Ο «θάνατος» του MP3: Ποιοι και γιατί το «σκότωσαν» και τι σημαίνει αυτό στα αλήθεια για τους χρήστες

Ο «θάνατος» του MP3: Ποιοι και γιατί το «σκότωσαν» και τι σημαίνει αυτό στα αλήθεια για τους χρήστες
Teenage girl sits in a sofa with a device to play music and podcasts. The item is blurred and could pass both as a MP3 player and a smart phone. She wears headphones which are connected to the audio player. The girl is around 14 years old. She has brown hair and wears a blouse with red and white stripes.
Teenage girl sits in a sofa with a device to play music and podcasts. The item is blurred and could pass both as a MP3 player and a smart phone. She wears headphones which are connected to the audio player. The girl is around 14 years old. She has brown hair and wears a blouse with red and white stripes.
mikkelwilliam via Getty Images

Το MP3 από πολλές απόψεις άλλαξε δραματικά τον κόσμο της μουσικής: Συνώνυμο της επανάστασης του «γρήγορου» Ίντερνετ, κατέστησε την ψηφιακή μουσική κτήμα των πολλών, προκαλώντας «σεισμούς» στη μουσική βιομηχανία, καθώς, αφ'ενός, κατέστησε εξαιρετικά δημοφιλή τα φορητά media players (πολλά τραγούδια μπορούσαν να αποθηκευτούν σε ένα MP3 player, υπό τη μορφή μικρού μεγέθους αρχείων), και αφ'ετέρου, λόγω της διαδικτυακής πειρατείας στα Ρ2Ρ δίκτυα (peer to peer), είχε αποτέλεσμα την ευρύτατη δωρεάν κυκλοφορία τραγουδιών μέσω του Διαδικτύου, πυροδοτώντας μια έντονη αντιπαράθεση σχετικά με το θέμα. Και πλέον, είναι «νεκρό», καθώς ο δημιουργός του δημοφιλούς format ανακοίνωσε πρόσφατα πως δίνει τέλος στο πρόγραμμα licensing του.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Gizmodo, το ιστορικό της όλης υπόθεσης όσον αφορά στις πατέντες που σχετίζονται με την τεχνολογία MP3 είναι ιδιαίτερα πολύπλοκο- ωστόσο, το Ινστιτούτο Fraunhofer είχε αποκτήσει το δικαίωμα να παρέχει άδεια χρήσης συγκεκριμένων πατεντών MP3 σε developers λογισμικού που ήθελαν να «διανέμουν και/ή να πωλούν αποκωδικοποιητές και/ ή κωδικοποιητές» για αυτό.

Την ανακοίνωση του τερματισμού του προγράμματος licensing συνόδεψε δήλωση όπου αναφέρεται πως «αν και υπάρχουν πιο αποτελεσματικά audio codecs με προηγμένα χαρακτηριστικά διαθέσιμα σήμερα, είναι ακόμα δημοφιλές μεταξύ των καταναλωτών. Ωστόσο, οι περισσότερες state-of-the-art υπηρεσίες media, όπως το streaming ή η τηλεόραση και το ραδιόφωνο χρησιμοποιούν μοντέρνα ISO-MPEG codecs, όπως η οικογένεια AAC ή στο μέλλον το MPEG-H. Αυτά μπορούν να παρέχουν περισσότερα χαρακτηριστικά και καλύτερη ποιότητα ήχου σε πολύ χαμηλότερα bitrates σε σχέση με το MP3».

Όπως σημειώνει το Gizmodo, πρόκειται για μια μάλλον συμβολική απόφαση, η οποία θυμίζει τη «διαδοχή» των floppy drives (δισκέτες) από τα CD-ROM. Αρκετοί θα είναι αυτοί που θα παραμείνουν για πολύ καιρό στο MP3, ωστόσο η κυριαρχία θα ανήκει στα νεότερα formats. Το ΑΑC (Advanced Audio Coding) αναπτύχθηκε από το Ινστιτούτο Fraunhofer και θεωρείται το σημερινό στάνταρ. Σημειώνεται επίσης πως το MP3 εξακολουθεί να είναι το format που έχει την κυριαρχία όσον αφορά στο download μουσικής, αλλά όχι στο (ολοένα και πιο ανερχόμενο) streaming.

Παρόλα αυτά, αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τον μέσο χρήστη, από πρακτικής άποψης: Όπως σημειώνεται σε δημοσίευμα του CNET, αυτό που σήμαινε το πρόγραμμα licensing ήταν πως όταν οι χρήστες αγόραζαν αρχεία MP3 από online καταστήματα (ή έκαναν ripping ένα τραγούδι από ένα CD), τότε η εταιρεία απέδιδε ένα μικρό ποσοστό στo Fraunhofer- κάτι που πλέον δεν θα ισχύει. Όσον αφορά στα ΜΡ3 αρχεία που έχουν στην κατοχή τους ή αποκτούν οι χρήστες, αυτά λειτουργούν και θα λειτουργούν κανονικά. Επίσης, στελέχη της μουσικής βιομηχανίας εκτιμούν πως δεν θα επηρεαστούν ιδιαίτερα οι πωλήσεις. Αξίζει να σημειωθεί επίσης πως, σε μια άλλη περίπτωση, η πατέντα για το GIF έχει λήξει εδώ και χρόνια, αλλά το format είναι σήμερα πιο δημοφιλές από ποτέ άλλοτε (αν και είναι μάλλον απίθανο, στην περίπτωση του MP3, να ανακτήσει τη χαμένη δόξα των αρχών της δεκαετίας του 2000).

Δημοφιλή