Άκης Κανάρης: «Ο Θαλάσσιος Τουρισμός είναι ένα από τα δυνατότερα σημεία της Ελλάδας»

Συνέντευξη με έναν από τους πρωτοπόρους του yachting στην Ελλάδα.
Courtesy

Αν το όνομα ακούγεται σε όλους γνώριμο, είναι επειδή ο Άκης (Θρασύβουλος) Κανάρης είναι απόγονος του Κωνσταντίνου Κανάρη.

Ο παππούς του Θρασύβουλος Κανάρης ήταν ένα από τα επτά παιδιά του πυρπολητή που γεννήθηκε το 1820 και αυτός ήταν που κληροδότησε το όνομά του στον εγγονό του.

Κρατώντας από μια οικογένεια με τέτοια σχέση με τη θάλασσα, αναπόφευκτα και ο εγγονός θα ήταν λάτρης της - αυτό, μάλιστα, ήταν το σημείο εκκίνησης της συζήτησής μας.

Gary John Norman via Getty Images

- Πώς μπήκε η θάλασσα στην ζωή σας;

Η θάλασσα ήταν πάντα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μου, λόγω της οικογενειακής μας παράδοσης. Όλοι οι πρόγονοί μου, από τον Κωνσταντίνο Κανάρη τον πυρπολητή έως τον πατέρα μου ασχολούνταν επαγγελματικά με τη θάλασσα. Παρ’ όλα αυτά, αρχικά δεν είχα στόχο να ασχοληθώ με αυτήν επαγγελματικά, καθώς με συνεπήραν οι Νέες Τεχνολογίες και η Πληροφορική. Έτσι, σπούδασα Computer Science στο Πανεπιστήμιο του Sussex της Αγγλίας και έκανα Μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Πληροφοριακών Συστημάτων, στο London School of Economics, του Πανεπιστημίου του Λονδίνου.

Μετά τις σπουδές μου εργάστηκα στην Αγγλία και στην Ελλάδα στον τομέα της Πληροφορικής, ενώ και τα πρώτα επιχειρηματικά μου βήματα στην Ελλάδα κινήθηκαν γύρω από αυτόν. Με τη θάλασσα ασχολήθηκα μετά την ηλικία των εικοσιπέντε ετών, αρχικά ερασιτεχνικά. Η εξειδίκευσή μου στις Νέες Τεχνολογίες τελικά όμως, αντί να με απομακρύνει από τη θάλασσα, ήταν και αυτή που μου άνοιξε το δρόμο της επαγγελματικής μου ενασχόλησης με αυτή.

Πριν περίπου 10 χρόνια, όταν το internet ήταν σε πρώιμο ακόμα στάδιο, διέκρινα την έλλειψη κάποιου διαδικτυακού τόπου, στον οποίο να παρέχονται συγκεντρωμένες όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για το Ελληνικό Yachting.

Τόσο αυτές που χρειάζεται κανείς για να απολαύσει τις διακοπές του με σκάφος στην Ελλάδα, όσο και όλες όσες θα προέβαλαν όλα αυτά τα μοναδικά που έχει να προσφέρει η Ελλάδα ως προορισμός yachting, τα οποία τελικά λίγοι γνωρίζουν: Εκατοντάδες εκπληκτικές παραλίες, μοναδικό πολιτισμό, life style κλπ. Έτσι δημιουργήθηκε το ALL4YACHTING το οποίο, όπως λέει και το όνομά του, περιέχει «Τα πάντα για το Yachting».

- Πείτε μας λίγα λόγια για το site και τις υπηρεσίες του.

Το site είναι το πρώτο και πληρέστερο portal για το Ελληνικό Yachting. Όπως λέει και το όνομά του, στόχος του ήταν να προσφέρει στο χρήστη δωρεάν όλα όσα χρειάζεται γύρω από το yachting και μεταξύ αυτών κάποιες πολύ πρωτοποριακές και μοναδικές, για την εποχή έναρξής του, υπηρεσίες, όπως:

On-line Διαδραστικούς Ναυτικούς Χάρτες της Ελλάδας, τους οποίους ψηφιοποίησε η εταιρία μας και για πολλά χρόνια, ήταν οι μοναδικοί που προσφέρονταν στο διαδίκτυο και μάλιστα δωρεάν, αλλά και Δωρεάν on-line εργαλείο Χάραξης Πορείας, ανάλογα με τον τύπο του σκάφους και τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες, μεταξύ άλλων.

