώνεις τα πρόστιμα σε παραβιάσεις που μπορεί να οδηγήσουν -και συχνά οδηγούν- σε θανατηφόρα ατυχήματα. Ας δείξει το Κράτος το κοινωνικό του πρόσωπο κάπου αλλού, όχι εκεί.

Fun fact:

Στη συνέχεια στο βίντεο του δελτίου υπάρχουν δηλώσεις ερωτώμενων πολιτών για σχολιασμό του θέματος, όπου ένας οδηγός ταξί λέει:

«Μείωση; Μια χαρά είναι, γιατί είναι πολύ ακριβά φίλε. Το κράνος τώρα και 170 ευρώ και εντός 10 ημερών;»

(Σωστά, 170 ευρώ για κάτι που μπορεί να σου σώσει τη ζωή είναι όντως πολύ ακριβά. Καλύτερα χωρίς κράνος.)

Στο ίδιο βίντεο του δελτίου, σε σχετική με τα πρόστιμα ερώτηση που γίνεται προς δικυκλιστή σε μηχανάκι (και που συνοδεύεται από συνοδηγό) ακούμε τα εξής:

-(Δημοσιογράφος) Το (πρόστιμο για το) κράνος μειώνεται.

-(Οδηγός δικύκλου) Ναι ε; (γέλια)

-(Δημοσιογράφος) Αλλά μήπως πρέπει να το φοράμε;

-(Οδηγός δικύκλου) Ναι, βέβαια, σίγουρα... Εντάξει αυτό είναι θέμα ασφαλείας, δηλαδή του καθενός, οπότε, θεωρώ ότι είναι κακό ας πούμε, θα έπρεπε να είναι υψηλά η τιμή του. Αυστηρότερο ίσως. Ό,τι αφορά την ασφάλεια δηλαδή.

Σημείωση: Ο δικυκλιστής οδηγός δε φορά κράνος. Ούτε και η συνοδηγός του (αφήνω μικρό ενδεχόμενο να έβγαλαν και οι δύο το κράνος προκειμένου να μιλήσουν στο δημοσιογράφο). Νομίζω την ίδια αίσθηση πικρού γέλιου μου αφήνει η προς εφαρμογή ρύθμιση.

*Παρεμπιπτόντως, κάτι που δεν ήξερα και έμαθα (the hard way), η χρήση hands-free δεν είναι επιτρεπτή την ώρα της οδήγησης, αλλά εναπόκειται στην κρίση του οργάνου της τροχαίας που θα σου κάνει τον έλεγχο και θα αποφασίσει για το αν θα υπάρξει κύρωση ή όχι. Το μόνο που επιτρέπεται 100% στην οδήγηση είναι το bluetooth.

Δημοφιλή