Ένας Δρ. Πυρηνικής Τεχνολογίας σηκώνει τα χέρια μπροστά στον ΟΤΕ

Ευρυζωνική Τηλεφωνία ΟΤΕ – Καλύτερη Εξυπηρέτηση του Δημοσίου Συμφέροντος ή της Κερδοφορίας του ΟΤΕ; Η Αντίδραση της Πολιτείας;
turk_stock_photographer via Getty Images

Στις 21 Αυγούστου, 2018, τηλεφώνησα στον ΟΤΕ να αναφέρω ότι δεν λειτουργούσε το ιντερνέτ στο σπίτι μου. Μετά από έλεγχο που έκαναν εκ του μακρόθεν, μου είπαν ότι δεν λειτουργούσε το ρούτερ και την επόμενη ημέρα παρέλαβα νέο ρούτερ από το υποκατάστημα του ΟΤΕ στο Ναύπλιο.

Στις 24 Αυγούστου έπαυσε να λειτουργεί το σταθερό τηλέφωνο. Οδήγησα από το χωριό στο υποκατάστημα του ΟΤΕ στο Ναύπλιο όπου μου είπαν να τηλεφωνήσω στο 13888. Το 13888 με πληροφόρησε ότι η τηλεφωνική μου γραμμή μετετράπηκε σε ευρυζωνική γραμμή. Μου είπαν να επιστρέψω στο σπίτι, όπου μέσω του κινητού τηλεφώνου θα μου δώσουν οδηγίες για την σύνδεση του σταθερού τηλεφώνου με το ιντερνέτ – η ευρυζωνική τηλεφωνία λειτουργεί μέσω του ιντερνέτ. Πίσω από εμένα περίμενε ένας άλλος κύριος που είχε έρθει στον ΟΤΕ για το ίδιο πρόβλημα.

Επέστρεψα στο χωριό όπου με τις οδηγίες μέσω του κινητού τηλεφώνου συνέδεσα το σταθερό τηλέφωνο με το ιντερνέτ. Ρώτησα γιατί δεν με ειδοποιήσαν για την μεταφορά στην ευρυζωνική για να μη χρειασθεί να οδηγήσω στο Ναύπλιο να μάθω τα “νέα”. Απάντησαν ότι θα έπρεπε να είχα ειδοποιηθεί από την αρμόδια υπηρεσία τους. Ζήτησα να επαναφέρουν την γραμμή μου στο προηγούμενο σύστημα (PSTN), διότι η ευρυζωνική σύνδεση που λειτουργεί μέσω του ιντερνέτ είναι χαμηλότερης αξιοπιστίας από το σύστημα PSTN – π.χ., εάν γίνει διακοπή ρεύματος, φαινόμενο μη ασύνηθες, διακόπτεται το ιντερνέτ και διακόπτεται και η δυνατότητα τηλεφωνικής επικοινωνίας. Μου απάντησαν ότι η επαναφορά θα είναι προσωρινή, διότι οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης κάνει υποχρεωτική τη μεταφορά στην ευρυζωνική τηλεφωνία σε όλη τη χώρα μέχρι το τέλος του έτους, και η σύνδεση ενός UPS με το ρούτερ λύνει το πρόβλημα διακοπής ρεύματος.

Μετά από δύο μέρες έπαυσε πάλι να λειτουργεί το σταθερό τηλέφωνο. Τηλεφώνησα από το κινητό στο 13888 όπου με πληροφόρησαν ότι επανέφεραν τη γραμμή στο PSTN - πάλι χωρίς ειδοποίηση. Μου είπαν για να λειτουργήσει το σταθερό να αποσυνδέσω το τηλέφωνο από το ρούτερ. Μετά την αποσύνδεση το τηλέφωνο δεν λειτουργούσε. Μου είπαν ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα και ένας τεχνικός θα έρθει στο σπίτι να λύσει το πρόβλημα. Έμεινα χωρίς τηλέφωνο για δυο ημέρες. Στις 28 Αυγούστου ήρθε ο τεχνικός και έλυσε το πρόβλημα.