Επιπλέον, περιέχει τη μεγαλύτερη λίστα Ελληνικών Σκαφών προς ενοικίαση, προς πώληση, ναυτικό και τουριστικό οδηγό για τους σημαντικότερους παραθαλάσσιους προορισμούς της Ελλάδας, άρθρα και νέα, κατάλογο επαγγελματιών και επιχειρήσεων που σχετίζονται με το Yachting και το Θαλάσσιο Τουρισμό.

Η μεγάλη ανταπόκριση του Ελληνικού και διεθνούς κοινού μας οδήγησε πολύ σύντομα στην ίδρυση και της all4yachtcharter η οποία εξειδικεύεται αποκλειστικά στις ναυλώσεις και τη διαχείριση πολυτελών σκαφών αναψυχής: Βρίσκονται στη διάθεση κάθε πελάτη 24 ώρες / 7 ημέρες, ώστε να εξασφαλίσουν την απόλυτη ικανοποίησή του, συντονίζοντας κάθε λεπτομέρεια της κρουαζιέρας του.

Επιπλέον, η εταιρία μας είναι Κεντρικός Πράκτορας 12 πολυτελών ενοικιαζόμενων σκαφών αναψυχής, ενώ μέσα στις δραστηριότητές της είναι και η γενικότερη διαχείριση σκαφών επαγγελματικών και ιδιωτικών.

- Ποια είναι η ανταπόκριση του κόσμου στο κομμάτι των ναυλώσεων σκαφών;

Το ενδιαφέρον του κόσμου για το Θαλάσσιο Τουρισμό και το Yachting διεθνώς είναι σίγουρα πολύ μεγάλο και είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος από το γεγονός ότι παρά την κρίση, κάθε χρόνο η εταιρίες μας οι οποίες δραστηριοποιούνται σε αυτό το χώρο παρουσιάζουν σημαντική αύξηση τόσο σε τζίρο, όσο και σε ποιότητα και μέγεθος πελατολογίου.

Ο Θαλάσσιος Τουρισμός είναι ένα από τα δυνατότερα σημεία της Ελλάδας, στο οποίο εάν είχε δοθεί η δέουσα προσοχή, σίγουρα η χώρα μας θα είχε πολύ μικρότερες επιπτώσεις από την κρίση.

Θεωρώ, όπως και εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι ξένοι επισκέπτες, ότι η Ελλάδα είναι η ιδανικότερη χώρα του κόσμου για διακοπές με σκάφος, γιατί συνδυάζει μια σειρά μοναδικών πλεονεκτημάτων που δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στον κόσμο, όπως:

- 16.300 χιλιόμετρα ακτογραμμής μοναδικού φυσικού κάλους
- Πάνω από δύο χιλιάδες νησιά και νησίδες, με διαφορετικά τοπία, αρχιτεκτονική και χαρακτήρα μεταξύ τους: Άγονες Κυκλάδες, Πράσινο Ιόνιο και Σποράδες, - Αρχιτεκτονική Ιονίου, Κυκλάδων, Δωδεκανήσων, Σαρωνικού κλπ
- Χιλιάδες καταπληκτικές παραλίες, με υπέροχα εξωτικά νερά, καθεμία με το δικό της χαρακτήρα και τη δική της απόχρωση του γαλαζοπράσινου.
- Πολλά υπέροχα παραθαλάσσια μέρη που καθένα έχει πολλά και διαφορετικά να προσφέρει. Κοσμοπολίτικα, ήσυχα, οικογενειακά, εναλλακτικά, άγονη γραμμή, τουριστικά κλπ.
- Μοναδικό Πολιτισμό & Ιστορία: Αναρίθμητοι αρχαιολογικοί χώροι, πολλά και διαφορετικά μουσεία, μοναστήρια κλπ
- Καταπληκτική κουζίνα
- Φιλόξενους κατοίκους
- Ικανοποιητικό στόλο ενοικιαζόμενων σκαφών όλων των τύπων και μεγεθών
- Και πολλά άλλα

Η τεράστια συνεισφορά που μπορεί να έχει το Yachting στην Ελληνική οικονομία δεν έχει γίνει ακόμα κατανοητή, ούτε από την πολιτεία, αλλά ούτε και από την πλειοψηφία των Ελλήνων. Εάν το συνειδητοποιήσουμε και δουλέψουμε σωστά ως χώρα προς αυτήν την κατεύθυνση έχουμε τα προσόντα να γίνουμε η πρώτη δύναμη στο Yachting διεθνώς.

