Deus Ex Machina: Πώς θα γίνετε αρχαίος Έλληνας θεός (με ένα επιτραπέζιο ελληνικής εταιρείας από τη Δράμα)

Deus Ex Machina: Πώς θα γίνετε αρχαίος Έλληνας θεός (με ένα επιτραπέζιο ελληνικής εταιρείας από τη Δράμα)
Alcyon Creative

Η Alcyon Creative, ελληνική εταιρεία σχεδιασμού και δημιουργίας επιτραπέζιων παιχνιδιών με έδρα τη Δράμα, προκάλεσε πέρυσι αίσθηση στον χώρο των boardgames με το «Argonauts»: ένα ιδιαίτερα όμορφο και ευχάριστο συνεργατικό (cooperative) παιχνίδι, όπου οι παίκτες καλούνταν να πάρουν τον έλεγχο της Αργούς και των ηρώων της Αργοναυτικής Εκστρατείας και να ταξιδέψουν στην Κολχίδα για να φέρουν πίσω στην Ιωλκό το Χρυσόμαλλο Δέρας, σε μια περιπέτεια που μπορεί να παιχτεί τόσο solo (με έναν παίκτη να χειρίζεται όλους τους ήρωες, αντιμετωπίζοντας τις δοκιμασίες που του θέτει το παιχνίδι) όσο και μέχρι και από 4 παίκτες (με τον κάθε παίκτη να χειρίζεται μια ομάδα ηρώων).

Οι Αργοναύτες φαίνεται πως τα κατάφεραν τελικά να φτάσουν στην Κολχίδα, αν κρίνει κανείς πως η πρώτη έκδοση του παιχνιδιού είναι ήδη sold out, με την εταιρεία να ετοιμάζεται να εκδώσει τη δεύτερη. Ωστόσο, στο μεσοδιάστημα η εταιρεία «ξαναχτύπησε», φέρνοντας ξανά στα τραπέζια των boardgamers την ελληνική μυθολογία, με έναν τίτλο που κυκλοφόρησε πρόσφατα: Το «Deus Ex Machina» (Από Μηχανής Θεός).

Όπως εξηγεί ο Κωνσταντίνος Ιώβης, μέλος της σχεδιαστικής ομάδας, στο Deus Ex Machina οι παίκτες αναλαμβάνουν το ρόλο ενός Ολύμπιου θεού και αναθέτουν σε ήρωες την εκπλήρωση άθλων, με τον νικητή να είναι αυτός/ή που θα συλλέξει την περισσότερη δόξα μέσω της εκπλήρωσης των άθλων αυτών. «Έτσι ο κάθε θεός αντιμάχεται με μηχανορραφίες και τακτική τους αντιπάλους του, με σκοπό να μαζέψουν οι ήρωες του την περισσότερη δόξα στο όνομά του. Πρόκειται στην ουσία για ένα γρήγορο ανταγωνιστικό παιχνίδι με ένα μηχανισμό "hero placement", δηλαδή, τακτικής τοποθέτησης ηρώων σε διάφορα σημεία του ελλαδικού χώρου. Επίσης να αναφέρουμε πως το παιχνίδι παίζει χωρίς τη χρήση ζαριού, δηλαδή δίνεται έτσι ιδιαίτερη έμφαση στη τακτική και μειώνουμε δραστικά τον παράγοντα τύχη».

Καθοδηγώντας τις μοίρες των ηρώων

Ο παίκτης μπορεί να διαλέξει μεταξύ του Δία, της Αθηνάς, του Άρη, του Ποσειδώνα, της Ήρας και του Ερμή με το παιχνίδι να παίζεται από 2 μέχρι και 4 παίκτες. Ο κάθε θεός έχει μια δική του ειδική ιδιότητα, και επιπλέον μπορεί να παρέχει στους ήρωες που αποστέλλουν σε άθλους κάποιους επιπλέον πόντους δύναμης και πονηριάς για να καταφέρουν να τους ολοκληρώσουν.

Aνά πάσα στιγμή είναι διαθέσιμοι τρεις ήρωες (όποτε χρησιμοποιείται ένας, ανοίγει άλλος), ενώ στην αρχή του κάθε γύρου «ανοίγουν» στο ταμπλώ τέσσερις άθλοι, με τον κάθε άθλο να αντιστοιχεί σε συγκεκριμένη περιοχή του ελλαδικού χάρτη (αναπαρίστανται με διαφορετικά χρώματα), οπότε και ο παίκτης πρέπει να στείλει τον ήρωα της επιλογής του εκεί προκειμένου να τον ολοκληρώσει. Ο κάθε άθλος απαιτεί ένα επίπεδο δύναμης και πονηριάς, και ο κάθε ήρωας έχει διαφορετικά «σκορ» στο καθένα, τα οποία ο παίκτης μπορεί να αυξήσει με διάφορους τρόπους, προκειμένου να μπορέσει να ολοκληρώσει τον άθλο και να πάρει τους πόντους που αυτός δίνει.

