Όταν η Φατμαγκιούλ «έφαγε» τη Ροσαλίντα: Τα τουρκικά σήριαλ κατέκτησαν και τη Λατινική Αμερική

Όταν η Φατμαγκιούλ «έφαγε» τη Ροσαλίντα: Τα τουρκικά σήριαλ κατέκτησαν και τη Λατινική Αμερική
View of a billboard advertising Turkish soap opera 'El Sultan' on December 14, 2014 in Santiago. AFP PHOTO/Claudio Reyes (Photo credit should read Claudio Reyes/AFP/Getty Images)
View of a billboard advertising Turkish soap opera 'El Sultan' on December 14, 2014 in Santiago. AFP PHOTO/Claudio Reyes (Photo credit should read Claudio Reyes/AFP/Getty Images)
CLAUDIO REYES via Getty Images

Πριν από περίπου δύο δεκαετίες η ελληνική τηλεόραση απέκτησε μια πιο πικάντικη νότα, παρουσιάζοντας μεταγλωττισμένες σειρές από το Μεξικό, την Αργεντινή, τη Βραζιλία και άλλες χώρες της Κεντρικής και Νότιας Αμερικής. Σήμερα, οι λατινοαμερικάνικες σαπουνόπερες έχουν αντικατασταθεί από τα τουρκικά σήριαλ. Η Ροσαλίντα έγινε Φατμαγκιούλ και ο Χοσέ Αρμάντο άφησε το μουστάκι του να μεγαλώσει και ονομάζεται πλέον Μουσταφά. Μόνο που οι τουρκικές σειρές δεν έχουν απήχηση μόνο στην χώρα μας. Στην πραγματικότητα ετοιμάζονται να κατακτήσουν τον κόσμο, έχοντας ήδη γίνει ανάρπαστες στη Λατινική Αμερική, την πατρίδα της σαπουνόπερας.

Το BBC αναφέρει ότι τα προγράμματα αυτά έχουν μεταφραστεί στα ισπανικά και τα πορτογαλικά και γνώρισαν την επιτυχία σε άλλη ήπειρο. Στην Αργεντινή, περισσότερα από 12 εκατομμύρια άνθρωποι παρακολουθούν επεισόδια της «Φατμαγκιούλ», ενώ στη Χιλή οι «Χίλιες και μία νύχτες» ήταν η πιο δημοφιλής σειρά για το 2014. Πέρυσι, η Τουρκία κέρδισε περίπου 250 εκατ. δολάρια από εξαγωγές τέτοιων σειρών, οι οποίες παρακολουθούνται από 400 εκατ. ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Τι είναι όμως αυτό που τις κάνει τόσο αγαπητές στην άλλη άκρη του πλανήτη;

Το βρετανικό δίκτυο εξηγεί ότι, παρά τις πολιτισμικές και θρησκευτικές τους διαφορές, οι Λατινοαμερικάνοι και οι Τούρκοι βάζουν πάνω από όλα την οικογένεια και ελκύονται περισσότερο από τις ρομαντικές, μελό ιστορίες των σαπουνόπερων από τις χολιγουντιανές σειρές που σε πολλές περιπτώσεις πωλούν σεξ και βία. Αυτός ο παράγοντας θα μπορούσε ίσως να εξηγήσει και την έλξη των Ελλήνων για τις δραματικές, συναισθηματικά φορτισμένες σκηνές. Εξάλλου πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι χώρες της Λατινικής Αμερικής -αλλά και η χώρα μας- είναι ιδιαίτερα συναισθηματικές.

Άλλος παράγοντας σύμφωνα με το BBC είναι και η εμφάνιση των πρωταγωνιστών. Οι Τούρκοι, όπως και οι Λατινοαμερικανοί, έχουν διαφορετικά φυλετικά χαρακτηριστικά και αυτό είναι εμφανές στις σειρές αυτές. Οι ηγετικοί ρόλοι δίνονται τόσο σε ανοιχτόχρωμους, όσο και σε σκουρόχρωμους ηθοποιούς. Το πολυπολιτισμικό μα "ρατσιστικό" Χόλιγουντ από την άλλη προβάλλει το πρότυπο του ξανθού, λευκού μα ηλιοκαμένου Αμερικανού που απέχει κατά πολύ από τα τυπικά Λατινοαμερικάνικα χαρακτηριστικά. Βέβαια, εμείς να προσθέσουμε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες να δοθούν πρωταγωνιστικοί ρόλοι και σε άλλες φυλές, όπως στην περίπτωση του «How to get away with murder» και του «Scandal».

Το BBC όμως αναφέρει και τον παράγοντα της ανάπτυξης μιας χώρας. Οι τουρκικές σειρές συχνά παρουσιάζουν μια υπόθεση που εκτυλίσσεται γύρω από την αντίθεση πόλης-επαρχίας, με τις πρωταγωνίστριες συχνά να προέρχονται από απομονωμένες περιοχές και στη συνέχεια να μετακομίζουν σε μια μεγαλούπολη, με ό,τι δυσκολίες αυτό συνεπάγεται. Το βρετανικό δίκτυο εξηγεί ότι αυτό το μοτίβο έχει συνήθως μεγάλη απήχηση στις αναπτυσσόμενες χώρες, γεγονός που ίσως να μην χαροποιεί ιδιαίτερα εμάς τους Έλληνες.

Δημοφιλή