Αρχίζουν οι διαπραγματεύσεις με τα τεχνικά κλιμάκια: Προαπαιτούμενα της αξιολόγησης και απαιτήσεις εκτός ατζέντας

Αρχίζουν οι διαπραγματεύσεις με τα τεχνικά κλιμάκια: Προαπαιτούμενα της αξιολόγησης και απαιτήσεις εκτός ατζέντας
Φωτογραφία αρχείου
Φωτογραφία αρχείου
ASSOCIATED PRESS

Από διαφορετικό σημείο για την κάθε πλευρά που μετέχει στην αξιολόγηση, εκκινούν από σήμερα (Παρασκευή) και επίσημα οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της κυβέρνησης και των τεσσάρων επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων των θεσμών.

Οι επιδιώξεις αναφορικά με το περιεχόμενο της ατζέντας των διαπραγματεύσεων, το χρόνο ολοκλήρωσης τους, αλλά και το αποτέλεσμα αυτών διαφέρουν και μάλιστα σε ορισμένα σημεία οι αποστάσεις μεταξύ όλων των πλευρών είναι τόσο μεγάλες που ελλοχεύει ο κίνδυνος νέων εμπλοκών και καθυστερήσεων.

Αναφορικά με τη διάρκεια της δεύτερης αξιολόγησης η κυβέρνηση επιθυμεί όλα να έχουν κλείσει το αργότερο έως τα τέλη Νοεμβρίου προκειμένου να ληφθεί η πολιτική απόφαση για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων κατά το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου. Πρόθεση της κυβέρνησης είναι η ταχεία ολοκλήρωση της αξιολόγησης να δώσει σήμα για την έναρξη της συζήτησης για την διευθέτηση του χρέους.

Παρά τις κυβερνητικές προσδοκίες, οι θεσμοί κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους σχετικά με το χρόνο που θα χρειαστεί για την ολοκλήρωση της δεύτερης διαπραγμάτευσης και τοποθετούν τη συμφωνία κάπου στις αρχές του 2017.

Απαιτήσεις εκτός ατζέντας

Οι δανειστές φέρνουν στις αποσκευές τους σειρά απαιτήσεων που σχετίζονται με το μνημόνιο που υπογράφηκε το καλοκαίρι του 2015. Οι δεσμεύσεις και οι υποχρεώσεις προκειμένου να ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση είναι συγκεκριμένες με το μεγαλύτερο αγκάθι να είναι οι αλλαγές που ζητούν οι δανειστές στα εργασιακά.

Ωστόσο, πέρα από την επίσημη ατζέντα των συνομιλιών οι επικεφαλής των θεσμών αναμένεται να εγείρουν και νέες απαιτήσεις αναφορικά με το Ασφαλιστικό και τη φορολογία. Η Ελληνική πλευρά είναι εδώ και καιρό ενήμερη σχετικά, καθώς ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του ΔΝΤ, Πολ Τόμσεν, φρόντισε να προϊδεάσει την Ελληνική αντιπροσωπεία κατά τη διάρκεια της ετήσιας Συνόδου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Παγκόσμιας Τράπεζας στην Ουάσιγκτον.

Οι απαιτήσεις του Ταμείου δεν είναι καινούργιες καθώς ο κ. Τόμσεν έχει αναφερθεί στα ίδια θέματα και παλαιότερα. Συγκεκριμένα ο Δανός οικονομολόγος έχει κάνει ιδιαίτερη αναφορά στα ελλείμματα των ασφαλιστικών ταμείων, αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο για την ανάγκη νέων περικοπών στις συντάξεις.

Αντίστοιχη διάθεση περικοπών έχει εκφράσει και για το θέμα των φοροαπαλλαγών, λέγοντας ότι το 60% των Ελλήνων πολιτών προστατεύεται από ένα ισχυρό ακόμη «πλέγμα» φοροαπαλλαγών, γεγονός που τους απαλλάσσει από τις φορολογικές υποχρεώσεις τους.

Αντίστοιχα η επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων του ΔΝΤ στην Αθήνα Ντέλια Βελκουλέσκου έχει κάνει αναφορά στο σημείωμα της μετά την επισκόπηση της ελληνικής οικονομίας ( σύμφωνα το άρθρο 4 του καταστατικού του Ταμείου) ότι το αφορολόγητο είναι ιδιαίτερα υψηλό και θα πρέπει να μειωθεί στα 5.000 ευρώ από 8.636 έως 9.545 ευρώ που φθάνει σήμερα ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του υπόχρεου.

Σε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί και η σκληρή στάση του Γερμανού υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε εν όψει των εκλογών του 2017, η οποία αναμένεται να δημιουργήσει και νέες εμπλοκές κατά τη διάρκεια της δεύτερης αξιολόγησης.