Τηλεφώνησα πάλι στο 13888 και ζήτησα να μου δώσουν τον αριθμό της οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που επιβάλει μέχρι το τέλος του έτους τη μεταφορά όλων των τηλεφώνων στη ευρυζωνική τηλεφωνία. Το 13888: περιμένετε για λίγα λεπτά. Η απάντηση μετά από λίγα λεπτά: δεν υπάρχει οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι απόφαση του Ομίλου ΟΤΕ όλα τα τηλέφωνα να γίνουν ευρυζωνικά μέχρι το τέλος του έτους, και η απόφαση είναι δεσμευτική. Ρώτησα τι σημαίνει “ δεσμευτική”. Η απάντηση: είναι στη διάκριση του OTE να μεταφέρει ένα τηλέφωνο στη ευρυζωνική τηλεφωνία ή να διατηρήσει τη γραμμή PSTN. Εξήγησα γιατί θέλω να διατηρηθεί η γραμμή PSTN και ζήτησα να παραμείνει το τηλέφωνο στη γραμμή PSTN. Απάντηση: αρμόδιος του ΟΤΕ θα επικοινωνήσει για το θέμα.

Στις 10 Σεπτέμβρη, τηλεφώνησα στο σπίτι μου από ένα κατάστημα. Πήρα από τον ΟΤΕ το μήνυμα ότι η τηλεφωνική γραμμή του σπιτιού μου δεν λειτουργεί λόγω τεχνικής βλάβης. Γνωστοί μου είπαν ότι έπαιρναν το ίδιο μήνυμα στις 8 και 9 του μήνα. Τηλεφώνησα στο 13888. Μου απάντησαν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα. Το πρόβλημα που αναφέρω ήταν προσωρινό.

Επειδή το σήμα του ιντερνέτ στον όροφο του σπιτιού ήταν ασθενικό ο ΟΤΕ συνέστησε να αγοράσω από το “Γερμανό” ένα ενισχυτή Wifi. Η αγορά έγινε στις 12 Σεπτέμβρη, αλλά η σύνδεση του με το σύστημα την επόμενη ημέρα, σύμφωνα με τις γραπτές οδηγίες, διέκοψε τη λειτουργία του ιντερνέτ.

Τηλεφώνησα στο 13888 να μάθω γιατί η σύνδεση του ενισχυτή διέκοψε το ιντερνέτ. Με μετέφεραν σε τέσσερα διαφορετικά άτομα. Τελικά το τέταρτo άτομο, ο κ. Κ. Σ, μου είπε ότι θα υποβάλει αίτημα να έρθει τεχνικός του ΟΤΕ για την λύση του προβλήματος – ο τεχνικός δεν έχει έρθει ακόμη, και η πορεία αυτής της ιστορίας χρειάζεται ένα άλλο άρθρο. Του ανέφερα ότι δεν έχω πάρει ακόμη απάντηση στο αίτημα μου να παραμείνει το σταθερό τηλέφωνο στη γραμμή PSTN. Μου απάντησε ότι θα υποβάλλει αίτημα για τη διατήρηση της γραμμής PSTN για τους λόγους που του ανέφερα, και θα πάρω σχετική γραπτή απάντηση.

Σεπτέμβρη 14, 2018: το σταθερό τηλέφωνο έπαυσε πάλι να λειτουργεί. Τηλεφώνησα στο 13888 από το κινητό. Μού είπαν ότι – και πάλι χωρίς ειδοποίηση – με επανέφεραν στην ευρυζωνική τηλεφωνία. Στην ερώτηση γιατί έγινε η επαναφορά αφού είχα ζητήσει να παραμείνει η γραμμή PSTN, η απάντηση ήταν και πάλι ότι σύμφωνα με υποχρεωτική Ευρωπαϊκή οδηγία όλα τα σταθερά τηλέφωνα θα γίνουν ευρυζωνικά μέχρι το τέλος του 2018. Ζήτησα επίμονα να μιλήσω με κάποιον προϊστάμενο να ξεκαθαρισθεί εάν τελικά αυτή η μεταφορά είναι υποχρεωτική για όλα τα σταθερά τηλέφωνα ανεξάρτητα των λόγων που τους είχα αναφέρει. Επίσης επίμονη ήταν η απάντηση ότι θα μου απαντήσουν γραπτά. Στη παρατήρηση ότι αυτή η απάντηση μου δόθηκε και τον Αύγουστο, μου ελέχθει ότι αυτή τη φορά θα απαντήσουν.

