Αμστερνταμ: Τέλος στα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα βάζουν οι Αρχές

Η ατμοσφαιρική ρύπανση έχει μειώσει το προσδόκιμο ζωής των κατοίκων κατά ένα έτος.
Horacio Villalobos via Getty Images

Τα αυτοκίνητα και τα μοτοποδήλατα που κινούνται με βενζίνη ή ντίζελ θα απαγορευτούν στο Αμστερνταμ μέχρι το 2030.

Το συμβούλιο της πόλης σχεδιάζει να προβεί σε αυτήν την σημαντική αλλαγή ως μέρος μιας προσπάθειας για τον καθαρισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, την οποία οι αρχές κατηγορούν για τη μείωση του προσδόκιμου ζωής των κατοίκων της πόλης κατά ένα έτος.

«Η ρύπανση είναι συχνά ένας σιωπηλός δολοφόνος και είναι ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους για την υγεία στο Άμστερνταμ» δήλωσε η υπεύθυνη για την κυκλοφορία της πόλης, Σάρον Ντάικσμα, ανακοινώνοντας την απόφαση του δήμου.

Ηδη από το επόμενο έτος, τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα ηλικίας 15 ετών και άνω θα απαγορεύονται να κινούνται εντός της περιφερειακής οδού Α10 γύρω από την ολλανδική πρωτεύουσα.

Τα δημόσια λεωφορεία και πούλμαν που εκπέμπουν καυσαέρια δεν θα εισέρχονται πλέον στο κέντρο της πόλης από το 2022. Μέχρι το 2025 η απαγόρευση θα επεκταθεί και στα σκάφη αναψυχής στο νερό και στα μοτοποδήλατα.

Ολη η κυκλοφορία εντός της κατοικημένης περιοχής πρέπει να είναι απαλλαγμένη από εκπομπές ρύπων έως το 2030 στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης «Καθαρός αέρας».

Η πόλη σχεδιάζει να ενθαρρύνει τους κατοίκους της να κάνουν τη μετάβαση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή οχήματα υδρογόνου, προσφέροντας σταθμούς φόρτισης σε κάθε αγοραστή.

Υπολογίζεται ότι θ χρειαστεί να υπάρχουν 16.000 έως 23.000 σταθμοί φόρτισης μέχρι το 2025 για να καταστεί το έργο βιώσιμο - από τα σημερινούς 3.000 διαθέσιμους σταθμούς στην πόλη.

Σε μεγάλο βαθμό, λόγω της έντονης κυκλοφορίας, στις πόλεις του Αμστερνταμ, του Μάαστριχτ και του Ρότερνταμ, η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι χειρότερη από ό, τι επιτρέπουν οι ευρωπαϊκοί κανόνες. Υπάρχουν ανησυχίες ότι τα επίπεδα εκπομπών διοξειδίου του αζώτου και σωματιδίων προκαλούν αναπνευστικές νόσους.

Ομως, το σωματείο Rai, το λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών, καταδίκασαν το σχέδιο ως παράξενο και επαναστατικό. Ενας εκπρόσωπος είπε: «Δεκάδες χιλιάδες οικογένειες που δεν έχουν χρήματα για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σύντομα θα μείνουν μετέωροι. Αυτό θα κάνει το Αμστερνταμ πόλη των πλουσίων»

Τον Ιανουάριο του 2018, το ολλανδικό υγειονομικό συμβούλιο κάλεσε την κυβέρνηση να επινοήσει μια φιλόδοξη στρατηγική για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα σρτη χώρα, προειδοποιώντας ότι η «παγίδα της ρύπανσης» θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας.

Οι αρχές των πόλεων και οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο κινούνται προς την κατεύθυνση της εξάλειψης από τους δρόμους των αυτοκινήτων που παράγουν εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Πέρυσι, η Μαδρίτη άρχισε να περιορίζει την πρόσβαση σε βενζινοκίνητα οχήματα που κατασκευάστηκαν πριν από το 2000 και οχήματα ντίζελ που κατασκευάστηκαν πριν από το 2006. Η Ρώμη δεσμεύθηκε να απαγορεύσει τα οχήματα ντίζελ από το κέντρο της πόλης μέχρι το 2024.

Η κυβέρνηση της Δανίας δήλωσε ότι θέλει να απαγορεύσει την πώληση νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων από το 2030 και υβριδικών οχήματων από το 2035.

Πηγή: Guardian

Δημοφιλή