Πέρα από τους άθλους, ο παίκτης έχει τη δυνατότητα να στείλει ήρωες σε περιοχές όχι για άθλο, αλλά για να αυξήσει τους διαθέσιμους πόντους πονηριάς και δύναμης που έχει ο θεός του να δώσει, ή να τους βάλει να επισκεφθούν τον Όλυμπο (λαμβάνοντας μια κάρτα θεϊκής παρέμβασης, που μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα εάν χρησιμοποιηθεί την κατάλληλη στιγμή), ή το μαντείο, όπου «ανανεώνει» τη δύναμη του θεού του, εάν την έχει ήδη χρησιμοποιήσει. Το παιχνίδι κερδίζει ο παίκτης ο οποίος θα μπορέσει να ολοκληρώσει πρώτος τους σκοπούς που τίθενται στην κάρτα με τους στόχους που έχει πάρει στην αρχή του παιχνιδιού και κρατά κρυφή - η οποία περιέχει τους πόντους που πρέπει να μαζέψει, καθώς και τον συνδυασμό των άθλων που πρέπει να επιτύχει, ανάλογα με τις περιοχές («χρώματα») που του ζητούνται, πχ 37 πόντους, δύο «κόκκινους» άθλους, που λαμβάνουν χώρα στην Αχαΐα, έναν στη Λυδία (κίτρινο) και έναν στην Κρήτη (πράσινο).

Ακόμη, ο παίκτης πρέπει να ολοκληρώσει και δύο «κρυφούς» άθλους, της επιλογής του, που έχει διαλέξει στην αρχή του παιχνιδιού (οι οποίοι, από άποψης χρώματος, μπορεί να ανήκουν σε αυτά που ζητούνται στο objective card- με λίγα λόγια, ο παίκτης πρέπει να έχει επιτύχει τους σκοπούς της κάρτας του και να έχει ολοκληρώσει τους δύο «κρυφούς» άθλους που έχει στο χέρι του- ενώ υπάρχει και ένας εναλλακτικός τρόπος να κερδίσει κανείς, εάν δεν «βγαίνει» ο συνδυασμός που ζητείται από την κάρτα του).

Εκ πείρας του γράφοντος μετά από αρκετές παρτίδες, το παιχνίδι είναι όντως γρήγορο και ευχάριστο, παραμένοντας αρκούντως στρατηγικό, ενώ σαφώς μεγάλο πλεονέκτημα είναι το ότι οι κανόνες είναι αρκετά απλοί και «ενστικτώδεις» για να γίνουν γρήγορα κατανοητοί σε νέους παίκτες (κάτι που είναι...πολύ μεγάλη υπόθεση, όπως ξέρουν πολύ καλά όσοι είναι αυτοί που συνήθως αναλαμβάνουν το καθήκον να διαβάζουν τους κανόνες και να τους εξηγούν στους συμπαίκτες τους).

Από αισθητικής/ καλλιτεχνικής άποψης, το παιχνίδι είναι στα ίδια υψηλά επίπεδα που ήταν και οι «Αργοναύτες», χάρη στη δουλειά της Γιώτας Βοργία, με μεγάλη ποικιλία όμορφα σχεδιασμένων καρτών που απεικονίζουν τους ήρωες, τους θεούς και τους άθλους- αξίζει να πούμε ότι, από αυτή την άποψη, ευχάριστη έκπληξη είναι πως το παιχνίδι προκαλεί τις γνώσεις του παίκτη στη μυθολογία, καθώς κάποιοι ήρωες και άθλοι που εμφανίζονται δεν είναι και τόσο γνωστοί!

Ες αύριον τα σπουδαία

Ερωτηθείς για την απήχηση του κοινού στο «Deus Ex Machina», ο κ. Ιώβης λέει πως το κοινό ανταποκρίνεται θετικά- «άλλωστε η ελληνική μυθολογία είναι ιδιαιτέρως αγαπητή στο εξωτερικό. Η αποδοχή και η θετική ανατροφοδότηση που δεχόμαστε από τη διεθνή κοινότητα μας δίνει κουράγιο να συνεχίσουμε το σχεδιασμό και την έκδοση νέων τίτλων».

«Υπάρχουν μερικές λέξεις που αρκετός κόσμος χρησιμοποιεί για να περιγράψει το Deus Ex Machina. Γρήγορο, εύκολο, στρατηγικό. Ενώ συχνά η πρώτη εντύπωση που δίνεται είναι στους παίκτες είναι ότι πρόκειται για ένα απλό παιχνίδι, πολύ γρήγορα αντιλαμβάνονται (και εκπλήσσονται θετικά), ότι απαιτείται στρατηγική εάν θέλει κάποιος να νικήσει».

Όσον αφορά στα σχέδια της Alcyon Creative για το μέλλον, οι Έλληνες δημιουργοί ετοιμάζουν και άλλα ωραία πράγματα: «Αν και αγαπάμε ιδιαίτερα την ιστορία και τη μυθολογία, δεν περιορίζουμε τα πρότζεκτ μας σε αυτή τη θεματολογία. Έτσι αν και ετοιμαζόμαστε για να εκδώσουμε το 2017 παιχνίδι με θέμα από την αρχαία ελληνική ιστορία, δουλεύουμε παράλληλα ένα πρότζεκτ επιστημονικής φαντασίας, το Ironclad το οποίο προγραμματίζουμε για έκδοση το 2018».