Σεπτέμβρη 17, 2018: Τηλεφώνησε η Τεχνική Υπηρεσία του ΟΤΕ και μου είπε ότι σε μισή ώρα θα επανέλθει το τηλέφωνο στη γραμμή PSTN, και όταν το φως του ρούτερ που δείχνει tylephony σβήσει, να αποσυνδέσω το τηλέφωνο από το ρούτερ και να συνδέσω την υποδοχή DSL του ρούτερ μέσω ενός φίλτρου με την πρίζα του τηλεφώνου. Όταν έγινε αυτή η σύνδεση, δεν είχα ούτε τηλέφωνο ούτε ιντερνέτ. Τηλεφώνησα στο 13888 από το κινητό για να αναφέρω το πρόβλημα. Το 1388 – αυτόματο μήνυμα - δεν δεχόταν την κλίση λέγοντας ότι δεν έχει το κινητό μου χρόνο επικοινωνίας ενώ είχε πάνω από 500 λεπτά. Τηλεφώνησα με το κινητό στη ανιψιά μου να τηλεφωνήσει στο 13888, να αναφέρει τη βλάβη στη γραμμή μου και να τους ζητήσει να επικοινωνήσουν μαζί μου στο κινητό. Σε περίπου 15 λεπτά τηλεφώνησε το 13888. Μου είπαν ότι η επαναφορά στο PSTN δεν είχε ολοκληρωθεί σωστά, θα επικοινωνήσουν με την Τεχνική Υπηρεσία να διορθώσει το πρόβλημα, και να επαναφέρω στο ρούτερ την σύνδεση της ευρυζωνικής τηλεφωνίας με το τηλέφωνο αποσυνδεδεμένο για να έχω τουλάχιστον ιντερνέτ.

Σεπτέμβρη 18, 2018: Μήνυμα από τον ΟΤΕ στο κινητό ότι η βλάβη στη γραμμή του σταθερού τηλεφώνου αποκαταστάθηκε. Η γραμμή του σταθερού όμως δεν λειτουργούσε. Επαναλήφθηκε η διαδικασία της προηγούμενης ημέρας: κλίση στο 13888 από το κινητό; αν και το κινητό είχε πάνω από 500 λεπτά, ο αυτόματος τηλεφωνητής του 13888 απέρριψε την κλίση λέγοντας ότι υπάρχουν μόνο 25 δευτερόλεπτα στο κινητό; κλίση από το κινητό σε συγγενικό άτομο να καλέσει το 13888 να μου τηλεφωνήσουν στο κινητό για την βλάβη της γραμμής του σταθερού. Σε λίγα λεπτά κάλεσε στο κινητό στο 13888. Έκαναν έλεγχο της γραμμής εκ του μακρόθεν και απάντησαν ότι υπάρχει γενική βλάβη στην περιοχή. Απάντησα ότι αυτό δεν είναι δυνατό, διότι έκανα με το κινητό δυο κλήσεις σε σταθερά στην περιοχή για να καλέσουν το 13888, και η επικοινωνία μας είναι αποτέλεσμα αυτών των κλήσεων. Τελικά, υποσχέθηκαν ότι θα στείλουν μήνυμα στην Τεχνική Υπηρεσία για την διόρθωση της βλάβης. Ερώτηση: πότε προβλέπεται η διόρθωση; Απάντηση: Δεν μπορώ να σας απαντήσω συγκεκριμένα, θα σας σταλεί μήνυμα.

