«Αναγέννηση» με νέα αεροπλανοφόρα και αντιτορπιλικά σχεδιάζει το ρωσικό πολεμικό ναυτικό

«Αναγέννηση» με νέα αεροπλανοφόρα και αντιτορπιλικά σχεδιάζει το ρωσικό πολεμικό ναυτικό
Το μοναδικό ρωσικό εν ενεργεία αεροπλανοφόρο, «Ναύαρχος Κουζνετσόφ»
Το μοναδικό ρωσικό εν ενεργεία αεροπλανοφόρο, «Ναύαρχος Κουζνετσόφ»
ALEXEY PANOV via Getty Images

Ένα σχέδιο νέου βαρέος αεροπλανοφόρου πολλαπλών χρήσεων, υπό την ονομασία Project 23000E ή Shtorm (Καταγίδα) έχει αναπτύξει το ρωσικό Κρατικό Κέντρο Ερευνών Κραϊλόφσκι (KRSC- Krylovsky State Research Center), όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του IHS Jane's.

Μοντέλο του σκάφους σε κλίμακα αναμένεται να παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο International Maritime Defence Show 2015 στην Αγία Πετρούπολη, από τη 1 ως τις 5 Ιουλίου, δήλωσε στο Jane's ο αναπληρωτής διευθυντής του KSC, Βαλερί Πολιάκοφ, συμπληρώνοντας ότι το εν λόγω αεροπλανοφόρο είναι σχεδιασμένο για να διεξάγει επιχειρήσεις σε απομακρυσμένες και ωκεάνιες ζώνες, να αντιμετωπίζει χερσαίες και θαλάσσιες απειλές, να διασφαλίζει την επιχειρησιακή σταθερότητα των ναυτικών δυνάμεων, να προστατεύει αποβατικές δυνάμεις και να παρέχει «ομπρέλα» αεράμυνας, προστατεύοντας από εχθρική αεροπορική δραστηριότητα.

Το συγκεκριμένο σχέδιο έχει εκτόπισμα 90-100.000 τόννων, μήκος 330 μέτρων, πλάτος 40 και μέγιστη ταχύτητα 30 κόμβων. Παράλληλα, θα διαθέτει αυτονομία 120 ημερών, πλήρωμα 4-5.000 ατόμων και θα είναι σε θέση να ανταπεξέρχεται σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Προς το παρόν είναι σχεδιασμένο για να κινείται με συμβατικά μέσα, αν και θεωρείται ότι αυτό θα μπορούσε να αλλάξει, μετατρέποντάς το σε πυρηνοκίνητο- ανάλογα με τις ανάγκες των πιθανών πελατών.

Το σκάφος θα μπορεί να φέρει 80-90 αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων, περιλαμβανομένων υπερσύγχρονων μαχητικών T-50 PAK-FA (ναυτική έκδοση), MiG-29K, καθώς και ναυτικά αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και ελικόπτερα Κa-27.

To κατάστρωμα είναι διττού χαρακτήρα, συνδυάζοντας την κυρτότητα που αποτελεί χαρακτηριστικό της ρωσικής σχεδιαστικής φιλοσοφίας με τέσσερις θέσεις εκτόξευσης: δύο ράμπες sk-jump και δύο ηλεκτρομαγνητικούς καταπέλτες. Επίσης, στο σχέδιο υπάρχουν δύο «νησίδες», χαρακτηριστικό που μέχρι πρόσφατα συναντιόταν μόνο στα πλέον σύγχρονα βρετανικά σχέδια. Σημειώνεται πάντως ότι δυτικοί αναλυτές έχουν εκφράσει αμφιβολίες για το κατά πόσον η Ρωσία είναι σε θέση να ναυπηγήσει και εντάξει σε υπηρεσία ένα τέτοιο σκάφος, ως διάδοχο του μόνου εν ενεργεία αεροπλανοφόρου της, «Ναύαρχος Κουζνέτσοφ».

Η αντιαεροπορική του άμυνα εξασφαλίζεται από τέσσερα «σετ» συστημάτων αντιαεροπορικών πυραύλων, ενώ είναι διαθέσιμη και «σουΐτα» ανθυποβρυχιακού εξοπλισμού. Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός περιλαμβάνει ενσωματωμένους αισθητήρας, phased array radar πολλαπλών λειτουργιών, σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και «σουΐτα επικοινωνιών. Ωστόσο, ο Πολιάκοφ επεσήμανε ότι αυτά τα χαρακτηριστικά μπορεί να αλλάξουν.

Παράλληλα, το KSRC αναπτύσσει και έναν νέο τύπο αντιτορπιλικού, το Project 23560 Shkval, μοντέλο του οποίου θα επιδειχθεί επίσης στην ίδια έκθεση. Το σκάφος είναι σχεδιασμένο για επιχειρήσεις μακριά από τις ακτές, σε ωκεάνιες ζώνες, με σκοπό την προσβολή χερσαίων και ναυτικών στόχων, την εξασφάλιση αντιαεροπορικής και αντιπυραυλικής προστασίας περιοχής και τη διεξαγωγή ειρηνευτικών επιχειρήσεων, όπως επισημαίνει στο Jane's o Πολιάκοφ. Έχει εκτόπισμα 15.000-18.000 τόννους, μήκος 200 μέτρων, μέγιστη ταχύτητα 32 κόμβων, αυτονομία 90 ημερών και πλήρωμα 250-300 ατόμων. Ο οπλισμός του περιλαμβάνει 60-70 πυραύλους για χρήση εναντίον εχθρικών πλοίων ή επίγειων στόχων, 128 αντιαεροπορικά βλήματα (SAM) και 16-24 βλήματα για χρήση εναντίον υποβρυχίων. Παράλληλα, διαθέτει πυροβόλο πολλαπλών χρήσεων, των 130 χιλιοστών, ενώ διαθέτει και δύο ελικόπτερα.

Δημοφιλή