Αποκρατικοποιήσεις: Ποιες είναι σε εξέλιξη, ποιες έρχονται

Αποκρατικοποιήσεις: Ποιες είναι σε εξέλιξη, ποιες έρχονται
A view of tower cranes in the Thessaloniki harbour. Thessaloniki, Macedonia region, Greece. On Saturday, January 10, 2016. (Photo by Artur Widak/NurPhoto) (Photo by NurPhoto/NurPhoto via Getty Images)
A view of tower cranes in the Thessaloniki harbour. Thessaloniki, Macedonia region, Greece. On Saturday, January 10, 2016. (Photo by Artur Widak/NurPhoto) (Photo by NurPhoto/NurPhoto via Getty Images)
NurPhoto via Getty Images

Το θέμα των αποκρατικοποιήσεων αποτελούσε και αποτελεί ένα από τα πλέον «καυτά» των ετών της κρίσης, με τα περί «ξεπουλήματος δημόσιας περιουσίας» να αποτελούν σύνηθες «βέλος στη φαρέτρα» της εκάστοτε αντιπολίτευσης. Σε κάθε περίπτωση, το κεφάλαιο των αποκρατικοποιήσεων προχωρά – όχι χωρίς πιέσεις από την πλευρά των δανειστών.

Μεταξύ αυτών που βρίσκονται σε εξέλιξη, σύμφωνα με στοιχεία που παρατίθενται στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ (περιλαμβανομένων και αυτών για τα οποία το ελληνικό Δημόσιο έχει να εισπράττει/ παραχωρεί, μετά την ολοκλήρωση των διαγωνισμών), βρίσκονται οι εξής:

Αγορά Μοδιάνο- Θεσσαλονίκη: Το ΤΑΙΠΕΔ προωθεί την πώληση του ποσοστού κυριότητας 43,64% εξ’ αδιαιρέτου της Αγοράς Μοδιάνο στο Ιστορικό Κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης. Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφοράς ήταν η 10η Οκτωβρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες Υποβλήθηκαν προσφορές, αναμένεται να ανοίξει ο φάκελος.

Βερβερόντα, Πόρτο Χέλι: Το ΤΑΙΠΕΔ είχε ανακοινώσει την έναρξη διαγωνισμού αξιοποίηση ακινήτου στη θέση «Βερβερόντα» στο Πόρτο Χέλι (Αργολίδα, Πελοπόννησος). Ωστόσο, ο διαγωνισμός έχει ανασταλεί,

Εγνατία Οδός: Στις 5 Οκτωβρίου το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την άμεση εκκίνηση της διαδικασίας για την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την αξιοποίηση του αυτοκινητοδρόμου «Εγνατία Οδός» και των τριών καθέτων σε αυτόν αξόνων, μέσω της σύναψης σύμβασης παραχώρησης για την λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευσή τους από ιδιωτικό επενδυτικό σχήμα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που εγκρίθηκε, οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών θα κατατεθούν μέχρι τον Νοέμβριο του 2017, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του ίδιου έτους.

Περιφερειακά αεροδρόμια: Η υπογραφή Σύμβασης Παραχώρησης στη Fraport υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2015. Το Οικονομικό Κλείσιμο (Financial Close) και η παράδοση αεροδρομίων αναμένονται τον Νοέμβριο.

ΕΕΣΣΤΥ: Κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος από ενδιαφερόμενο επενδυτή, αποφασίστηκε η παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας για την εκδήλωση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος για την εξαγορά του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού). Ως νέα καταληκτική ημερομηνία ορίστηκε η 17η Οκτωβρίου 2016.

Μαρίνα Θεσσαλονίκης (Αρετσού, Καλαμαριά): Η μαρίνα της Θεσσαλονίκης (Αρετσού) βρίσκεται στο νότιο μέτωπο της παράκτιας ζώνης του Δήμου Καλαμαριάς στην περιοχή «Μικρό Έμβολο» και σε απόσταση περίπου 7 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Σήμερα η μαρίνα διαθέτει 242 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μέχρι 30m μήκος. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας είναι 77.825 τετραγωνικά μέτρα. Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ, η διαδικασία του διαγωνισμού για την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή για την παραχώρηση της μαρίνας θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος του 2016.