Τα προαπαιτούμενα της αξιολόγησης

Η ήδη συμφωνημένη ατζέντα των θεμάτων που θα εξεταστούν κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων προκειμένου να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και να εκταμιευθεί η δόση των 6,1 δισ. ευρώ παραλαμβάνει αρκετά δύσκολα θέματα όπως:

  • 1. Την ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Πολιτικής 2017-2020 2. Την 1η φάση του εξορθολογισμού των ειδικών μισθολογίων
  • 3. Την ενεργοποίηση των εφαρμοστικών διατάξεων για το νέο καθεστώς αξιολόγησης των επιδόσεων στο Δημόσιο.
  • 4. Την ανάλυση των μη εξυπηρετούμενων δανείων καθώς και την τροποποίηση του νομικού πλαισίου για την εξωδικαστική διευθέτηση.
  • 5. Την αλλαγή του πλαισίου των ομαδικών απολύσεων, της συνδικαλιστικής δράσης και των συλλογικών διαπραγματεύσεων σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές της Ε.Ε.
  • 6. Τον μηχανισμό συντονισμού των Ταμείων Ιδιωτικοποιήσεων καθώς και τη μεταφορά στο νέο Ταμείο της δεύτερης ομάδας των ΔΕΚΟ, που θα συμφωνηθεί από κοινού με τα θεσμικά όργανα. Επίσης θα πρέπει να συμφωνηθεί με τους θεσμούς τα υπόλοιπα χαρτοφυλάκια ακινήτων και ΔΕΚΟ που θα μεταφερθούν στο νέο υπερταμείο Ιδιωτικοποιήσεων.
  • 7. Την επιλογή του διοικητικού συμβουλίου του Υπερταμείου Ιδιωτικοποιήσεων, συμπεριλαμβανομένου του διευθύνοντος συμβούλου.
  • 8. Την συγκρότηση σε σώμα του διοικητικού συμβουλίου του Υπερταμείου.
  • 9. Τον καθορισμό των υπόλοιπων χαρτοφυλακίων ακινήτων και των κρατικών επιχειρήσεων που θα αποκλειστούν από τη μεταφορά στο Ταμείο.
  • 10. Την ενεργοποίηση των παρεμβάσεων του ΟΟΣΑ αναφορικά με την εργαλειοθήκη για τα μη συνταγογραφούμενα φαρμακευτικά προϊόντα.
  • 11. Τον οδικό χάρτη για την απελευθέρωση των ρυθμισμένων δραστηριοτήτων των μηχανικών.
  • 12. Την ταχύτερη αδειοδότηση των επενδύσεων μέσω υιοθέτηση νομοθεσίας.
  • 13. Την θέσπιση της νομοθεσίας για τα σημεία μιας στάσης για τις επιχειρήσεις.
  • 14. Πλήρη εφαρμογή των επιλεγμένων μεταρρυθμίσεων για τον ανταγωνισμό, τη χορήγηση αδειών επενδύσεων και τη μείωση του διοικητικού φόρτου.
  • 15. Την οριστικοποίηση του εποπτικού συμβουλίου του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και του εσωτερικού κανονισμού.
  • 16. Την δημοσίευση του επικαιροποιημένου καταλόγου με τους μεγάλους οφειλέτες.
  • 17. Την παρουσίαση μεσοπρόθεσμου προγράμματος δράσης για να εξασφαλιστεί η συμμόρφωση με την οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες.
  • 18. Την σταδιακή ενεργοποίηση ενός εθνικού συστήματος Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.
  • 19. Την παρουσίαση του ολοκληρωμένου σχεδίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με ποσοτικούς στόχους για φέτος και το 2017. Ενδιάμεσες δομές που θα στηρίξουν τους εργοδότες για να προσφέρουν θέσεις εργασίας/μαθητείας.
  • 20. Την υιοθέτηση της νομοθεσίας για το νέο μόνιμο σύστημα κινητικότητας στο Δημόσιο.
  • 21. Την αναθεώρηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και έγκριση των Προεδρικών Διαταγμάτων που απαιτούνται από τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου 4335/2015 σχετικά με την αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων που κατασχέθηκαν με βάση την αγοραία αξία.
  • 22. Την αλλαγή και εφαρμογή του νομικού πλαισίου της χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων.
  • 23. Το ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας.
  • 24. Την αναδιοργάνωσης των τελωνείων.
  • 25. Το τριετές σχέδιο δράσης για την εκπαίδευση.
  • 26. Το Σχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
  • 27. Το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα γραφεία Κτηματολογίου.
  • 28. Την εκκίνηση της πρώτης δημοπρασίας στο πλαίσιο του μηχανισμού NOME στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
  • 29. Τους κανόνες χρέωσης στην παροχή νερού.
  • 30. Την εφαρμογή του νόμου της εφοδιαστικής αλυσίδας.
  • 31. Την αξιολόγηση από το ΤΑΙΠΕΔ των περιουσιακών στοιχείων των περιφερειακών αεροδρομίων και των λιμένων και μεταφορά στο νέο Ταμείο όσων δεν σχεδιάζεται να αναπτυχθούν.
  • 32. Την προετοιμασία των εσωτερικών κανονισμών που θα διασφαλιστεί την πλήρη λειτουργικότητά της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων.

Δημοφιλή