Δώδεκα συμβουλές για τη διαχείριση σχέσεων με τα παιδιά στην τελική ευθεία πριν ανοίξουν τα σχολεία

Από τους Άρτεμις Κ. Τσίτσικα, Αναπλ. Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής ΙατρικήςΙατρικής Σχολής ΕΚΠΑ και Σπύρο Μιχαλέα, Επιστημονικό Συνεργάτη Εργαστηρίου Ιστορίας Ιατρικής και Ιατρικής Δεοντολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης.
Justin Paget via Getty Images

Πως μπορούμε, αλήθεια, να ελέγξουμε κάποιες φορές μερικές καταστάσεις που νιώθουμε ότι μας έχουν ξεφύγει την περίοδο της καραντίνας λόγω κορονοϊού; Τρανό παράδειγμα, η περίπτωση της συνύπαρξης με τα παιδιά στο σπίτι. Λίγο πριν ξεκινήσουν τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, σύμφωνα με το διάγγελμα του πρωθυπουργού, κι ενώ οι αντοχές όλων μοιάζουν να έχουν φτάσει στα όριά τους, οι Άρτεμις Κ. Τσίτσικα, Αναπλ. Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ και Σπύρος Μιχαλέας, Επιστημονικός Συνεργάτης Εργαστηρίου Ιστορίας Ιατρικής και Ιατρικής Δεοντολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης δίνουν πολύτιμες συμβουλές γι′ αυτή τη συνύπαρξη.

1. Τα παιδιά χρειάζεται να νιώσουν ΑΣΦΑΛΕΙΑ. Αυτό επιτυγχάνεται με την ενημέρωσή τους για το τι συμβαίνει με τρόπο που ενδείκνυται για την ηλικία τους. Στα μικρότερα παιδιά εξηγούμε με απλά λόγια και μπορούμε να χρησιμοποιούμε εικόνες και σχήματα – χωρίς όμως να υπερβάλλουμε και να προκαλούμε φόβο ή/και πανικό. Στο διαδίκτυο οι γονείς μπορούν να αναζητήσουν κατάλληλα παιδικά βιβλία που μπορούν να αξιοποιήσουν για να ενημερώσουν τα παιδιά για τον COVID-19.
2. Τα παιδιά που δεν ενημερώνονται διαισθάνονται ότι κάτι συμβαίνει, ακούν ψιθύρους και μισόλογα και νιώθουν αγωνία, γίνονται ευερέθιστα και δεν συνεργάζονται καλά – αντιδρούν.
3. Ενισχύουμε το αίσθημα αλληλεγγύης και προσφοράς, τονίζοντας ότι μένουμε στο σπίτι και προστατεύουμε αγαπημένους μας (π.χ. γιαγιά, παππούς) και άγνωστους ανθρώπους – αγαπημένους άλλων κ.λπ.
4. Εκμεταλλευόμαστε την παραμονή μας στο σπίτι για να κάνουμε πράγματα μαζί και να καλλιεργήσουμε τη σχέση μας. Είναι μοναδική ευκαιρία για να επικοινωνήσουμε με τα παιδιά – να «γνωριστούμε» καλύτερα.
5. Οι σχέσεις μπορεί να δοκιμαστούν ή εάν προϋπήρχαν προβλήματα π.χ. του ζευγαριού, να αναδυθούν. Είναι σημαντικό να είμαστε προετοιμασμένοι και ενωμένοι μπροστά στον κοινό στόχο να διατηρήσουμε ένα καλό κλίμα για όλη την οικογένεια. Χρειάζεται ψυχραιμία, υπομονή και θετική σκέψη.
6. Η αισιοδοξία και το θετικό κλίμα είναι εξαιρετικής σημασίας για τη συμμορφωσιμότητα των παιδιών. Επεξηγούμε ότι η κρίση αυτή θα ξεπεραστεί, δεν προσδιορίζουμε το πότε ακριβώς, όμως ενισχύουμε την ιδέα ότι «όλα θα ξεπεραστούν» και μπορούμε να μάθουμε πολλά από αυτή την περιπέτεια και να γίνουμε καλύτεροι, πιο υπεύθυνοι, ενεργοί και πειθαρχημένοι με ευαισθησία στο κοινό καλό. Τους αναφέρουμε τις επίσημες ανακοινώσεις για το πότε επιστρέφουν οι μαθητές στα θρανία.
7. Ιδιαίτερα για τα μεγαλύτερα παιδιά και τους εφήβους χρειάζονται επιχειρηματολογία και παράθεση επιστημονικών δεδομένων, προκειμένου να αισθανθούν υπεύθυνοι, να αναπτύξουν ενσυναίσθηση και να αναλάβουν ρόλους ενεργούς που πραγματικά μπορούν να μας εκπλήξουν.
8. Σε κάθε περίπτωση δίνουμε εμείς πρώτοι το παράδειγμα – κάνουμε αυτό που θα θέλαμε να αντιγράψουν τα παιδιά μας, τα οποία δεν μαθαίνουν με τη θεωρία, αλλά με την πράξη.
9. Ενθαρρύνουμε τη δημιουργική έκφραση και τη θετική χρήση της τεχνολογίας, ενώ παράλληλα διατηρούμε την ισορροπία στις καθημερινές εργασίες για τη μελέτη, εργασίες φροντίδας σπιτιού και καταμερισμού των καθημερινών υποχρεώσεων. Τα παιδιά μπορούν να επικοινωνούν μέσω διαδικτυακών εφαρμογών με τους φίλους τους για να μην νιώσουν ότι χάνουν το κοινωνικό τους περιβάλλον.
10. Για τα μικρότερα παιδιά, ελέγχουμε την έκθεση σε εικόνες για τον COVID-19 στις ειδήσεις που μπορούν να τα τρομάξουν ή να τα τραυματίσουν.
11. Παρότι #μένουμε_σπίτι, διατηρούμε μια καθημερινή ρουτίνα ως προς το φαγητό, τον ύπνο, τη ξεκούραση, την άθληση και το παιχνίδι.
12. Μπορούμε να συμβουλευτούμε την Γραμμή ΜΕΥποστηρίζω 80011 80015, καθημερινές ημέρες χωρίς χρέωση 9.00-15.00 και να προτείνουμε στα παιδιά τη συμμετοχή τους (και ενημέρωσή τους) στην πρώτη youth to youth πλατφόρμα we-knowhow.gr, καθώς και να απευθύνουν ερωτήματα στο email weknowhow03@gmail.com