Μαρίνα Πύλου: Βρίσκεται στο κεντρικό και βορειανατολικό τμήμα της παραλιακής ζώνης της πόλης της Πύλου. Με βάση το νέο Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο, το οποίο βρίσκεται υπό τη διαδικασία έγκρισης από τα αρμόδια όργανα, η Μαρίνα Πύλου θα έχει δυνατότητα ελλιμενισμού 129 σκαφών με μήκος από 8m έως 30m. Η χερσαία ζώνη της Μαρίνας έχει έκταση 32.195 τετραγωνικά μέτρα και, βάσει του Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου, ο προτεινόμενος συντελεστής δόμησης ανέρχεται στο 20%, ενώ ο συντελεστής κάλυψης είναι 30%. Ο διαγωνισμός για την επιλογή του Προτιμητέου Επενδυτή για την παραχώρηση της μαρίνας για 40 έτη βρίσκεται στην τελική του φάση και αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών στις αρχές του έτους 2017.

Μαρίνα Χίου: Βρίσκεται στο βόρειο άκρο της παράκτιας ζώνης του Δήμου Χίου. Σήμερα η μαρίνα διαθέτει 200 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μέχρι 30m μήκος. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας είναι 27.000 τετραγωνικά μέτρα. Η διαδικασία του διαγωνισμού για την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή για την παραχώρηση της μαρίνας θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος του 2016. Το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται στη διαδικασία πρόσληψης συμβούλων.

Ποσείδι Χαλκιδικής: Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών είναι η 28η Νοεμβρίου 2016.

ΟΛΠ/ ΟΛΘ: Η μεταβίβαση του 51% του ΟΛΠ στην Cosco ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο. Η Cosco θα αποκτήσει συνολικα το 67% του ΟΛΠ έναντι συνολικού τιμήματος 368,5 εκατ. ευρώ, σε δύο στάδια. Το δεύτερο στάδιο της συναλλαγής προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός πέντε ετών. Εκκρεμεί η υπόθεση του ΟΛΘ. Στην πρώτη φάση της διαδικασίας του διαγωνισμού, ενδιαφέρον είχαν εκφράσει 8 επενδυτικά σχήματα. Οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται στο τέλος του έτους. (2016).

Αστέρας Βουλιαγμένης: Αναμένεται μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης. Ειδικότερα, αναμένεται η ολοκλήρωση της μεταβίβασής του στο τουρκοαραβικό fund (Jermyn Street Real Estate Fund IV LP ) ως τις 21 Οκτωβρίου.

Airbus A340-300: Προτιμητέος αγοραστής στη διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση δύο αεροσκαφών Airbus A340-300, υποβάλλοντας προσφορά ύψους 4,2 εκατ. δολαρίων, αναδείχθηκε η Turboshaft FZE. Τα αεροσκάφη βρίσκονται σε συνθήκες μακροχρόνιας διατήρησης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και υπό την εποπτεία του CAMO των Ολυμπιακών Αερογραμμών.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Η Ferrovie Dello Stato Italian S.p.A αναδείχθηκε ως προτιμητέος επενδυτής για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με προσφορά 45 εκατ. ευρώ. Ο φάκελος της ιδιωτικοποίησης έχει πάει στο ελεγκτικό συνέδριο για έγκριση.

Αφάντου στη Ρόδο: Αποκρατικοποίηση με στόχο τη δημιουργία γηπέδου του γκολφ και την τουριστική ανάπτυξη σε δύο ακίνητα στην περιοχή Αφάντου στη Ρόδο. Το σχετικό σχέδιο έχει εγκριθεί από το ΚΣΔ, ωστόσο παραμένει ως εκκρεμότητα το θέμα με την κήρυξη του αρχαιολογικού χώρου.

Ακίνητο στην Κασσιώπη (Κέρκυρα): Παραθαλάσσια έκταση που βρίσκεται 38 χλμ. βόρεια από την πόλη της Κέρκυρας, όπου υπάρχει διεθνής αερολιμένας. Ο διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί.

Επίσης, το ΤΑΙΠΕΔ προωθεί την πώληση του έβδομου χαρτοφυλακίου ακινήτων μέσω της διαδικασίας του e-Auction και του ιστοτόπου, με τη διαδικασία να να βρίσκεται σε εξέλιξη.

Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί ότι τον Αύγουστο η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού είχε αναφέρει πως πρόκειται να κινηθούν διαδικασίες ώστε η προς παραχώρηση έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό να οριοθετηθεί ως αρχαιολογικός χώρος, κάτι που περιπλέκει το τοπίο σχετικά με την αξιοποίηση του πρωην αεροδρομίου- λίγες ημέρες μετά την έγκριση της σύμβασης μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της Lamda Development για την ανάπτυξη του Ελληνικού. Ο κυρωτικός νόμος της σύμβασης πέρασε από τη Βουλή τον Σεπτέμβριο και συνεχίζονται οι διαδικασίες για την κατάρτιση και έγκριση του Master Plan του επενδυτή και την παρουσίασή του. Το εν λόγω master plan θα πρέπει να εγκριθεί μέσω προεδρικού διατάγματος, ενώ υπάρχει μια σειρά αναβλητικών αιρέσεων που πρέπει να ικανοποιηθούν από πλευράς Δημοσίου, μεταξύ των οποίων και το θέμα του καζίνο. Όσον αφορά στο θέμα του αρχαιολογικού χώρου, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται ότι θα υπάρξει λύση και διευθέτηση με τη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού .

