Η Αρχαία Ολυμπία όπως ήταν πριν από 2.000 χρόνια: Η ψηφιακή αναβίωση

Το έργο αποκαθιστά ψηφιακά 27 μνημεία, μεταξύ αυτών το Στάδιο, τους ναούς του Δία και της Ήρας και το εργαστήριο του Φειδία.
ψηφιακή αναβίωση
ψηφιακή αναβίωση

Το έργο ψηφιακής διατήρησης και αποκατάστασης της Αρχαίας Ολυμπίας, γενέτειρας των Ολυμπιακών Αγώνων, με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος», αποτέλεσμα της συνεργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Microsoft, που δίνει τη δυνατότητα σε θεατές απ′ όλο τον κόσμο να εξερευνήσουν την Αρχαία Ολυμπία όπως ήταν πριν από περισσότερα από 2.000 χρόνια, εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 10 Νοεμβρίου στην Αρχαία Ολυμπία, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Πρόκειται για μια συναρπαστική εμπειρία μέσω διαδραστικής εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα, μέσω υπολογιστή, καθώς και της έκθεσης του Microsoft HoloLens 2, που στεγάζεται στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθηνών.

Η ψηφιακή διατήρηση της Αρχαίας Ολυμπίας επιτρέπει στον επισκέπτη να περπατήσει στους δρόμους του αρχαιολογικού χώρου σε μια από τις πιο σημαντικές περιόδους της ιστορίας - που ζωντανεύει με έναν ρεαλιστικό, συναρπαστικό τρόπο που μέχρι σήμερα δεν ήταν δυνατός.

Αποκαθιστά ψηφιακά 27 μνημεία, μεταξύ αυτών το Στάδιο, τους ναούς του Δία και της Ήρας και το εργαστήριο του Φειδία.

Στην τρισδιάστατη εμπειρία, αυτά τα κτίρια ανασυντίθενται με ρεαλιστική λεπτομέρεια, με επίπονη έρευνα από διεπιστημονική ομάδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, για να είναι όσο το δυνατόν πιο πιστά στην αρχική τους μορφή. Αυτό περιλαμβάνει ιστορικά χρονοδιαγράμματα των αλλαγών του χώρου, με την πάροδο του χρόνου και απεικονίσεις τεχνουργημάτων από κάθε περίοδο.

«Το έργο για την ψηφιακή διατήρηση της Αρχαίας Ολυμπίας αποτελεί ένα σημαντικό επίτευγμα στον τομέα της ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Φέρνει κοντά τον ανθρώπινο παράγοντα και την τεχνολογία αιχμής και προσκαλεί τις επόμενες γενιές να εξερευνήσουν το παρελθόν μας με νέους τρόπους», δήλωσε ο Μπραντ Σμιθ, πρόεδρος της Microsoft.

Ενώ ο Θεοδόσης Μιχαλόπουλος, γενικός διευθυντής για τη Microsoft Ελλάδας Κύπρου και Μάλτας δήλωσε από την πλευρά του «ευχαριστούμε την ελληνική κυβέρνηση για την εμπιστοσύνη και τη συνεργασία που χρειάστηκε για να γίνει πραγματικότητα αυτό το έργο. Ανυπομονούμε να ανακαλύψουμε μαζί τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συνεργαστούμε για να αξιοποιήσουμε ακόμη περισσότερο το έργο αυτό για να ενισχύσουμε τον τουρισμό, την εκπαίδευση αλλά και το τι σημαίνει σήμερα η Ελλάδα για τον υπόλοιπο κόσμο».

