«Η μουσική απογειώνει!»: Το Μέγαρο Μουσικής στο Ελ. Βενιζέλος

Εξέχουσα θέση κατέχει η φωτογραφία του Τάκη Διαμαντόπουλου από την τελευταία παράσταση της Μελίνας.
Ilias Georgouleas

Με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από την ίδρυσή του, το Μέγαρο Μουσικής παρουσιάζει στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και πιο συγκεκριμένα, στον εκθεσιακό χώρο «Τέχνη & Περιβάλλον» στο επίπεδο Αναχωρήσεων, την έκθεση «Η μουσική απογειώνει!».

Στην έκθεση που θα διαρκέσει έως τις 30 Αυγούστου γίνεται μια φωτογραφική αναδρομή σε κορυφαίες στιγμές της τριαντάχρονης πολιτιστικής πορείας του Μεγάρου, η οποία χωρίζεται στις εξής ενότητες: 1927 - Η Αρχή˙ Οι μαέστροι˙ Μεγάλοι ερμηνευτές˙ Κοστούμια και σκηνικά αντικείμενα˙ Η μαγεία της παράστασης˙ Ταπαρασκήνια˙ Το κοινό˙ Το βλέμμα στραμμένο στον ουρανό.

Το φωτογραφικό υλικό συμπληρώνεται ενδεικτικά από δύο προθήκες με κοστούμια και ορισμένα σκηνικά αντικείμενα που εκτίθενται για πρώτη φορά εκτός Μεγάρου και προέρχονται από το αρχείο του, το οποίο αριθμεί 10.000 θεατρικά ενδύματα, αξεσουάρ και δημιουργίες με την υπογραφή διακεκριμένων σκηνογράφων και ενδυματολόγων, Ελλήνων και ξένων.

Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζεται με συνοπτικό τρόπο η ιστορία του Μεγάρου από το 1927, όταν η νεαρή λυρική τραγουδίστρια Αλεξάνδρα Τριάντη οραματίστηκε τη δημιουργία μιας αξιόλογης αίθουσας μουσικής στην Αθήνα και μοιράστηκε αυτό της το όραμα με τον Χρήστο Λαμπράκη.

Η ιστορική διαδρομή συνεχίζεται με στάσεις σε έτη-ορόσημα: 1953, χρονιά ίδρυσης του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής˙ 1955, όταν ο αρχιμουσικός Δημήτρης Μητρόπουλος διηύθυνε τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης για πρώτη φορά στην Αθήνα διαθέτοντας τα έσοδα της συναυλίας για την ενίσχυση του Συλλόγου˙ 1971, όταν παραδόθηκε η κατασκευαστική μελέτη του κτηρίου του Μεγάρου˙ 1976, έτος τοποθέτησης του θεμέλιου λίθου από τον τότε πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή˙ και 1991, χρονιά έναρξης της πειραματικής περιόδου λειτουργίας του Μεγάρου.

Τον επισκέπτη καλωσορίζει, στην είσοδο της Έκθεσης, η φωτογραφία μιας χορεύτριας, ντυμένης με το αέρινο ένδυμα που σχεδίασε ο Γιάννης Κόκκος για το μπαλέτο «Οδύσσεια» των Τζον Νοϊμάιερ - Γιώργου Κουρουπού.

Μια αιθέρια μορφή που μοιάζει να αιωρείται στον ουρανό, μας προσκαλεί να ξαναζήσουμε νοερά τις πιο μαγευτικές στιγμές της τριαντάχρονης πορείας του Μεγάρου: στιγμιότυπα από παραστάσεις και συναυλίες που άφησαν εποχή αλλά και από εμφανίσεις θρυλικών καλλιτεχνών του καιρού μας καθώς και σημαντικών μορφών που καθόρισαν την ιστορία του ΜΜΑ˙ κοστούμια και σκηνικά αντικείμενα από εμβληματικές παραγωγές˙ φωτογραφίες από επισκέψεις και ομιλίες διακεκριμένων προσωπικοτήτων, από τη διαδικασία της μουσικοσκηνικής προετοιμασίας καθώς και από τις αίθουσες, τα παρασκήνια και τους εξωτερικούς χώρους του, αλλά και από τη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη».

Στον χώρο της έκθεσης εξέχουσα θέση κατέχει η φωτογραφία του Τάκη Διαμαντόπουλου από την τελευταία παράσταση της Μελίνας Μερκούρη ως Κλυταιμνήστρας στον «Πυλάδη» του Γιώργου Κουρουπού (1992), ενώ τα οπτικά ντοκουμέντα που περιβάλλουν τον επισκέπτη προέρχονται από αξέχαστες μουσικές παραγωγές του Μεγάρου: συναυλίες με κορυφαίους μαέστρους, όπως ο Κλάουντιο Αμπάντο, o Ιβάν Φίσερ, o Ντανιέλε Γκάττι, o Κάρλο Μαρία Τζουλίνι, o Σέιζι Οζάουα, o Αντόνιο Παππάνο, o Σερ Σάιμον Ρατλ, ο Θεόδωρος Κουρεντζής, αλλά και με σπουδαίους έλληνες συνθέτες όπως ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζιδάκις˙ εμφανίσεις μεγάλων σολίστ της κλασικής μουσικής, του λυρικού τραγουδιού και του χορού.

Ilias Georgouleas
Ilias Georgouleas
Ilias Georgouleas

Εκτός από το φωτογραφικό υλικό και τα εκθέματα, ο επισκέπτης έχει επίσης την ευκαιρία να δει ένα σύντομο βίντεο διάρκειας τριών λεπτών με αποσπάσματα από παραγωγές του Μεγάρου που άφησαν εποχή. Η σκηνοθεσία είναι του Θωμά Κιάου, και η εκτέλεση παραγωγής της Αvion Films. Το βίντεο έχει επενδυθεί μουσικά από την Εισαγωγή της όπερας «Η δύναμη του πεπρωμένου» του Τζουζέππε Βέρντι που ερμηνεύει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ευγενική παραχώρηση ΚΟΑ).

Tην επιμέλεια της Έκθεσης έχει ο Γιώργος Βαφιάς.
Tην επιμέλεια της Έκθεσης έχει ο Γιώργος Βαφιάς.
Ilias Georgouleas

Δημοφιλή