Όσον αφορά στον ΔΕΣΦΑ, υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο του 2013 υπεγράφησαν οι συμβάσεις αγοραπωλησίας μετοχών και συμφωνίας μετόχων του ΔΕΣΦΑ με τη SOCAR, ύψους 400 εκατ. ευρώ, που αφορούσαν στην πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ (31% του ΤΑΙΠΕΔ, 35% των ΕΛΠΕ). Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της «Καθημερινής», εκτιμάται πως οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης βρίσκονται στην τελική ευθεία.

Επικείμενες αποκρατικοποιήσεις

  • Castello Bibelli (14 χλμ από την πόλη της Κέρκυρας)
  • Golf Κασσάνδρας (Χαλκιδική)
  • Αγία Τριάδα (παραθαλάσσιο ακίνητο σε απόσταση 27 χλμ από τη Θεσσαλονίκη και 14 χλμ από τη αεροδρόμιο «Μακεδονία»)
  • Ακίνητο στην Πρετόρια (Νότια Αφρική)
  • Ασπροβάλτα (ακίνητο στην παραλία)
  • Βαρθολομιό Ηλείας (ακίνητο στη θέση Θίννες)
  • ΔΕΠΑ. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 65% των μετοχών, και τα ΕΛΠΕ το υπόλοιπο 35%. Όπως προαναφέρθηκε, το 2013 υπεγράφη συμφωνία πώλησης μετοχών του ΔΕΣΦΑ στη SOCAR (66%).
  • ΔΕΗ: Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 17% της ΔΕΗ, ενώ το Δημόσιο έχει το 34% της εταιρείας
  • Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών: Η εταιρεία συστάθηκε το 1996 με σκοπό την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» για 30 χρόνια, βάσει σχετικής σύμβασης παραχώρησης. Η συγκεκριμένη παραχώρηση, η οποία συνιστά μία από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες συμπράξεις μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, λήγει το 2026. Μέτοχοι του ΔΑΑ σήμερα είναι το Ελληνικό Δημόσιο (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η AviAlliance GmbH (26.7% +8 μετοχές), η AviAlliance Capital GmbH (13,3%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% -8 μετοχές).
  • ΕΛΠΕ: Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 35,5% της ΕΛΠΕ, η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
  • ΕΛΤΑ: Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 90% του μετοχικού κεφαλαίου ενώ το υπόλοιπο 10% ανήκει στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (ΤΤ).
  • Ερμιόνη: Ακίνητο στη Θερμησία (Αργολίδα), κοντά στο Πόρτο Χέλι, την Ύδρα και τις Σπέτσες.
  • ΕΥΑΘ: Επί του παρόντος το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει 74% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, το 5% ανήκει στην Suez Environment Company ενώ το υπόλοιπο είναι ελεύθερης διαπραγμάτευσης. Η εταιρεία είναι επίσης εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
  • ΕΥΔΑΠ: Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει 61% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, το 10% ανήκει στην Αγροτική Τράπεζα Ελλάδος και το υπόλοιπο βρίσκεται σε διασπορά. Η εταιρεία είναι επίσης εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
  • Ιαματικές πηγές στη Φθιώτιδα (Υπάτη, Καμμένα Βούρλα, Θερμοπύλες)
  • Σειρά ακινήτων που επί του παρόντος τα διαχειρίζονται ή ανήκουν στην ΕΤΑΔ, σε ΔΕΚΟ ή σε διάφορα υπουργεία.
  • Μαρίνα Αλίμου
  • Ολυμπιακά Ακίνητα (Κωπηλατοδρόμιο Σχοινιά, Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου και Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου)
  • Πρώην Αμερικάνικη Βάση Ηρακλείου (Γούρνες): Δύο ακίνητα, σε έκταση 30.000 τμ περίπου και σε παραθαλάσσια έκταση 316.000 τμ περίπου.
  • Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας: Το ΤΑΙΠΕΔ προωθεί για αξιοποίηση τον περιβάλλοντα χώρο του Σταδίου σε συνδυασμό με τη Μαρίνα Αθηνών και με παράλληλη διατήρηση και αναβάθμιση ορισμένων αθλητικών εγκαταστάσεων.

Δημοφιλή