CULTURE
22/09/2018 10:50 EEST | Updated 22/09/2018 10:59 EEST

Χριστίνα Τσέβη: Στόχος του IllustraSyros είναι η ανάδειξη της τέχνης της εικονογράφησης

Το σπίτι της φαντασίας («Casa della Fantasia») «ταξιδεύει» για πρώτη φορά από τη βόρεια Ιταλία στην Ελλάδα και παρουσιάζει στο κοινό μια ευρεία εικόνα του διεθνούς κόσμου της εικονογράφησης.

Πρόκειται για μια νέα συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων & Agora Animasyros, η οποία ονομάστηκε IllustraSyros και θα στεγαστεί στην Έπαυλη Τσιροπινά, στην Ποσειδωνία της Σύρου. Με επιλογή έργων εικονογράφησης από την έκθεση «Le immagini della fantasia» που πραγματοποιείται στη μικρή ιταλική πόλη Σαρμεντε, οι επισκέπτες του IllustraSyros θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια συλλογή από 100 εικόνες και βιβλία από τον κόσμο και να συμμετάσχουν σε διαδραστικά εργαστήρια και διαλέξεις. 

Λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσης, η καλλιτεχνική διευθύντρια, επιμελήτρια της έκθεσης και εικονογράφος Χριστίνα Τσέβη, μιλάει στη HuffPost Greece για το φεστιβάλ, τα έργα της και την εικονογράφηση στην Ελλάδα.

Christina Tsevis (crosti)

«Le immagini della Fantasia 35» για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Πώς προέκυψε η συνεργασία του Animasyros με την ιταλική «Casa della Fantasia» και ποιος είναι ο στόχος του IllustraSyros;

Ο Sebastiano Mion, υπεύθυνος της HundredWorlds που βρίσκεται πίσω από την διοργάνωση του φεστιβάλ, επισκέπτεται εδώ και πολλά χρόνια την έκθεση «Le immagini della fantasia» στο Sarmede στην Ιταλία. ’Hταν πάντα όνειρό του να φέρει την έκθεση στην Ελλάδα. Το Sarmede είναι μια μικρή πόλη γνωστή ως «το χωριό των παραμυθιών» («il paese delle fiabe») και η Σύρος και το AnimaSyros είναι ιδανικά για να φιλοξενήσουν και να αναδημιουργήσουν ένα τέτοιο μαγικό και δημιουργικό περιβάλλον. Το animation είναι απλώς μια εικόνα σε κίνηση στο τέλος της ημέρας.


Από την πρώτη μας συνάντηση, ο πρόεδρος του AnimaSyros Βασίλης Καραμητσάνης, ήταν πολύ ενθουσιώδης για την ιδέα του IllustraSyros και έτσι μας πήρε υπό την αιγίδα του φεστιβάλ.


Στόχος του IllustraSyros είναι ακόμη περισσότερος κόσμος να εστιάσει στην τέχνη της εικονογράφησης και να αναδείξουμε την δουλειά των καλλιτεχνών που θα είναι παρόντες-τόσο οι ίδιοι όσο και οι δουλειές τους-στη Σύρο.

Ταυτόχρονα επιθυμούμε να ενθαρρύνουμε τη δικτύωση και να καλλιεργήσουμε τη δημιουργικότητα μέσα από τη συνεργασία. 

Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν εικονογραφήσεις από όλο τον κόσμο, καθώς και άλλες διαδραστικές εκδηλώσεις, στην Έπαυλη Τσιροπινά. Ποια ήταν η διαδικασία επιλογής των εικόνων και ποια είναι τα μηνύματα που επιθυμείτε να μεταδώσετε στους θεατές, μέσα από αυτές;

Η έκθεση χωρίζεται σε διάφορα τμήματα: Το Panorama35 είναι η βασική συλλογή από το «le immagini della fantasia». Η Pianeta Migrante είναι το τμήμα της IllustraSyros με έργα εμπνευσμένα από το φαινόμενο της μετανάστευσης, ενώ οι «Νηρηίδες» αφορούν το έργο των Ελλήνων καλλιτεχνών. Επιπλέον, θα υπάρξει μια ειδική επιλογή αφιερωμένη στους διεθνώς αναγνωρισμένους εικονογράφους Philip Giordano και Gabriel Pacheco. 

