Στο Τελ Αβίβ η τετραμερής Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Ιταλίας και οι αποφάσεις για τον αγωγό East Med

Στο Τελ Αβίβ η τετραμερής Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Ιταλίας και οι αποφάσεις για τον αγωγό East Med
AndrCGS via Getty Images

Τετραμερής συνάντηση των υπουργών Ενέργειας Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Ιταλίας πραγματοποιείται σήμερα, Δευτέρα στο Τελ Αβίβ για τον αγωγό East Med ενώ κατά τη συνέντευξη Τύπου που θα ακολουθήσει αναμένεται να γίνουν ανακοινώσεις για τους σχεδιασμούς των τεσσάρων χωρών σχετικά με τον αγωγό που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη.

Ο αγωγός EastMed είναι έργο στρατηγικής σημασίας για την Ανατολική Μεσόγειο, αφού στοχεύει στη δημιουργία μιας απευθείας εξαγωγικής διαδρομής για τα αποθέματα φυσικού αερίου της περιοχής προς την Ευρώπη ως μέρος του Διαδρόμου Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και συμπληρώνοντας άλλες επιλογές εξαγωγών υπό αξιολόγηση. Η δε προκαταρκτική τεχνική μελέτη (pre-feed study) για τον EastMed, την οποία διενήργησε η κοινοπραξία IGI Poseidon με χρηματοδότηση από τον κανονισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF), έχει καταδείξει ότι ο προτεινόμενος αγωγός είναι τεχνικά εφικτός και εμπορικά βιώσιμος.

Το Ισραήλ, όπως τονίζει και ο Φιλελεύθερος της Κύπρου, θέτει διπλό στόχο σ’ ό,τι αφορά τη μεταφορά και εξαγωγή του φυσικού του αερίου. Ο ένας αγωγός προς τα βόρεια και την Τουρκία και ο δεύτερος δυτικά προς την Ιταλία. Και οι δύο θα έχουν τελικό προορισμό την Ευρώπη, την αγορά δηλαδή στην οποία στοχεύει το Ισραήλ με τον ισραηλινό υπουργό Ενέργειας, Γιουβάλ Στάινιτς να έχει ήδη τονίσει πως «η Ανατολική Μεσόγειος μπορεί ως ένα βαθμό να αντισταθμίσει τη Βόρεια Θάλασσα» και να δηλώνει πως προτίθεται να προχωρήσει την κατασκευή και των δυο αγωγών.

Όπως τονίζεται, για τον αγωγό προς την Τουρκία «το Ισραήλ βρίσκεται σε απευθείας συζητήσεις με την Άγκυρα, ιδιαίτερα μετά την αναθέρμανση των μεταξύ τους σχέσεων. Από την άλλη σ’ ό,τι αφορά τον αγωγό προς την Ιταλία, οι διαβουλεύσεις γίνονται μεταξύ τεσσάρων εμπλεκομένων χωρών. Δηλαδή το Ισραήλ, την Κύπρο, την Ελλάδα και την Ιταλία που θα είναι και οι χώρες από τις οποίες αναμένεται να διέλθει ο αγωγός που θα ξεκινά από την Ανατολική Μεσόγειο και θα καταλήγει στις ιταλικές ακτές».

Σημειώνεται πως ο αγωγός αυτός θα είναι συνολικού μήκους 2.200 χιλιομέτρων και σύμφωνα με τον Στάινιτς πρόκειται για ένα φιλόδοξο και δαπανηρό έργο και είναι η πρώτη φορά που θα φτιαχτεί κάτι ανάλογο αφού θα είναι ο μεγαλύτερος σε μήκος υποθαλάσσιος αγωγός στον κόσμο ενώ σε κάποια σημεία θα φτάνει σε βάθος τα 3χλμ χιλιόμετρα. Σε αυτό το βάθος δεν μπορεί να φτάσει κανένα στρατιωτικό υποβρύχιο και έτσι παρέχεται ασφάλεια στη μεταφορά του φυσικού αερίου.

Το Ισραήλ επιθυμεί την κατασκευή και των δύο οδών καθώς δεν θα ήθελε να βρεθεί εγκλωβισμένο καθ' οιονδήποτε τρόπο από τις όποιες τουρκικές ενέργειες ενώ οι πρόσφατες σοβαρές τριβές της Άγκυρας με ευρωπαϊκές χώρες κάνει την κυβέρνηση να εστιάζει περισσότερο στον αγωγό προς την Ιταλία.

Τέλος, τα ισραηλινά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν πως το Ισραήλ προσπαθεί να «κλείσει» μία επενδυτική συμφωνία με την ΕΕ για να εξασφαλισθεί η δίοδος προς την Ευρώπη ενός σημαντικού ποσοστού του ισραηλινού φυσικού αερίου, χωρίς να παρεμβάλλεται η Τουρκία με τις δικές της απαιτήσεις.

Δημοφιλή