«Από την αυτοκρατορική Βιέννη στην Βιέννη του Χίτλερ»

Yπήρξε πράγματι μια χαρούμενη μητρόπολη των τεχνών, η πόλη της ανεμελιάς, της καλής ζωής, της μουσικής, του χορού και του θεάτρου;
Hans-Peter Merten via Getty Images

Η Βιέννη, η ομορφότερη ίσως πρωτεύουσα της Ευρώπης, η αυτοκρατορική Βιέννη, η Βιέννη της μπελ επόκ, η Βιέννη των βαλς, των παλατιών και της Όπερας, η Βιέννη της Σίσσυ και του Φρόιντ, η «Κόκκινη Βιέννη» του Μεσοπολέμου, η Βιέννη του αντισημιτισμού, η Βιέννη του Χίτλερ.

Με οδηγό τη συγκριτολόγο Τατιάνα Λιάνη, η πολιτιστική πλατφόρμα Rembrandt and The Cat επιχειρεί μέσα από τρία δίωρα σεμινάρια, μια περιδιάβαση στην πόλη των μεγαλοφυϊών, την πρωτεύουσα της πολυεθνοτικής αψβουργικής Αυτοκρατορίας, του εύφορου έδαφος όπου συναντήθηκαν κάποιοι από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες και στοχαστές του εικοστού αιώνα: Ο Γιόχαν Στράους και ο Γκούσταφ Μάλερ, ο Άρνολντ Σένμπεργκ και ο Ζίγκμουντ Φρόιντ, ο Γκούσταφ Κλιμτ και ο Έγκον Σίλε, ο Φραντς Κάφκα και ο Ρόμπερτ Μούζιλ, ο Όττο Βάγκνερ και ο Άντολφ Λόος, ο Ούγκο φον Χόφμανσταλ και ο Άρτουρ Σνίτσλερ, ο Ράινερ Μαρία Ρίλκε και ο Στέφαν Τσβάιχ, ο Λούντβιχ Βίττγκεστάιν και ο Γιόζεφ Ροτ, ο Ελίας Κανέτι και ο Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, ο Χέρμαν Μπροχ και ο Άλφρεντ Άντλερ, ο Όσκαρ Κοκόσκα και ο Πάουλ Τσελάν, ο Καρλ Πόππερ και ο Φριτς Λανγκ.

Ο Φρόιντ στο κήπο του. Βιέννη, 1930.
Ο Φρόιντ στο κήπο του. Βιέννη, 1930.
API via Getty Images

Παράλληλα, θα αποπειραθεί να προσεγγίσει κριτικά τον «μύθο της Βιέννης» - υπήρξε πράγματι η Βιέννη μια χαρούμενη μητρόπολη των τεχνών, η πόλη της ανεμελιάς, της καλής ζωής, της μουσικής, του χορού και του θεάτρου;

Ή ήταν η πόλη που κυνήγησε ανηλεώς κάθε έκφανση πρωτοπορίας, όπως κυνήγησε αργότερα τους Βιεννέζους Εβραίους, που της χάρισαν την απαράμιλλη λάμψη της;

Και υπήρξε η Αυστρία όντως «το πρώτο θύμα του Χίτλερ» ή η χώρα που του παραδόθηκε χωρίς να πέσει ούτε μία πιστολιά;

Άλμα Μάλερ, 1920
Άλμα Μάλερ, 1920
adoc-photos via Getty Images

Μία περιήγηση με πολλούς και ενδιαφέροντες σταθμούς: Το εμβατήριο Ραντέτσκυ, τον Φραγκίσκο Ιωσήφ και την Σίσσυ, τον Καρλ Κράους, γνωστό και ως «μαστίγιο της Βιέννης», την πρωταγωνίστρια του Αυτοκρατορικού Θεάτρου Σαρλότε Βόλτερ, που ζήτησε να ταφεί με το κοστούμι της Ιφιγένειας, τον αρχιτέκτονα της Όπερας της Βιέννης που αυτοκτόνησε από ντροπή για το έργο του, τον Εμφύλιο του 1934, τον πιο σύντομο ίσως εμφύλιο της παγκόσμιας ιστορίας που κράτησε τέσσερις μόλις μέρες, τον αυστροφασισμό και τη σοσιαλιστική Βιέννη του μεσοπολέμου, τον Φρόιντ και τον πόλεμο που δέχτηκε από το ακαδημαϊκό κατεστημένο, την απόλυτη femme fatale, Άλμα Μάλερ και τον Όσκαρ Κοκόσκα που όταν χώρισαν έφτιαξε μια κούκλα σε φυσικό μέγεθος με τα χαρακτηριστικά της, τους «λογοτέχνες του καφέ» και το Γράμμα μιας άγνωστης, τον «ωραίο Καρλ», τον λαοφιλή Δήμαρχο της Βιέννης που υπήρξε είδωλο του Χίτλερ, το σκάνδαλο που ξέσπασε για τις γιούγκενστιλ τοιχογραφίες που φιλοτέχνησε ο Κλιμτ στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης, την φημισμένη ζάχερτορτε και το αριστοκρατικό ξενοδοχείο Ζάχερ και μια ανακάλυψη που έκανε για τη Βιέννη ο ιστορικός Έρικ Χόμπσμπαουμ και μοιράζεται στην αυτοβιογραφία του.

Η πριγκίπισσα Σίσσυ
Η πριγκίπισσα Σίσσυ
Imagno via Getty Images

Info

«Από την αυτοκρατορική Βιέννη στη Βιέννη του Χίτλερ: μια περιδιάβαση»

18 Ιανουαρίου, 25 Ιανουαρίου και 1 Φεβρουαρίου

πλατφόρμα Zoom

Ώρα: 19:00

Συμμετοχή: 25 ευρώ

πληροφορίες - κρατήσεις: info@thessalonikiwalkingtours.com

Δημοφιλή