- Ποιοι είναι κυρίως οι πελάτες σας;

Το μεγαλύτερο τμήμα του τζίρου μας προέρχεται από ναυλώσεις πολυτελών και υπέρ-πολυτελών σκαφών. Λόγω των υψηλών έως πολύ υψηλών τιμών ενοικίασης αυτών, οι πελάτες μας είναι άτομα ιδιαίτερα υψηλού εισοδήματος και κυρίως ξένοι. Σε αυτούς συγκαταλέγονται βασιλείς κρατών, μέλη βασιλικών οικογενειών, επιχειρηματίες διεθνούς βεληνεκούς, διάσημοι καλλιτέχνες κλπ.

Έχουμε όμως και έναν σημαντικό αριθμό πελατών που ενοικιάζουν πολυτελή σκάφη μικρού και μεσαίου μεγέθους. Σε αυτούς συγκαταλέγονται και αρκετοί Έλληνες, οι οποίοι λόγω της κρίσης πούλησαν το σκάφος τους ή δεν αγόρασαν σκάφος και επιλέγουν ως μια πολύ οικονομικότερη λύση την ενοικίαση, καθώς δύσκολα μπορεί κανείς να αντισταθεί στις μοναδικές συγκινήσεις που προσφέρουν οι διακοπές με σκάφος.

miljko via Getty Images

- Βοηθά στην αναβάθμιση της εικόνας της χώρας μας αυτή η μορφή του τουρισμού;

Αναμφισβήτητα ένας ξένος που κάνει διακοπές με σκάφος, βλέπει το καλύτερο πρόσωπο της Ελλάδας. Για την ακρίβεια βλέπει την Ελλάδα ως παράδεισο. Διότι ακόμα και αν προβληματιστεί με κάποια από τα γνωστά μειονεκτήματά μας, η μαγεία της χώρας μας θα τον συνεπάρει και τα ξεχνάει όλα. Είναι τόσο μεγάλες οι συγκινήσεις που απολαμβάνει όποιος κάνει διακοπές με σκάφος στην Ελλάδα, που όλα τα άλλα περιττεύουν.

Ειδικότερα δε σε ότι αφορά τα σκάφη πολυτελείας και υπέρ-πολυτελείας, εκεί πραγματικά ο επισκέπτης ζει μια Ελλάδα όπως όλοι την ονειρευόμαστε. Η ποιότητα των υπηρεσιών, αλλά και των ίδιων των σκαφών είναι τόσο υψηλού επιπέδου, που σε συνδυασμό με την ανυπέρβλητη ομορφιά της ίδιας της χώρας, ο επισκέπτης μπορεί να απολαύσει τις ωραιότερες διακοπές της ζωής του.

- Είναι άπιαστο όνειρο για τον Έλληνα στην εποχή της κρίσης οι διακοπές με σκάφος ή υπάρχουν και πιο οικονομικές λύσεις;

Όχι, σε καμιά περίπτωση δεν είναι άπιαστο όνειρο οι διακοπές με σκάφος, καθώς όπως προανέφερα, υπάρχει πληθώρα οικονομικότερων σκαφών, το κόστος ενοικίασης των οποίων μπορεί να είναι ίδιο ή και χαμηλότερο από αυτό των διακοπών άλλης μορφής. Τα οικονομικότερα σκάφη είναι τα μικρότερα ιστιοπλοϊκά. Ειδικά αν κάποιος από την παρέα έχει δίπλωμα ιστιοπλοΐας, οπότε δεν χρειάζεται να προσληφθεί skipper (του οποίου η αμοιβή είναι 150 ευρώ ανά ημέρα), τότε οι διακοπές με ένα τέτοιο σκάφος μπορεί να είναι ιδιαίτερα οικονομικές, δεδομένου ότι διαθέτει και κουζίνα για προετοιμασία όλων των γευμάτων.

