Αθηνά Χατζή: «Κάνω ζωγραφική ό,τι με βιασύνη προσπερνάμε»

Η ζωγράφος ρίχνει μια ψύχραιμη ματιά στα αθέατα σημεία της πόλης και με τη μουσικότητα «ημιτόνιου» κάνει νεκρές φύσεις αστικού τοπίου.
Αθηνά Χατζή
Αθηνά Χατζή
Gallery Genesis

Γεωμετρικά και τονικά στοιχεία του δομημένου αστικού χώρου μιας πυκνοδομημένης μεγαλούπολης απεικονίζει η Αθηνά Χατζή, δίνοντας έμφαση στις οροφές και το skyline της. Οι όψεις του ακάλυπτου χώρου, οι ταράτσες κι οι σκεπές είναι σημεία απ′ όπου αντλεί εικόνες και τις μετουσιώνει σε σκηνικό της ζωής μας όπου η ανθρώπινη παρουσία υπονοείται. Που; Αποκομμένη και μοναχική. Κάπως έτσι τα έργα της δημιουργού παραπέμπουν νοηματικά στην αλλοτρίωση και στην απομόνωση των έγκλειστων κατοίκων - μια συνθήκη που έχει κάνει πιο έντονη και δύσκολη η πανδημία του κορονοϊού.

Κι είναι αυτά τα έργα που σκιαγραφώντας εικαστικά τον καθημερινό μας βίο με τρόπο δηλωτικό γεμίζουν τους τοίχους της γκαλερί Genesis στο Κολωνάκι. Με αφορμή την έκθεση «Αστικά Ημιτόνια» που εγκαινιάζεται αύριο, Πέμπτη 22 Οκτωβρίου στους χώρους της Αθηναϊκής γκαλερί, η ζωγράφος παραχώρησε συνέντευξη στη HuffPost μιλώντας για τις γωνιές που στρέφει το βλέμμα της, το ρόλο της τέχνης τον καιρό της πανδημίας και τα συναισθήματά της μια εποχή που θα μπορούσε να σημάνει και στιγμή επαναπροσδιορισμού.

Εργο της Αθηνάς Χατζή από την έκθεση «Αστικά Ημιτόνια»
Εργο της Αθηνάς Χατζή από την έκθεση «Αστικά Ημιτόνια»
Gallery Genesis

-Τι είναι αυτό που σας έκανε να στρέψετε εικαστικά το βλέμμα σας στο δομημένο αστικό χώρο μιας πυκνοδομημένης μεγαλούπολης, δίνοντας έμφαση στις οροφές και το skyline της; Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να περάσετε μέσα από την έκθεση;

Σε όλη μου την διαδρομή, κυρίαρχο αντικείμενο αναζήτησης και ζωγραφικής έκφρασης είναι το αστικό τοπίο σε μία απόπειρα να αποκρυπτογραφήσω την αύρα και πνοή της πόλης, ζωντανεύοντας τις εικόνες της μέσα από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Η προσπάθειά μου, είναι να δημιουργήσω αίσθηση σημαντικότητας για κάθε γωνιά και εικόνα του χώρου που μας περικλείει. Τα πιο κοινότυπα στιγμιότυπα που με βιασύνη προσπερνάμε αποτυπώνονται για να μας θυμίζουν άλλοτε νοσταλγικά και άλλοτε ρεαλιστικά τις ζωές μας.

Στην τωρινή μου δουλειά, με σίγουρα πιο αφαιρετική ματιά, αντλώ εικόνες από τα αθέατα και τα ελάσσονα σημεία της πόλης, τις οροφές, τις όψεις του ακάλυπτου χώρου, τις ταράτσες και τις σκεπές. Οργανώνω τη γεωμετρία τους με τη μουσικότητα «ημιτόνιου», παίζω με τις αποχρώσεις, το φως και τη σκιά, δημιουργώντας φαινομενικά νεκρές φύσεις αστικού τοπίου. Στις εικόνες αυτές η ανθρώπινη ύπαρξη, περίκλειστη στο χώρο, χωρίς να είναι ορατή είναι εν τούτοις συναισθηματικά παρούσα. Το σκηνικό αυτό είναι τελικά οι ζωές μας.

