«Δον Κιχώτης» σε χορογραφία Νουρέγιεφ από το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού

Με κωμικά στοιχεία, εμπνευσμένα από την Κομέντια Ντελ Άρτε.
Δον Κιχώτης
Δον Κιχώτης
Οπερα του Παρισιού

Ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ και ο Δον Κιχώτης. Το 1959, σε ηλικία 21 ετών, ο Νουρέγιεφ έδωσε μια μοναδική παράσταση στο ρόλο του Μπαζίλιο με τα μπαλέτα Κίροφ (Μαριίνσκι) στο Λένινγκραντ (Αγία Πετρούπολη) που έμεινε στην ιστορία. Όταν επέλεξε να παραμείνει στη Δύση το 1961, έγινε ένας από τους αγαπημένους ρόλους του.

Έναν χρόνο αργότερα χόρεψε για πρώτη φορά τον Δον Κιχώτη στη Νέα Υόρκη και πολλές ακόμα φορές μέχρι την πρώτη του απόπειρα να το χορογραφήσει, τέσσερα χρόνια μετά.

Ξαναδημιούργησε όλο το μπαλέτο, επινοώντας μια νέα χορογραφία για την Όπερα της Βιέννης το 1966, πάντα με αναφορές στην αρχική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά και την μετέπειτα του Αλεξάντερ Γκόρσκι. Εκεί ήταν που ζήτησε από τον Τζον Λάνσμπερι να κάνει μια διασκευή στην μουσική του Μίνκους, ώστε να της δώσει έναν πιο ζωντανό χαρακτήρα. Ήταν μια μεγάλη επιτυχία.

Το αναβίωσε το 1970 με το Μπαλέτο της Αυστραλίας και τον επόμενο χρόνο με το Μπαλέτο της Όπερας της Μασσαλίας. Ακολούθησαν το Μπαλέτο της Ζυρίχης το 1979 και το Μπαλέτο της Νορβηγίας το 1980. Το 1981 ήρθε η σειρά του Μπαλέτου της Όπερας του Παρισιού. Το 2017 επανήλθε στο ρεπερτόριο του μπαλέτου και έμεινε μέχρι και τις μέρες μας.

Πιο χαρούμενος, ακόμα πιο πολύχρωμος

Σε αυτή την χορογραφία συναντάμε πολλά κωμικά στοιχεία, εμπνευσμένα από την Κομέντια Ντελ Άρτε. Στα χέρια του Νουρέγιεφ ο Δον Κιχώτης γίνεται ακόμα πιο χαρούμενος, ακόμα πιο πολύχρωμος και ακόμα πιο εντυπωσιακός. Ήταν τόσο μεγάλη η επιτυχία της χορογραφίας του Νουρέγιεφ, που η παραγωγή του με το Μπαλέτα της Αυστραλίας, έγινε ταινία το 1972 και αποτέλεσε πέρα από θεατρική και μια μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία.

Το αξεπέραστο έργο για μπαλέτο του Μίνκους «Δον Κιχώτης» παρουσιάστηκε πρώτη φορά από τον Μαριούς Πετιπά στις 26 Δεκέμβρη του 1869 από το Μπαλέτο των Μπολσόι της Μόσχας και αποτελεί ένα από τα δημοφιλέστερα κλασικά έργα παγκοσμίως και χαρακτηριστικό δείγμα της ρωσικής τέχνης του μπαλέτου. Μια δεύτερη, περισσότερο δραματοποιημένη παρουσίαση του μπαλέτου, έγινε και πάλι από τον Πετιπά στην Αγία Πετρούπολη το 1871. Το 1900, ο Γκόρσκι έδωσε τη δική του πιο ρεαλιστική ερμηνεία.

Ο Αλόνσο Κιχάνο και ο ιπποτισμός

Η υπόθεση του «Δον Κιχώτη» είναι γνωστή από το περίφημο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μιγκέλ ντε Θερβάντες, ένα από τα διασημότερα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ο καλοσυνάτος Αλόνσο Κιχάνο, έχοντας διαβάσει πολλά βιβλία για τον ιπποτισμό, παρασυρμένος από τα ανδραγαθήματά τους, αποκηρύσσει το παρελθόν του. Επιλέγει το όνομα Δον Κιχώτης ντε λα Μάντσα, παίρνει για υπηρέτη του και ιπποκόμο τον Σάντσο Πάντσα και πορεύεται στους δρόμους της δράσης, της δικαιοσύνης και της αλήθειας, αναζητώντας την περιπέτεια και μια Δουλτσινέα που ζει μόνο στα όνειρά του.

