Anís del Mono, το παλιό ποτό της Ισπανίας έγινε περιζήτητο στο lockdown (αλλά όχι επειδή το πίνουν)

Με ιστορία 150 ετών έγινε διάσημο όχι μόνο για τη γεύση του αλλά και για την μυστηριώδης ετικέτα, το μπουκάλι του και ένα λάθος. Εμφανίζεται ακόμη και σε πίνακες του Πικάσσο.
Oliver Strewe via Getty Images

Μια απρόσμενη άνοδο στις πωλήσεις βλέπει τελευταία ένα από τα πιο παραδοσιακά και διάσημα -για πολλούς λόγους- αλκοολούχα ποτά της Ισπανίας που παρασκευάζεται με τον ίδιο τρόπο εδώ και 150 χρόνια. Μόνο που η αύξηση αυτή δεν συνδέεται και τόσο με μια αύξηση κατανάλωσης αλκόολ με τη στενή έννοια όσο με τη χρήση του.

Το λάθος στην ετικέτα, ο Κάρολος Δαρβίνος και το μπουκάλι

Το ποτό όμως δεν έγινε δημοφιλές στην Ισπανία μόνο για την ιδιαίτερη γεύση του. Τρία ακόμη στοιχεία έπαιξαν σημαντικό ρόλο.

Δύο από αυτά αφορούν την ετικέτα στο μπουκάλι. Το πρώτο αφορά το ορθογραφικό λάθος στην λέξη ”απόσταξη” (στα ισπανικά η λέξη είναι destilación αλλά γράφτηκε με δύο “l”) και το δεύτερο αφορά τον πίθηκο που εικονίζεται στην ετικέτα. Λέγεται πως ο σχεδιαστής της ετικέτας εμπνεύστηκε από ένα πίθηκο που είχαν κάνει δώρο στον Bosch αλλά η συγκεκριμένος έχει μια πού ”εξανθρωπισμένη” μορφή και στάση και έτσι εκτιμάται πως θέλει να παραπέμψει στην θεωρία του Κάρολου Δαρβίνου για την εξέλιξη των ειδών.

Παλιά διαφήμιση
Buyenlarge via Getty Images
Παλιά διαφήμιση

Από τον Πικάσο έως τον Γκρις και την Rosalia

Το τρίτο στοιχείο που έκανε δημοφιλές το συγκεκριμένο ποτό είναι το περίεργο σχήμα του μπουκαλιού. Η έμπνευση ήρθε από ένα μπουκαλάκι με άρωμα που είχε κάνει δώρο ο Bosch στη σύζυγό του. Στην Ισπανία δε, τα μπουκάλια αυτά, κάποιες φορές χρησιμοποιούνται και ως μουσικά όργανα ενώ ένα μπουκάλι ;h μπουκαλια Anís del Mono featured εμφανίζονται σε πίνακες του Πάμπλο Πικάσο και του Χουάν Γκρις αλλά και στο videoclip του Pienso en tu Mirá.

Όλα αυτά όμως δεν έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι το παραδοσιακό αυτό ποτό έγινε ξανά περιζήτητο τον τελευταίο καιρό.

Μια πιθανή εξήγηση θα μπορούσε να είναι πως τα παρατεταμένα lockdowns (και) στην Ισπανία έχουν αυξήσει την κατανάλωση οινοπνευματωδών κατ′ οίκων και κάποιοι είπαν να τιμήσουν το Anís del Mono.

Πικάσσο
Picasso, Wikimedia Commons
Πικάσσο

Σημειώνεται πως το 2020 άλλωστε λόγω των περιοριστικών μέτρων η η πωλήσεις οινοπνευματωδών ποτών σε μπαρ και εστιατόρια μειώθηκε κατά 42.7%.

Γιατί αυξήθηκε η ζήτηση εν μέσω lockdown

Οι πωλήσεις λιανικής όμως για το Anís del Mono αυξήθηκαν κατά 17%.

Ο λόγος όμως αυτή την αύξηση φαίνεται πως δεν αφορά με την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών με την κλασική έννοια. Κοινώς οι Ισπανοί δεν άρχισαν να πίνουν περισσότερο Anís del Mono αλλά φαίνεται πως το χρησιμοποίησαν περισσότερο.

“Εκτιμούμε πως η αύξηση οφείλεται στην αυξημένο ενδιαφέρον για παρασκευή γλυκών”, λέει η Λάουρα Ντίαζ, brand manager για το Anís del Mono του Ομίλου Osborne.

Παλιά διαφήμιση
Wikimedia Commons
Παλιά διαφήμιση

“Πολλοί άνθρωποι πέρασαν το lockdown φτιάχνοντας αρτοποιήματα και γλυκά, για αυτό άλλωστε παρατηρήθηκε έλλειψη σε αλεύρι και μαγιά. Η Μεγάλη Εβδομάδα επίσης συνέπεσε με το lockdown στην Ισπανία και πολλά παραδοσιακά γλυκά της Μεγάλης Εβδομάδας (όπως τα rosquillas), έχουν γλυκάνισο” όπως και το παραδοσιακό ποτό.

Επίσης όμως “[Ο γλυκάνισος] είναι μια μυρωδιά που οι άνθρωποι συχνά συνδέουν με τα Χριστούγεννα και μας θυμίζει τους παππούδες μας” όπως λέει, και συμπληρώνει “Παρατηρούμε όμως και μία αύξηση της χρήση τους σε cocktails. Τα cocktails είναι πιο δημοφιλή σε άλλες χώρες της Ερώπης βλέπουμε όμως πως είναι σε άνοδο και εδώ εξαιτίας των νέων γαστρονομικών τάσεων”.

Χουάν Γκρις
Heritage Images via Getty Images
Χουάν Γκρις

Οι πιο σταθεροί λάτρεις του ποτού βέβαια, είναι ηλικιωμένοι που πίνουν ακόμη και μερικές γουλιές μόλις ξυπνήσουν το πρωί όπως στην Ελλάδα κάνουν κάποιο με το τσίπουρο ή τη ρακί ενώ κάποιοι ρίχνουν λίγο στον καφέ τους, σε έναν χυμό. Ο πιο παραδοσιακός τρόπος είναι με νερό και πάγο ή σκέτο.

Επίσης σταθεροί καταναλωτές είναι φυσικά οι ζαχαροπλάστες και οι φούρνοι.