Η κρύπτη της Παναγίας των Παρισίων άνοιξε ξανά για το κοινό με έκθεση για τον Βίκτορ Ουγκό

Μετά από δεκαοκτώ ολόκληρους μήνες και επίμονες εργασίες καθαρισμού.
ALAIN JOCARD via Getty Images

Η πυρκαγιά της 15ης Απριλίου 2019 στη Παναγία των Παρισίων δεν προκάλεσε φθορές στην αρχαιολογική κρύπτη που βρίσκεται κάτω από την πλατεία, μπροστά από τον καθεδρικό.

Μετά από επίπονες εργασίες καθαρισμού της τοξικής σκόνης από μόλυβδο, η αρχαιολογική κρύπτη άνοιξε ξανά στις 9 Σεπτεμβρίου για το κοινό, φιλοξενώντας μια έκθεση για δύο πρόσωπα σημαντικά στην ιστορία του μεσαιωνικού αρχιτεκτονήματος: Τον συγγραφέα Βίκτορ Ουγκό, ο οποίος το 1831 δημιούργησε τον χαρακτήρα του Κουασιμόδου, του καμπούρη κωδωνοκρούστη και τον αρχιτέκτονα Εζέν Βιολέ-λε-Ντικ, ο οποίος σχεδίασε το θαυμάσιο κωδωνοστάσιο - που κατέρρευσε λόγω της πυρκαγιάς- αλλά και ηγήθηκε των εργασιών αποκατάστασης του ναού λίγα χρόνια μετά.

Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες, σκίτσα, έργα ζωγραφικής και αποσπάσματα από ταινίες που αποτυπώνουν τη γοητεία που συνεχίζει να ασκεί ο καθεδρικός, από τις ιστορικές απαρχές του έως σύγχρονες ταινίες κινούμενων σχεδίων.

Η επικεφαλής επιμελήτρια της έκθεσης Αν ντε Μουντενάρ υποστηρίζει ότι το μυθιστόρημα του Ουγκό «Η Παναγία των Παρισίων» ήταν ο παράγοντας που συνετέλεσε στην ενίσχυση της παγκόσμιας φήμης του ναού: «Συμβάλλει στο να γίνει εθνικό μνημείο ο καθεδρικός» δήλωσε στο Ασοσιέιτεντ Πρες.

Με τα αγάλματα των βασιλέων της Γαλλίας να έχουν αφαιρεθεί από την Παναγία των Παρισίων την περίοδο της Γαλλικής Επανάστασης και το εύθραυστο του κτίσματος, «ο Βίκτορ Ουγκό ήταν αναστατωμένος με την κατάσταση της ιστορικής κληρονομιάς» συνέχισε. Και πρόσθεσε ότι ο συγγραφέας, με φυλλάδιο που εξέδωσε το 1825, πήρε τα όπλα εναντίον «εκείνων που απλώνουν τα χέρια τους σε παλιά κτίσματα για να τα μετατρέψουν σε νταμάρια».

«Η έκθεση ξεκινά με το πώς ήταν ο καθεδρικός την εποχή που εκδόθηκε το μυθιστόρημα» εξήγησε ο επιμελητής στο μουσείο Βίκτορ Ουγκό στο Παρίσι. «Ήταν ένα τρομακτικά αφιλόξενο και επικίνδυνο κτίσμα το οποίο σε τίποτα δεν έμοιαζε με έναν απαστράπτοντα και λαμπρό ναό» υπογράμμισε.

Η έκθεση στην κρύπτη -η οποία κυρίως περιλαμβάνει αρχαιολογικά ευρήματα που ανασκάφηκαν κάτω από την Ιλ ντε λα Σιτέ, ό,τι έχει απομείνει από τις οχυρώσεις και τις θέρμες- θα είναι ανοιχτή για το κοινό έως τα τέλη του 2022.

Οι διοργανωτές εκτιμούν ότι αποτελεί ένα πρώτο βήμα επιστροφής στην κανονικότητα, καθώς το μουσείο της κρύπτης είχε πριν από την πυρκαγιά 170.000 επισκέπτες τον χρόνο.

Παρά την πανδημία, οι εργασίες αποκατάστασης της Παναγίας των Παρισίων είναι σε εξέλιξη, καθώς στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2024.

Μπροστά από τον καθεδρικό ναό.
Μπροστά από τον καθεδρικό ναό.
MARTIN BUREAU via Getty Images
Σκηνή από την ταινία «Notre-Dame de Paris» (1911) που παρουσιάζεται στο πλαίσιο της έκθεσης.
Σκηνή από την ταινία «Notre-Dame de Paris» (1911) που παρουσιάζεται στο πλαίσιο της έκθεσης.
ALAIN JOCARD via Getty Images
ALAIN JOCARD via Getty Images

Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ, euronews.com

Δημοφιλή