ΤΟ BLOG
10/06/2017 06:56 EEST | Updated 10/06/2017 06:56 EEST

Έλληνες Εφοπλιστές VS Σόιμπλε

Η παγκόσμια πρωτοκαθεδρία της ελληνόκτητης ναυτιλίας ενοχλεί. Αρχής γενομένης της ελληνικής κρίσεως, ευρωπαϊκές ναυτιλιακές χώρες προεξάρχουσας της Γερμανίας έχουν βάλει στο στόχαστρό τους την «σκανδαλώδη» δήθεν φορολογική εύνοια που απολαμβάνουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες έναντι των υπολοίπων. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Eπιτροπής αχολήθηκε με το ζήτημα της ευνοϊκής φορολόγησης που πιθανόν να δημιουργεί «στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό», ενώ ο Γκι Φερχόφσταντ, ηγέτης της Συμμαχίας Φιλελευθέρων είχε απευθυνθεί στον Πρωθυπουργό πέρυσι ζητώντας του «να τερματίσει τα σκανδαλώδη προνόμια των Ελλήνων Εφοπλιστών».

NurPhoto via Getty Images

Η παγκόσμια πρωτοκαθεδρία της ελληνόκτητης ναυτιλίας ενοχλεί. Αρχής γενομένης της ελληνικής κρίσεως, ευρωπαϊκές ναυτιλιακές χώρες προεξάρχουσας της Γερμανίας έχουν βάλει στο στόχαστρό τους την «σκανδαλώδη» δήθεν φορολογική εύνοια που απολαμβάνουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες έναντι των υπολοίπων. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Eπιτροπής αχολήθηκε με το ζήτημα της ευνοϊκής φορολόγησης που πιθανόν να δημιουργεί «στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό» ενώ ο Γκι Φερχόφσταντ, ηγέτης της Συμμαχίας Φιλελευθέρων είχε απευθυνθεί στον Πρωθυπουργό πέρυσι ζητώντας του «να τερματίσει τα σκανδαλώδη προνόμια των Ελλήνων Εφοπλιστών». Τώρα, το πόσο φιλελεύθερο είναι να ζητάει κανείς αύξηση των φόρων, ο γράφων το αφήνει στην δική σας κρίση.

Οι απαντήσεις βέβαια είναι πάντοτε εναργείς και αποστομωτικές ενώ συνοδεύονται με σοβαρά επιχειρήματα από την Ένωση των Ελλήνων Εφοπλιστών της οποίας προεδρεύει ο Θ. Βενιάμης. Στην τελευταία ανακοίνωσή της η ΕΕΕ αναφέρει στον κ. Σόιμπλε ότι η ελληνική ναυτιλία εκπροσωπεί το 50% της κοινοτικής, με συνέπεια τυχόν επιβάρυνσή της να οδηγήσει στην ενδυνάμωση ανταγωνιστικών ναυτιλιακών κέντρων εκτός ΕΕ, υπενθυμίζει ότι μέσω του συνυποσχετικού οικειοθελούς συνεισφοράς που συνυπέγραψαν με το ελληνικό Δημόσιο, έχει αρχίσει από το 2014 να εισφέρει ποσό ύψους 420 εκατομμυρίων ευρώ, γεγονός που τοποθετεί την ελληνική ναυτιλία στην υψηλότερη φορολογική κλίμακα στην Ευρώπη και αφήνει σαφείς αιχμές ότι αυτή επίθεση εκπορεύεται ελέω αποτυχίας της γερμανικής ναυτιλιακής πολιτικής απέναντι στην εγχώριο κλάδο.

