Γιατί οι μεγάλες επιχειρήσεις δυσκολεύονται να καινοτομήσουν

Γιατί οι μεγάλες επιχειρήσεις δυσκολεύονται να καινοτομήσουν
Tibrina Hobson via Getty Images

Κορυφαίες προκλήσεις εταιρικής καινοτομίας.

Ο αείμνηστος Peter Drucker, ένας από τους πιο γνωστούς συγγραφείς και συμβούλους σε θέματα διοίκησης επιχειρήσεων, είπε ότι «η εταιρική κουλτούρα τρώει τη στρατηγική για πρωινό» που σημαίνει ότι η υπάρχουσα κουλτούρα ενός οργανισμού μπορεί να συμβάλλει στην επιτυχία ή την αποτυχία της εταιρικής στρατηγικής. H κορυφαία πρόκληση που αντιμετωπίζουν τα άτομα υπεύθυνα για την καινοτομία στις εταιρείες τους, σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2017 από την Crowd Companies, είναι το να δημιουργηθεί μέσα στον οργανισμό μια κουλτούρα πειραματισμού και καινοτομίας. Άλλες δυσκολίες που δήλωσαν ότι αντιμετωπίζουν οι συμμετέχοντες συμπεριλαμβάνουν τη διστακτικότητα της μεσαίας διοίκησης για αλλαγή του κατεστημένου, σύγκρουση με εσωτερικές προτεραιότητες, η αναβολή της δέσμευσης για δράση και οι καθυστερήσεις σε δράσεις καινοτομίας.

Η καινοτομία απαιτεί μια εταιρική κουλτούρα που ενθαρρύνει την αποτυχία. Ο αστέρας του μπάσκετ, Michael Jordan, είχε πει κάποτε ότι «έχω αποτύχει ξανά και ξανά και αυτός είναι ο λόγος που πετυχαίνω». Το ίδιο ισχύει και για τις επιχειρήσεις. Μερικές από τις πιο γνωστές εταιρείες στον κόσμο δεν φοβούνται να πάρουν ρίσκα. Το 2006, η Coca-Cola εισήγαγε το Coca-Cola BlāK, ένα αναψυκτικό για τους λάτρεις του καφέ. Αποσύρθηκε μετά από δύο χρόνια στην αγορά. Θυμάστε όταν η Bic παρουσίασε τη σειρά Bic for Her, τα στυλό για γυναίκες; Με αυτή την κίνηση η εταιρεία ήλπιζε να προσελκύσει τον γυναικείο πληθυσμό λανσάροντας ένα στυλό κατάλληλο για τα δάχτυλα μιας γυναίκας, συνδυάζοντας παράλληλα ένα κομψό σχέδιο και μια επιλογή από παστέλ χρώματα. Δυστυχώς για τη Bic η αντίδραση της αγοράς δεν ήταν θετική. Τα στυλό έλαβαν ξεκαρδιστικές κριτικές από τις γυναίκες σε όλο τον κόσμο.

H Google είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα εταιρείας που στηρίζει μια κουλτούρα καινοτομίας. Ενθαρρύνει τους υπαλλήλους της να ξοδεύουν το 20% του χρόνου εργασίας τους σε έργα τα οποία πιστεύουν ότι θα είναι επωφελής για την εταιρεία καλλιεργώντας έτσι μια καινοτόμο νοοτροπία εσωτερικά. Προϊόντα όπως το Google News, το Gmail και το Adsense γεννήθηκαν επειδή οι εργαζόμενοι είχαν τη δυνατότητα να σκέφτονται και να εφαρμόζουν τις ιδέες τους πέρα από τις καθημερινές τους υποχρεώσεις. Το Google Glass ήταν συναρπαστικό όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά αλλά αποσύρθηκε γρήγορα λόγω θεμάτων που προέκυψαν με την προστασία προσωπικών δεδομένων. Παρόλα αυτά η Google ανακοίνωσε το 2017 ότι επανέρχεται με τη νέα έκδοση, το Google Glass Enterprise Edition, όχι όμως για μαζική κατανάλωση όπως την πρώτη φορά αλλά για χρήση σε εργοστάσια από το προσωπικό εταιρειών όπως η Boeing, η GE και η DHL. Η Google δεν φοβάται να πειραματίζεται και να αποτυγχάνει.

Το ίδιο και η Amazon. Σε ένα πρόσφατο άρθρο που δημοσιεύθηκε στο Business Insider, ο Paul Misener, επικεφαλής της καινοτομίας στην Amazon, ανέφερε ότι η προθυμία της εταιρείας να αποτύχει, να μάθει από τα λάθη της για να κινηθεί σωστά την επόμενη φορά, την οδήγησε στον επιτυχημένο τρόπο που λειτουργεί σήμερα. Ο κ. Misener πιστεύει ότι η αποτυχία βοηθάει την Amazon να πάει μπροστά.

Οι μεγάλες εταιρείες μπορούν να πάρουν σημαντικά μαθήματα από τις αποτυχίες τους για να μπορέσουν να εξελιχθούν αντί να κρύβονται πίσω από αυτές σαν να μην συνέβησαν. Εάν μια εταιρεία θέλει να διατηρήσει και να αναπτύξει τη θέση της στην αγορά, πρέπει να είναι σε θέση να αμφισβητεί συνεχώς τι κάνει, από τις πιο βασικές λειτουργίες μέχρι το επιχειρηματικό μοντέλο υπό το οποίο λειτουργεί. Οι μεγάλες επιχειρήσεις διαθέτουν τους πόρους για να καινοτομήσουν και η καινοτομία είναι τελικά αυτό που θα τις κρατάει πάντα ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό.