Γιατί τα αεροπλάνα δεν πετάνε σε ακραίους καύσωνες και μέχρι ποιες θερμοκρασίες εκτελούν πτήσεις

Γιατί τα αεροπλάνα δεν πετάνε σε συνθήκες ακραίου καύσωνα και μέχρι ποιες θερμοκρασίες εκτελούν πτήσεις
Airplane flying in the sunset
Airplane flying in the sunset
Yaorusheng via Getty Images

Οι υψηλές θερμοκρασίες, ακόμη και 50 βαθμοί Κελσίου, που επικράτησαν την Τετάρτη στις μεσοδυτικές πολιτείες των ΗΠΑ οδήγησαν στην ακύρωση πολλών πτήσεων αφού μόνο στο διεθνές αεροδρόμιο του Φοίνιξ η American Airlines ανακοίνωσε περισσότερες από 40 πτήσεις ακυρώσεις ενώ άλλες πτήσεις καθυστέρησαν ή αναβλήθηκαν και στο αεροδρόμιο του Λας Βέγκας.

Πως συνδέεται όμως η αύξηση της θερμοκρασίας με τις ακυρώσεις πτήσεων και γιατί επηρεάζονται τα αεροπλάνα από τις υψηλές θερμοκρασίες σε βαθμό που να υπάρχει κίνδυνος κατά την πτήση;

Το πρόβλημα, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα Arizona Republic είναι ότι ο θερμός αέρας διαστέλλεται και γίνεται πιο αραιός και εξαιτίας της αυτής της μείωσης στην πυκνότητα του αέρα, τα φτερά των αεροπλάνων δίνουν μικρότερη άντωση -ουσιαστικά, υπάρχουν λιγότερα μόρια αέρα για να σπρώξουν τα φτερά προς τα πάνω.

Για να αντισταθμιστεί η άνοδος της θερμοκρασίας, το αεροπλάνο πρέπει είτε να απογειωθεί με μικρότερο φορτίο, είτε πρέπει να αναπτύξει μεγαλύτερη ταχύτητα για την απογείωση -τόσο μεγάλη ώστε το μήκος του διαδρόμου τροχοδρόμησης μπορεί να μην είναι αρκετό.

Όπως εξηγεί δε στο Reuters, o Robert Mann αναλυτής της αεροπορικής βιομηχανίας και πρώην στέλεχος αεροπορικής εταιρείας «όταν η θερμοκρασία φτάνει αυτές τις ακραίες τιμές, πρέπει κανείς να ξεφορτώσει τόσα πολλά καύσιμα, ή τόσους πολλούς επιβάτες ή αποσκευές, ώστε δεν έχει πια νόημα να πετάξει».

Υπάρχει όμως και ένα δεύτερο πρόβλημα σύμφωνα με τον ίδιο. Οι πίνακες που χρησιμοποιούν οι πιλότοι για να υπολογίσουν την κατάλληλη ταχύτητα απογείωσης για κάθε συγκεκριμένο βάρος φορτίου δεν φτιάχτηκαν για τόσο ακραίες θερμοκρασίες και επιπροσθέτως η θερμοκρασία της ασφάλτου στην πίστα των αεροδρομίων μπορεί να ξεπερνά τους 60 βαθμούς, καθιστώντας επικίνδυνες τις συνθήκες για τα πληρώματα εδάφους.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες θα πρέπει να εκτιμώνται ιδιαίτερα προσεκτικά στα αεροδρόμια περιοχών όπου αναπτύσσονται πολύ υψηλές θερμοκρασίες, όπως παραδοσιακά στη Μέση Ανατολή, στα οποία ορισμένες πτήσεις προτιμάται να απογειώνονται ώρες που η θερμοκρασία είναι χαμηλότερη.

Σημειώνεται πάντως πως μεγάλα αεροσκάφη της Boeing και της Airbus, όπως ανακοίνωσε η American Airlines, μπορούν να πετάξουν ακόμη και με 53° Κελσίου.

Δημοφιλή