Ο Κωνσταντίνος Κασκαβάλης, διευθυντής της Renaissance Shipbroking S.A. δήλωσε στον γράφοντα πως «η επίθεση του Β. Σόιμπλε είναι "κατανοητή" αφού θεωρείται μάλλον κοινό μυστικό ανάμεσα στους ναυτιλιακούς κύκλους πως οι φοροαπαλλαγές που προσεφέρθησαν στους Γερμανούς επενδυτές μέσω των KG Funds, ήτοι η δυνατότητα απλών καταθετών να επενδύουν εκεί τα κεφάλαιά τους απολαμβάνοντας ευνοϊκής φορολογικής αντιμετώπισης εν συνδυασμώ με την χρηματοδότηση των τραπεζών με τελικό στόχο την γιγάντωση της γερμανικής ναυτιλίας απέτυχε. Αρκετά από αυτά τα funds επτώχευσαν εξαιτίας της σημαντικής απομειώσεως της ευρωπαϊκής ζήτησης η οποία και έπληξε την αγορά των πλοίων τύπου containers συμπαρασύροντας και τράπεζες, όπως η Commerzbank, που αναγκάστηκαν να τερματίσουν τη ναυτιλιακή τους δραστηριότητα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι Έλληνες εφοπλιστές να βγουν κερδισμένοι και από τη μεγάλη κρίση της ναυτιλίας αφού η αξιοποίηση των μεγάλων αποθεμάτων ρευστότητάς τους ως απόρροια της συμπυκνωμένης εμπειρίας χρόνων που τους καθιστά ικανούς στο να πωλούν και να αγοράζουν πλοία στο σωστό χρονικό σημείο του οικονομικού κύκλου τους επέτρεψε να αγοράσουν ένα μέρος του γερμανικού στόλου φθηνά. Το 2017 περίπου 180 γερμανικά πλοία επωλήθησαν μεγάλο μέρος των οποίων ήταν τύπου container, αρκετά εκ των οποίων αγοράσθηκαν από Έλληνες εφοπλιστές. Είναι λοιπόν απολύτως "φυσιολογικό" να αντιδρά ο κ. Σόιμπλε αφού τελικός του στόχος δεν είναι η προστασία της Ευρωπαϊκής οικονομίας αλλά η εξυπηρέτηση των γερμανικών οικονομικών συμφερόντων.»

Φυσικά αυτή είναι η και η ωμή αλήθεια. Ο ελληνικός εφοπλισμός είναι το πιο επιτυχημένο βιομηχανικό και εξαγωγικό μας προϊόν και μάλιστα δίχως να έχει αναπτυχθεί πλήρως, κυρίως λόγω των αδυναμιών του ελληνικού κράτους να φέρει απτά αποτελέσματα, είτε στην ναυπηγοκατασκευαστική, είτε στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, αφήνοντας ελεύθερο τον κακώς εννοούμενο συνδικαλισμό να ρημάξει τους τομείς αυτούς, δίνοντας την ευκαιρία στην Τουρκία να αναπτυχθεί εις βάρος ημών. Τα δε προβλήματα που αφορούν τον νηογνώμονα όπως και τις αμοιβές των ναυτικών είναι επίσης γνωστά, αφού εάν είχαν επιλυθεί τάχιστα όλα τα προαναφερόμενα η ελληνική ναυτιλία θα μπορούσε να προσφέρει εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας επιλύοντας με τις δικές μας δυνάμεις ένα πολύ μεγάλο μέρος της ανεργίας και της μετανάστευσης των νέων που δημιουργεί τρομακτικά σοβαρό πρόβλημα στη δημογραφική υπόσταση των Ελλήνων.

Ο Β. Σόιμπλε και η Α. Μέρκελ είναι προφανές πως επιδιώκουν με κάθε κόστος το να διαφεντεύουν οικονομικά οι γερμανικές επιχειρήσεις όλη τη γηραιά ήπειρο. Έτσι εξηγούνται και οι αγχώδεις και επαναλαμβανόμενες δηλώσεις τους προς τους Γερμανούς εφοπλιστές πως θα δράσουν περαιτέρω ούτως ώστε να καταστήσουν την γερμανική σημαία ακόμα πιο ανταγωνιστική. Διότι οι αιτιάσεις τους απέναντι στην ελληνική πλοιοκτησία αγγίζουν τα όρια της γραφικότητας, αφού σύμφωνα με την Deloitte ο ελληνικός φόρος επί του τονάζ (tonnage tax) υπολογίζεται πως είναι τρεις φορές υψηλότερος από τον δεύτερο στην ΕΕ και σίγουρα αρκετά υψηλότερος από τον αντίστοιχο γερμανικό. Πρέπει όμως και η ΕΕΕ να συνεχίσει αυτήν την επικοινωνιακή τακτική, αφού πλέον είναι πρόδηλο πως η χώρα χρειάζεται την ισχυρή αστική της τάξη να βγει μπροστά και να υποστηρίξει το Έθνος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.