Η επιλογή ανάμεσα σε διεθνή και ελληνικά έργα και καλλιτέχνες δεν ήταν εύκολη. Ωστόσο, προσπάθησα να υπάρχουν πολλά διαφορετικά στυλ, ιδέες και απόψεις, μιας και θεωρώ πολύ σημαντικό να αναδείξουμε την ποικιλομορφία της τέχνης της εικονογράφησης.

Για ποιο λόγο εστιάζετε στην παιδική εικονογράφηση και γενικότερα σε νεότερο κοινό;

Πράγματι στην έκθεση υπάρχουν πολλές «παιδικές» εικονογραφήσεις, προσωπικά όμως δεν κάνω κάποιον διαχωρισμό σε παιδική και ενήλικη. 

Να εξηγηθώ: Ένα έργο τέχνης μπορεί να έχει τόσα διαφορετικά μηνύματα και ερμηνείες όσα και οι θεατές του. Πολύ συχνά δε, χρησιμοποιώντας μία πιο παιδική «γραφή» μπορούμε πιο εύκολα να μιλήσουμε για πραγματικά σοβαρά θέματα. (Ας αναλογιστούμε την Φάρμα των Ζώων του Όργουελ, ή ακόμη και τα βιβλία του Άντερσεν.) 

Επίσης μερικές φορές μπορεί αυτό το εικονογραφικό ύφος να είναι το πιο εύκολο όχημα για να μεταβιβάσεις κάποιες σκέψεις και ιδέες που μπορούν να παρεξηγηθούν ως αφελείς ή παιδαριώδεις. 

Συνοψίζοντας λοιπόν, δεν θεωρώ πως υπάρχει συγκεκριμένο ηλικιακό γκρουπ που να το αφορά η έκθεση. Και αν υπήρχε, μάλλον δεν θα ήταν τα παιδιά. 

Illustrasyros

Ζωγραφίζεις από μικρή ηλικία και έχεις εργαστεί σε πολλά και διαφορετικά δημιουργικά πρότζεκτ. Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσής σου;

Ανάλογα το πρότζεκτ υποθέτω! Όσον αφορά τις προσωπικές δουλειές μου, σίγουρα  όταν η ζωή δεν είναι ιδιαιτέρως καλή. Η δημιουργία είναι μία ανάγκη που την έχω μόνο όταν δεν είμαι και πολύ χαρούμενη. Κανένα θετικό συναίσθημα δεν μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για αξιόλογη τέχνη-για τα δικά μου δεδομένα. Όταν είσαι πραγματικά χαρούμενος, δεν θέλεις να δουλέψεις, θέλεις να το ζήσεις. 

Ζωγραφίζω λοιπόν για να βγάλω κάτι από μέσα μου, να αφηγηθώ μία ιστορία, να επικοινωνήσω όλα αυτά που με απασχολούν και με «τρώνε».

Christina Tsevis
«Nothing Really Ends»

«Είμαι κάτω των 18 και αναζητώ άσυλο στην Ελλάδα». Μπορείς να μας περιγράψεις τη φιλοσοφία πίσω από τη δουλειά σου για την έκδοση εικονογραφημένου ενημερωτικού οδηγού της Υπηρεσίας Ασύλου;

Σίγουρα το κύριο μέλημά μου σχεδιάζοντας το βιβλιαράκι ήταν το πώς θα βοηθήσω πρακτικά, αλλά και πώς θα εμπνεύσω αυτά τα παιδιά.


Ήταν πολύ σημαντικό για μένα να αποφύγω τους μελοδραματισμούς. Μπορεί κανείς να νομίζει πως δεν είναι εύκολο να αφηγηθείς την περιπέτεια αθώων παιδιών που οι συνθήκες τα καταδίκασαν ερήμην τους σε μία περιπλάνηση και μία ζωή χωρίς πατρίδα, (συχνά ακόμη και χωρίς γονείς) χωρίς να γίνεις καταθλιπτικός. Όταν όμως γνωρίσεις πολλά από αυτά τα παιδιά και έρθεις αντιμέτωπος με την απίστευτη δύναμή τους, στο κάνουν πολύ πιο εύκολο.