Το μπαλέτο ωστόσο στηρίζεται σε μία από τις περιπέτειες του Δον Κιχώτη. Κεντρικό θέμα είναι ένα συγκεκριμένο επεισόδιο στο οποίο περιγράφεται το ειδύλλιο του φτωχού κουρέα Μπαζίλιο και της πανέμορφης Κίτρι, κόρης του πανδοχέα Λορέντζο.

Αυτός ο έρωτας δεν είναι αρεστός στον πατέρα της κοπέλας, ο οποίος θέλει να παντρέψει την Κίτρι με έναν ξιπασμένο ευγενή, τον Γκαμάτσο και γι’ αυτό δεν αποδέχεται τον φτωχό Μπαζίλιο για γαμπρό του. Η Κίτρι αρνείται κατηγορηματικά να υποταχθεί στην θέληση του πατέρα της και οι δύο εραστές καταφέρνουν να το σκάσουν με ένα έξυπνο σχέδιο.

“«Τρέλα μπορεί να είναι να εγκαταλείπουμε τα όνειρά μας. Και η μεγαλύτερη τρέλα απ’ όλες, να βλέπεις τη ζωή όπως είναι και όχι όπως θα έπρεπε να είναι. Να αλλάξεις τον κόσμο φίλε μου Σάντσο, δεν είναι τρέλα, ούτε ουτοπία. Είναι δικαιοσύνη!»Μιγκέλ Ντε Θερβάντες”

Ο Δον Κιχώτης συνεχίζοντας τις περιπέτειές του, φτάνει στο χωριό των δύο νέων και αφού θαμπώνεται από την ομορφιά της κοπέλας που για μια στιγμή πιστεύει ότι είναι η «Δουλτσινέα» του, τελικά καταλαβαίνει τη δύναμη της αγάπης του ζευγαριού και αποφασίζει να βοηθήσει τους ερωτευμένους με τον αλτρουισμό που τον διακρίνει ώστε να αποκατασταθεί η δικαιοσύνη.

Μέχρι να συμβεί αυτό όμως, οι ήρωες της παράστασης μπλέκουν σε ένα ισπανικό παραμύθι με περιπλανήσεις στην επαρχία της Καστίλης, τσιγγάνικους χορούς, ταυρομάχους, περιπλανώμενους μουσικούς, μαγικά όνειρα με υπέροχες νεράιδες και δρυΐδες και μια ξεχωριστή επίσκεψη στο κάστρο του Δούκα.

Δον Κιχώτης
Δον Κιχώτης
Όπερα του Παρισιού

«Δον Κιχώτης»

Μπαλέτο με έναν πρόλογο και τρεις πράξεις βασισμένο σε ένα επεισόδιο του ομώνυμου βιβλίου του Μιγκέλ Ντε Θερβάντες

Μουσική: Λούντβιχ Μίνκους σε διασκευή του Τζον Λάνσμπερι
Λιμπρέτο: Μαριούς Πετιπά
Χορογραφία: Ρούντολφ Νουρέγιεφ (με αναφορές στην αρχική χορογραφία των Μαριούς Πετιπά και την μετέπειτα του Αλεξάντρ Γκόρσκι)
Σκηνικά: Αλεξάντρ Μπελιάεφ
Κοστούμια Έλενα Ρίβκινα
Φωτισμοί: Φιλίπ Αλμπάρικ

Με το Μπαλέτο και την Ορχήστρα της Όπερας του Παρισιού

Μουσική διεύθυνση: Κέβιν Ρόουντς

Σολίστ
Κίτρι: Ντόροθι Γκίλμπερτ - Κορυφαία χορεύτρια του Μπαλέτου της Όπερας του Παρισιού (Danseuse Etoile)
Μπαζίλιο: Καρλ Πακουέτ – Κορυφαίος χορευτής του Μπαλέτου της Όπερας του Παρισιού (Danseur Etoile)

Πρώτη Πρεμιέρα της χορογραφίας του Μαριούς Πετιπά: 26 Δεκεμβρίου 1869, Μόσχα

Πρώτη πρεμιέρα της χορογραφίας του Ρούντολφ Νουρέγιεφ στην Όπερα του Παρισιού: 13 Νοεμβρίου 1981, Παρίσι

Επανένταξη στο ρεπερτόριο του Μπαλέτου της Όπερας του Παρισιού: 9 Δεκεμβρίου 2017, Παρίσι
Διάρκεια: 130 λεπτά

Info

Christmas Theater On Line

Προβολές
Παρασκευή 2 Απριλίου στις 20.00
Σάββατο 3 Απριλίου στις 16.00 και στις 20.00
Κυριακή 4 Απριλίου στις 16.00 και στις 20.00
Δευτέρα 5 Απριλίου στις 20.00

Τιμή κωδικού: 15 ευρώ
Πληροφορίες και προπώληση κωδικών: 211 77 01 700,
www.viva.gr & www.christmastheater.gr

Δημοφιλή