«Με την ψηφιακή αναπαράσταση του πανελλήνιου ιερού της Αρχαίας Ολυμπίας, η πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και οι αξίες του Ολυμπισμού, της ειρήνης, της αρμονίας, της αριστείας, της ευγενούς άμιλλας, γίνονται προσβάσιμες σε όλο τον κόσμο, σε όλο τον πλανήτη, μέσω της χρήσης τεχνολογίας αιχμής. Το έργο Ψηφιακής Διατήρησης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Αρχαίας Ολυμπίας μέσω της χρήσης τεχνολογιών Τεχνητής Νοημοσύνης και Μεικτής Πραγματικότητας, που υλοποιήθηκε μέσω πολιτιστικής χορηγίας της Microsoft, προβάλλει και αναδεικνύει τον μοναδικό και εμβληματικό αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας, συμβάλλει στην έρευνα και αποτύπωση των μνημείων, υποστηρίζει τον τουρισμό και την εξωστρέφεια της χώρας ως μιας σύγχρονης και ισχυρής δημοκρατίας με μεγάλο ιστορικό και πολιτισμικό παρελθόν και αναμφισβήτητη αναπτυξιακή δυναμική», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη. Ενώ απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων πρόσθεσε ότι «το πρώτο κριτήριο για την επιλογή της Αρχαίας Ολυμπίας ήταν η σημασία και η σημαντικότητα του χώρου και των αξιών του. Το δεύτερο κριτήριο ήταν ότι είναι ένας χώρος ο οποίος έχει μελετηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό από την ελληνική Αρχαιολογική Υπηρεσία και από το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο. Επομένως υπήρχαν τα απόλυτα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα που επέτρεπαν μια αναπαράσταση και αποκατάσταση ψηφιακή, η οποία θα βασιζόταν απολύτως -όπως και βασίζεται και αυτό είναι το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα- στην επιστημονική δεοντολογία και στα επιστημονικά δεδομένα, έτσι όπως είναι αποδεκτά από τη διεθνή επιστημονική γνώμη».

Αρχαιολόγοι, αρχιτέκτονες και προγραμματιστές

Μέσω της πρωτοβουλίας της, AI for Cultural Heritage, η Microsoft συνεργάστηκε με την εταιρεία τεχνολογίας Iconem, η οποία ειδικεύεται στην ψηφιοποίηση ιστορικών τοποθεσιών σε 3D, για να δημιουργήσει το θεμελιώδες μοντέλο της Αρχαίας Ολυμπίας. Χρησιμοποιώντας επίγειες κάμερες και drones για τη λήψη εκατοντάδων χιλιάδων εικόνων του αρχαιολογικού χώρου, η Microsoft AI επεξεργάστηκε στη συνέχεια τις εικόνες για να δημιουργήσει μοντέλα τόσο ακριβή, που αποδίδονται ως φωτορεαλιστικά.

Η συνεργασία μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Microsoft έφερε κοντά ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα –θεωρητικά και τεχνικά, όπως αρχαιολόγοι, αρχιτέκτονες και προγραμματιστές– και από διάφορα μέρη του κόσμου για να εργαστούν, να βρουν νέους τρόπους για να ξεπεράσουν τις προκλήσεις και τελικά να βρουν ένα κοινό έδαφος για να ζωντανέψει αυτό το έργο - όχι μόνο για να διατηρήσει το παρελθόν με τη χρήση της τεχνολογίας AI, αλλά και για να οδηγήσει αυτές τις αρχές στο μέλλον.

Στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας

H έκθεση «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος», που περιλαμβάνει εικονική περιήγηση με το HoloLens 2, είναι ανοιχτή σε ειδικό χώρο τον οποίο το Ολυμπιακό Μουσείο της Αθήνας, που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Lamda Development, και το οποίο στεγάζει ένα σημαντικό μέρος της ολυμπιακής κληρονομιάς της χώρας μας, παραχώρησε στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο πλαίσιο Πολιτιστικής Χορηγίας, η οποία εκτός από τη διάθεση του χώρου, περιλαμβάνει και τη λειτουργία του.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν από σήμερα να επισκεφθούν την έκθεση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας, που βρίσκεται στη Λεωφόρο Κηφισίας 37Α στο Μαρούσι. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν ψηφιακά και χωρίς αντίτιμο εισιτηρίου τα εμβληματικά μνημεία της Αρχαίας Ολυμπίας και να ζήσουν μια συναρπαστική εμπειρία.

Μπορείτε να δείτε την εμπειρία στο olympiacommongrounds.gr και να κατεβάσετε την εφαρμογή στα καταστήματα εφαρμογών iOS και Android μέσω αυτού του συνδέσμου από το κινητό τηλέφωνο.

Δημοφιλή