Μάθετε ότι:

Η εισήγηση θα παρουσιαστεί στην ενημερωτική διαδικτυακή συνάντηση με γενικό θέμα: «Παιδιά και έφηβοι στις μέρες του #ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ : ενημέρωση για την πανδημία COVID 19», που θα πραγματοποιηθεί σε συνθήκες ζωντανής μετάδοσης στο Youtube την Τετάρτη 29 Απριλίου και ώρες 18:30-20:00.

Προσκαλούν η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, σε συνεργασία με την 2η Υγειονομική Περιφέρεια Πειραιώς και Αιγαίου και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών της Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ «Στρατηγικές Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας».

Συμμετέχουν επίσης τα δίκτυα του ΟΚΑΝΑ και του προγράμματος «Από το Α έως το Ω : μια Ακαδημία για Γονείς» της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής (Ε.Ε.Ε.Ι.)

Προκειμένου να παρακολουθήσετε την ενημερωτική συνάντηση ζωντανά, δεν έχετε παρά να πληκτρολογήσετε την ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση σε ένα φυλλομετρητή, δηλαδή, ένα πρόγραμμα πλοήγησης στο διαδίκτυο:

Οι ομιλίες θα μαγνητοσκοπηθούν και πως αυτή η μαγνητοσκόπηση (το βίντεο) της εκδήλωσης θα είναι διαθέσιμη και μετά το τέλος της πραγματοποίησης της στο youtube με τον τίτλο :«Παιδιά και έφηβοι στις μέρες του #ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ : ενημέρωση για την πανδημία COVID 19»,ώστε να μπορέσετε να την παρακολουθήσετε.