CULTURE
25/04/2015 07:25 EEST

Η νέα ταινία του Adam Sandler κατάφερε να προσβάλλει κόσμο πριν ακόμα ολοκληρωθεί

Frazer Harrison via Getty Images
LOS ANGELES, CA - SEPTEMBER 30: Comedian Adam Sandler attends Paramount Pictures' 'Men, Women & Children' premiere at Directors Guild Of America on September 30, 2014 in Los Angeles, California. (Photo by Frazer Harrison/Getty Images)

Κατά γενική ομολογία ο Adam Sandler δεν είναι και ο πιο συμπαθητικός σταρ του Hollywood. Όχι τόσο για το πώς είναι ο ίδιος ως άνθρωπος, δεν τον ξέρει κανείς μας τόσο καλά, αλλά για τους ρόλους που παίζει και τις ταινίες που δημιουργεί, είτε ως παραγωγός είτε ως σεναριογράφος. Το οποίο, βέβαια, δείχνει κάπως και το τι άνθρωπος είναι.

«Το όνομά μου είναι Adam Sandler. Δεν είμαι ιδιαίτερα ταλαντούχος. Δεν είμαι ιδιαίτερα όμορφος. Και παρόλα αυτά, είμαι πολυεκατομμυριούχος» είχε πει ο Sandler κάποτε, σε μια εκδήλωση στο Las Vegas. Θα μπορούσε να είναι ένα έξυπνο, αυτοσαρκαστικό σχόλιο που δείχνει με έναν τρόπο την ταπεινότητα ενός διάσημου ηθοποιού, αν δεν ήταν τόσο μα τόσο αλήθεια. Μια αλήθεια που πλέον μοιάζει με προσβολή απέναντι στη νοημοσύνη μας.

Την περασμένη Τετάρτη (22/4), περίπου μια ντουζίνα ιθαγενείς Αμερικάνοι (μαζί με τον σύμβουλο πολιτισμού των ιθαγενών της Αμερικής που είχαν προσλάβει οι παραγωγοί) αποχώρησαν από το πλατό της νέας ταινίας του Sandler «The Ridiculous Six» («Οι γελοίοι Έξι»), εξαιτίας του αγενή, στερεοτυπικού τρόπου παρουσίασης της κουλτούρας των Ινδιάνων Apache και των προσβλητικών αστείων εις βάρος των αντρών και γυναικών ιθαγενών Αμερικάνων που περιέχονταν στο σενάριο.

Η εφημερίδα Indian Country Today αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Τα παραδείγματα έλλειψης σεβασμού περιλάμβαναν ονόματα ιθαγενών γυναικών όπως “Αναπνοή του Κάστορα” και “Χωρίς Σουτιέν”, μια ηθοποιός που παρίστανε μια γυναίκα Apache να κάνει βαθιά καθίσματα και να κατουράει ενώ κάπνιζε μια πίπα, και φτερά τοποθετημένα με χυδαίο τρόπο πάνω σε μια σκηνή τίπι»

Ο ηθοποιός Loren Anthony, ο οποίος κατάγεται από τους ινδιάνους Navajo και συμμετέχει στην ταινία, δήλωσε:

«Μου είχαν ζητήσει πριν από πολύ καιρό να δουλέψω πάνω σε αυτό και δεν με ενδιέφερε. Έπειτα μου είπαν πως θα ήταν κωμωδία, αλλά δεν θα είχε ρατσιστικό χαρακτήρα. Έτσι δέχτηκα, αλλά τη Δευτέρα τα πράγματα άρχισαν να γίνονται περίεργα στο πλατό».