- Πόσα έργα περιλαμβάνει η έκθεσή σας στην Gallery Genesis.και πόσο καιρό κάνατε την ετοιμασία της; ΜΙλήστε μας λίγο για το πως είναι διαρθρωμένα στο χώρο.

Η έκθεση αποτελείται από 25 έργα ζωγραφικής μικρών (25Χ3), μεσαίων (40Χ40) και μεγάλων (120Χ150) διαστάσεων που ετοιμάστηκαν την τελευταία τριετία.

- Τι είναι η τέχνη για εσάς και τι μπορεί να μας προσφέρει η τέχνη εν μέσω πανδημίας;

Η τέχνη για μένα είναι έκφραση των συναισθημάτων μου με την προσμονή να προκαλέσω παρόμοια φόρτιση στο κοινό. Μια παγκόσμια, πρωτόγνωρη κρίση θέτει ερωτήματα στοχασμού για τον κάθε καλλιτέχνη και αναδύει συναισθήματα αγωνίας, ανασφάλειας αλλά και ελπίδας για υπέρβαση της πανδημίας. Το μείγμα αυτό προβληματισμού και συναισθημάτων αποτελεί την μαγιά για καλλιτεχνική έμπνευση και δημιουργία ακόμη και εμφάνισης νέων καλλιτεχνικών ρευμάτων. Το κοινό πάλι δεν έχει παρά να αποζητήσει τον ανακουφιστικό και εκστατικό ρόλο της τέχνης.

Εργο της Αθηνάς Χατζή από την έκθεση «Αστικά Ημιτόνια»
Εργο της Αθηνάς Χατζή από την έκθεση «Αστικά Ημιτόνια»
Gallery Genesis

- Ποιες οι μεγαλύτερες δυσκολίες να δημιουργήσει κανείς μια έκθεση τον καιρό της πανδημίας;

Σε καιρό πανδημίας, ο καλλιτέχνης έχει περισσότερο χρόνο περισυλλογής και δημιουργίας στο ατελιέ του. Από αυτή την άποψη, δηλαδή της καλλιτεχνικής παραγωγής δεν ένοιωσα δυσκολία. Ίσα ίσα που η εποχή του εγκλεισμού συνέπεσε χρονικά με την ολοκλήρωση της θεματικής μου, περίοδο που πάντα απαιτεί φορτσάρισμα στην εργασία.

Το συναισθηματικό μας κομμάτι, η αγωνία για τη νόσο και τους δικούς μας, η οικονομική ανασφάλεια απαιτούν ψύχραιμη διαχείριση. Ίσως η απομόνωση και η σκληρή δουλεία στο ατελιέ να αποτελεί και μια οδό διαφυγής.

Βέβαια, όταν προετοιμάζεις ατομική έκθεση υπάρχει η αγωνία για την έκβασή της Δεν ξέρεις αν και πότε ένα γενικευμένο lockdown θα την αναβάλλει ή διακόψει. Υπάρχουν και τα πρακτικά θέματα της διαχείρισης των εγκαινίων και της επισκεψιμότητας στη γκαλερί σύμφωνα με τους κανόνες προστασίας από την πανδημία. Αυτό από την άλλη, δίνει άνεση στον επισκέπτη για ξενάγηση στην έκθεση και συνομιλία με τον καλλιτέχνη.

- Ποια είναι η μεγαλύτερή σας αγάπη; Το design ή η ζωγραφική; Και γιατί;

Αγαπώ το design. Επιτρέπει στη τέχνη να εισβάλλει απρόσκλητη και υπόγεια μέσα από αντικείμενα, υφάσματα, έπιπλα. Η σχεδίαση υφασμάτων απαιτούσε αυστηρότερη υπακοή σε φόρμες και μοτίβα και εμπεριέχει την επανάληψή τους. Με τη ζωγραφική νιώθω ότι κερδίζω μια απέραντη ελευθερία έκφρασης σε σχέση με το design και αποτελεί την επιλογή μου σήμερα.

Info:

Επιμέλεια έκθεσης: Ίρις Κρητικού

Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Γιώργος Τζάνερης

Διάρκεια έκθεσης: 22 Οκτωβρίου έως 14 Νοεμβρίου 2020

Δημοφιλή