Γιατί καθυστερούν τα ελικόπτερα αεροπυρόσβεσης

Γιατί καθυστερούν τα ελικόπτερα αεροπυρόσβεσης
CASAL DE SãO JOãO, COJA, ARGANIL, PORTUGAL - 2017/06/08: A Russian-built Kamov KA-32 firefighting helicopter drops water on a forest fire above the small village hamlet of Casal de São João. Portugal is enduring a severe drought and forest fires are springing up in many areas, either from natural causes such as thunderstorms or, as some are claiming, from arson. (Photo by Peter Charlesworth/LightRocket via Getty Images)
CASAL DE SãO JOãO, COJA, ARGANIL, PORTUGAL - 2017/06/08: A Russian-built Kamov KA-32 firefighting helicopter drops water on a forest fire above the small village hamlet of Casal de São João. Portugal is enduring a severe drought and forest fires are springing up in many areas, either from natural causes such as thunderstorms or, as some are claiming, from arson. (Photo by Peter Charlesworth/LightRocket via Getty Images)
Peter Charlesworth via Getty Images

Σημαντικές καθυστερήσεις παρατηρούνται φέτος στη διαδικασία μίσθωσης ελικοπτέρων για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών: Ενώ τυπικά η αντιπυρική περίοδος ξεκίνησε την 1η Μαΐου, τα επτά ρωσικής κατασκευής πυροσβεστικά ελικόπτερα Kamov (μεταφέρουν κάδο χωρητικότητας 4 τόνων νερού) δεν έχουν ακόμα ενσωματωθεί στον στόλο της Πυροσβεστικής.

Μιλώντας στην Καθημερινή, κυβερνητικός αξιωματούχος δήλωσε πως το πρώτο από τα επτά ελικόπτερα ενδέχεται να έρθει το Σάββατο στην Ελλάδα από τη Βουλγαρία. Η ίδια πηγή ενημέρωσης εκτίμησε ότι δύο ακόμα ελικόπτερα βρίσκονται στη Σλοβενία και θα ενσωματωθούν στον στόλο αεροπυρόσβεσης στις αρχές της επόμενης εβδομάδας.

Σε πρόσφατη συνέντευξή του στην «Καθημερινή», ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Τόσκας είχε κάνει λόγο για «τεράστιο θέμα ευθυνών», κατηγορώντας ως υπαίτιους τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής που μετείχαν στις επιτροπές διαγωνισμού. Την ίδια στιγμή κύκλοι της Πυροσβεστικής αλλά και η αξιωματική αντιπολίτευση ασκούν κριτική στις αποφάσεις της ηγεσίας με το επιχείρημα ότι το κόστος μίσθωσης των επτά ελικοπτέρων είναι –αναλογικά με πέρυσι– σημαντικά υψηλότερο (σ.σ. τον ισχυρισμό διαψεύδει η ηγεσία του υπουργείου). Όπως αναφέρουν, το κόστος της σύμβασης ανέρχεται όπως και πέρυσι στα 6 εκατ. ευρώ ωστόσο, η διάρκειά της είναι φέτος δίμηνη και όχι τρίμηνη.

Σύμφωνα με μια εκδοχή, πάντως, η αλυσίδα των λαθών ξεκινά από την απόφαση της προηγούμενης ηγεσίας του Σώματος να προχωρήσει στη διαδικασία μίσθωσης των ελικοπτέρων εκτός διαδικασιών ΝΑΤΟ (όπως γινόταν τα τελευταία χρόνια), προκηρύσσοντας ανοικτούς δημόσιους διαγωνισμούς. Η διαδικασία ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2016 και μετά δύο άγονους διαγωνισμούς κατέρρευσε την άνοιξη του 2017. Εν όψει του αδιεξόδου, η ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αποφάσισε να απευθυνθεί εκ νέου στη νατοϊκή υπηρεσία NSPA, ζητώντας στην κυριολεξία την τελευταία στιγμή τη συνδρομή της για την εξεύρεση αναδόχου. Για τα τρία βαρέως τύπου ελικόπτερα «Ερικσον», η διαδικασία «έτρεξε» ταχύτερα και τα ελικόπτερα ενσωματώθηκαν στα μέσα Ιουνίου στον στόλο αεροπυρόσβεσης. Δεν συνέβη το ίδιο με τα «μεσαίου» τύπου ελικόπτερα Kamov.

Δημοφιλή