Επισκέφτηκα λοιπόν τους χώρους της υπηρεσίας πολλές φορές, παρακολούθησα την διαδικασία αίτησης ασύλου, είδα συνεντεύξεις, μίλησα με ανθρώπους, γνώρισα και αρκετά παιδιά.

Christina Tsevis
«Είμαι κάτω των 18 και αναζητώ άσυλο στην Ελλάδα»

Με σεβασμό στα βιώματα τού καθενός από αυτά, επιδίωξα να φωτογραφίσω μία αναγκαστικά εκ των πραγμάτων συγκρατημένη αισιοδοξία. Μία άλλη πραγματικότητα όπου το διαφορετικό σημαίνει ξεχωριστό. Και η συνέπεια στα όνειρά σου, η ψυχική δύναμη και η πίστη σε ένα καλύτερο αύριο, είναι τα πιο σημαντικά απόκτηματά σου. Διότι μέσα στην απογοήτευση κάθε παιδιού, ανακάλυψα την ελπίδα και την πίστη πως όλα θα πάνε καλά. Αυτή την ελπίδα προσπάθησα να ενισχύσω στον οδηγό και θεωρώ πως είναι κάτι που πετύχαμε μαζί με τους υπεύθυνους της υπηρεσίας ασύλου, κυρίως την κυρία Πετράκη και την κυρία Σταυροπούλου, τις οποίες και ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη.

Christina Tsevis
«Είμαι κάτω των 18 και αναζητώ άσυλο στην Ελλάδα»

Ποιο είναι το μέλλον της τέχνης της εικονογράφησης στην Ελλάδα, κατά τη γνώμη σου;

Προσωπικά είμαι πραγματικά πολύ αισιόδοξη μιας και θεωρώ πως έχουμε πολλούς ιδιαίτερα ταλαντούχους εικονογράφους στην Ελλάδα. Με δυσκολία επέλεξα μόνο 25 από αυτούς για το IllustraSyros! Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερος κόσμος ενδιαφέρεται για την εικονογράφηση. Χαρακτηριστικό είναι πως σπάνια πλέον με μπερδεύουν με αγιογράφο.

 

Η Χριστίνα γεννήθηκε το 1983 στην Αθήνα. Κληρονόμησε το μικρόβιο της ζωγραφικής απ′ το οικογενειακό της περιβάλλον και ξεκίνησε την επαγγελματική της δραστηριότητα στο λύκειο σχεδιάζοντας αφίσες για live underground συγκροτημάτων και μουσικά φανζίν. Μετά από καλλιτεχνική περιπλάνηση σε διάφορους τομείς του design, την κέρδισε η εικονογράφηση. Μετράει ήδη πολλές συνεργασίες στο εξωτερικό, διατηρώντας όμως πάντα σαν έδρα την αγαπημένη της Αθήνα. Για τη Χριστίνα, η δουλειά του εικονογράφου παραμένει μια διαρκής αφήγηση ενός παραμυθιού που δεν περιορίζεται σε λέξεις. Στο illustraSyros θα δούμε-εκτός από την ίδια μιας και είναι η επιμελήτρια της έκθεσης και Art Director του φεστιβάλ-τις εικονογραφήσεις της από τον οδηγό της Υπηρεσίας Ασύλου για τους ασυνόδευτους ανήλικους, ένα βιβλιαράκι που έφτιαξε εξ’ολοκλήρου η Χριστίνα λίγους μήνες πριν. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε τη σελίδα της www.facebook.com/christina.tsevis

 

Για περισσότερες πληροφορίες για το IllustraSyros, επισκεφτείτε τη σελίδα

 

Christina Tsevis
Εικονογράφηση από το παιδικό βιβλίο «Τα πολύτιμα παπάκια»