Το σκάφος είναι παρεξηγημένη έννοια στη Ελλάδα, επειδή με το όρο αυτό ορίζοντα τα περισσότερα ιδιωτικής ή επαγγελματικής χρήσης πλοία -ακόμα και φουσκωτά- τα οποία όμως έχουν χαώδεις διαφορές μεταξύ τους, τόσο στο μέγεθος και τις ανέσεις τους, όσο και στις τιμές κτήσης, συντήρησης ή ενοικίασής τους. Δικαίως λοιπόν προκαλείται σύγχυση στο κοινό, αλλά και στους ιθύνοντες.
Με πολύ λογικό κόστος, μπορεί λοιπόν να κάνει κάποιος τις πιο αξέχαστες διακοπές με σκάφος στην Ελλάδα, να επισκεφθεί εκπληκτικά μέρη τα οποία δεν θα είχε τη δυνατότητα να δει με άλλον τρόπο και να ζήσει αυτήν την ανεκτίμητη εμπειρία της ελευθερίας που προσφέρει η ζωή στη θάλασσα.

Οι ανέσεις και η πολυτέλεια δε θα είναι οι ίδιες με αυτές ενός σκάφους υψηλότερης κατηγορίας, αλλά πιστέψτε με, η συγκίνηση μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερη.

Gary John Norman via Getty Images

- Έχετε πει ότι το yachting είναι η πιο επικερδής μορφή τουρισμού. Γιατί;

Κατά κεφαλήν αυτό πράγματι ισχύει, επειδή ο ενοικιαστής ενός πολυτελούς και ιδιαίτερα ενός υπέρ-πολυτελούς σκάφους ξοδεύει -και άρα προσφέρει στην Ελληνική οικονομία- πολλαπλάσια, ακόμα και από τον πελάτη ενός υπερπολυτελούς ξενοδοχείου. Κυρίως επειδή το κόστος της ενοικίασης και των καυσίμων κίνησης τέτοιων σκαφών είναι πολύ υψηλότερα από το κόστος ενοικίασης ενός δωματίου πολυτελούς ξενοδοχείου ή μιας βίλας. Επιπλέον, αυτοί οι πελάτες των ιδιαίτερα υψηλών εισοδημάτων, κατά τη διάρκεια των διακοπών τους με σκάφος συνήθως ξοδεύουν πολύ μεγαλύτερα ποσά από αυτά που θα ξόδευαν εάν έμεναν σε ένα ξενοδοχείο ή μια βίλα.

Επίσης με το yachting δίνεται η δυνατότητα υποδοχής χιλιάδων επιπλέον τουριστών, χωρίς να απαιτείται η ίδρυση νέων υποδομών σε κάθε περιοχή (ξενοδοχεία, αεροδρόμια κλπ), κάτι που σε πολλές περιοχές όχι μόνο θα ήταν αδύνατο οικονομικά, αλλά θα κατέστρεφε και το φυσικό περιβάλλον.

Τέλος, μια από τις σημαντικότερες συνεισφορές του yachting είναι η οικονομική στήριξη πολύ μικρών νησιών – με καίριες γεωπολιτικές θέσεις- για τα οποία τα σκάφη είναι μάλλον η σημαντικότερη πηγή εισοδήματος, όπως π.χ. οι Αρκιοί, οι Λειψοί, η Σύμη κλπ.

Δυστυχώς όμως, η Ελλάδα δεν έχει ακόμα καταφέρει να αυξήσει σημαντικά -σε απόλυτα μεγέθη- μέσω του yachting το εθνικό τουριστικό εισόδημα. Διότι, παρά το γεγονός ότι διαθέτει όλα τα προσόντα, δεν έχει οργανωμένη στρατηγική γι’ αυτό. Έτσι, παρότι ο κάθε τουρίστας που ενοικιάζει σκάφος ξοδεύει πολλαπλάσια κατά κεφαλήν, σχετικά με τον μέσο τουρίστα, ο αριθμός των ενοικιαστών σκαφών (και ειδικά των πολυτελών), παραμένει σχετικά μικρός.