Η Allison Young, μια από τους ιθαγενείς Αμερικάνους ηθοποιούς που αποχώρησε, εξήγησε:

«Μιλήσαμε στους παραγωγούς για τις ανησυχίες μας. Μας είπαν απλά “Παιδιά αν είστε τόσο ευαίσθητοι, καλύτερα να φύγετε”. Έμεινα να στέκομαι εκεί και ταράχτηκα, βούρκωσα. Δεν ήθελα να κλάψω αλλά το συναίσθημα με κατέβαλε. Υποτίθεται πως θα ήταν μια κωμωδία που σε κάνει να γελάς. Μια ταινία σαν αυτή δεν θα έπρεπε να κάνει κάποιον να νιώθει έτσι. Τίποτα δεν έχει αλλάξει. Είμαστε ακόμα Ινδιάνοι του Hollywood».

Λίγο αργότερα το Netflix, που είναι συμπαραγωγός στην ταινία, εξέδωσε μια επίσημη ανακοίνωση ως απάντηση σε όλες αυτές τις κατηγορίες -προσπαθώντας βασικά να καλύψει το θέμα όπως όπως.

«Η ταινία έχει τη λέξη “ridiculous” (γελοίοι) στον τίτλο της για κάποιο λόγο: επειδή είναι είναι γελοία. Είναι μια ευρεία σάτιρα πάνω στις ταινίες Western και τα στερεότυπα που διέδωσαν, η οποία περιλαμβάνει ένα ποικίλο καστ που δεν είναι μόνο μέρος του αστείου αλλά συμμετέχει και σε αυτό.»

Αν εξαιρέσουμε δυο-τρεις πραγματικά καλές ερμηνείες του Adam Sandler («Punch Drunk Love», «Funny People», «Reign on Me»), τα τελευταία 10-15 χρόνια η κάποτε λαμπερή καριέρα του ηθοποιού έχει πάρει τον μεγάλο κατήφορο.

Από το «Little Nicky» και το «Ασκήσεις Ηρεμίας» μέχρι το «Click», το «Jack and Jill» και το «Grown Ups», τα αστεία του Sandler γίνονται όλο και πιο ακατάλληλα, όλο και πιο χοντροκομμένα, όλο και πιο προσβλητικά, ακόμα και για όσους δεν προσβάλλονται εύκολα από ακραία αστεία σε κωμωδίες. Μάλλον γιατί οι ταινίες του Sandler δεν είναι πλέον καν κωμωδίες -οποιουδήποτε είδους- αλλά ένας αχταρμάς αδικαιολόγητης ηλιθιότητας, σεξισμού, ρατσισμού και απέραντης αταλαντοσύνης. Παρόλα αυτά κόβουν εκατοντάδες χιλιάδες εισιτήρια στα αμερικάνικα Box Office -και πριν προλάβετε να κατηγορήσετε τους Αμερικάνους και τον πολιτισμό τους, στην Ελλάδα αυτές οι ταινίες τα πάνε εξίσου υπέροχα.

Το να έχει λοιπόν ακόμα την υποστήριξη μεγάλων ονομάτων, από το Netflix που χρηματοδοτεί τη δουλειά του μέχρι τον Steve Buscemi και τον Nick Nolte που συμπρωταγωνιστούν στο «The Ridiculous Six», αλλά και του ευρύτερου κοινού, είναι κάτι που μας κάνει όλους συνένοχους στην επιτυχία ταινιών όπως το τραγικό «Blended» του 2014. Και δεν έχει να κάνει με το πόσο ευαίσθητος είσαι ή δεν είσαι ως άνθρωπος, όπως σχολίασαν ειρωνικά οι παραγωγοί τις ανησυχίες των ηθοποιών. Έχει να κάνει με το αν σέβεσαι την κουλτούρα και τις ιδιαιτερότητες των άλλων ανθρώπων, αλλά και τον ίδιο σου τον εαυτό.

Σε κάθε περίπτωση, ένα μεγάλο μπράβο στον Adam Sandler. Εκεί που πιστεύαμε πως είχε πιάσει πάτο, έκανε την έκπληξη και πήγε ακόμα παρακάτω.

Sponsored Post