Σεπτέμβρη 19, 2018: Tηλεφώνημα από την υπηρεσία καρτοκινητού του ΟΤΕ με πληροφόρησε ότι οι κλήσεις, και από κινητό του ΟΤΕ, στο 13888 - συμπεριλαμβανομένων και εκείνων των κλήσεων που παρέχονται δωρεάν από τον ΟΤΕ λόγω βλάβης του σταθερού - χρεώνονται διότι το 13888 είναι πενταψήφιο νούμερο και όλες οι κλήσεις σε πενταψήφια νούμερα από κινητό χρεώνονται. Πώς συμβιβάζεται αυτή η χρέωση με τη παροχή δωρεάν χρόνου ομιλίας όταν αυτός ο χρόνος δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για επικοινωνία με τον ΟΤΕ;

Σεπτέμβρη 21, 2018: Μετά από επτά ημέρες χωρίς σταθερό τηλέφωνο, αποκαταστάθηκε η λειτουργία του σταθερού και πήρα κλήση από τον ΟΤΕ για το αίτημα να παραμείνω στη γραμμή PSTN. H κυρία Α. Αλ: όλα τα τηλέφωνα θα γίνουν ευρυζωνικά, δεν υπάρχει μελέτη σύγκρισης της αξιοπιστίας της ευρυζωνικής με αυτή της PSTN, εάν έχετε πρόβλημα με την αξιοπιστία της ευρυζωνικής “αυτό είναι δικό σας πρόβλημα”, η επαναφορά σας στη γραμμή PSTN είναι προσωρινή.

Οκτωβρίου 24, 2018: Διεκόπει η λειτουργεία του σταθερού – και πάλι χωρίς προειδοποίηση - ενώ μιλούσα στο τηλέφωνο. Δοκίμασα την ευρυζωνική σύνδεση με το ρούτερ χωρίς αποτέλεσμα. Πάλι το 13888 δεν δεχόταν κλήση από το κινητό και επαναλήφθηκε η διαδικασία κλήσης συγγενούς από το κινητό να τηλεφωνήσει στο 13888 και να δηλώσει τη διακοπή. Σε μισή ώρα τηλεφώνησε το 13888. Με πληροφόρησε ότι με μετέφεραν πάλι στην ευρυζωνική, και με συνέδεσε με το τμήμα βλάβης που αποκατέστησε την λειτουργία του σταθερού στην ευρυζωνική.

Στις 5 Οκτωβρίου τηλεφώνησα στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, (ΕΕΤΤ) - ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή, που ρυθμίζει και εποπτεύει τον τομέα των τηλεπικοινωνιακών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών. Ρώτησα εάν υπάρχει ανάλυση που δείχνει ότι η αξιοπιστία της ευρυζωνικής τηλεφωνίας του ΟΤΕ είναι ίση η ανώτερη αυτής του συστήματος PSTN. Μου απάντησαν ότι δεν υπάρχει τέτοια ανάλυση και δεν το προβλέπει ο νόμος.

Η λειτουργία του ευρυζωνικής γραμμής εξαρτάται από την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος (ΔΕΗ ή UPS), τη λειτουργεία του ρούτερ, και την ποιότητα του σήματος του ιντερνέτ. Το UPS είναι μια μπαταρία ρεύματος. Αυτό που δίνει ο ΟΤΕ, σε περίπτωση διακοπής του ρεύματος της ΔΕΗ, μπορεί να λειτουργήσει 2 με 4 ώρες. Το φυλλάδιο που έρχεται μαζί του γράφει ότι έχει εγγύηση για ένα χρόνο, και πρέπει να τοποθετείται σε δροσερό χώρο (κάτω από 30 °C).

Διακοπές ρεύματος πάνω από 4 ώρες δεν είναι ασυνήθιστες. Εάν θα πληκτρολογήσετε “πολύωρες διακοπές ρεύματος” θα βρείτε πάρα πολλές αναφορές στο ιντερνέτ για διακοπές από 4 μέχρι πάνω από 12 ώρες, π.χ., εδώ, εδώ, εδώ, και εδώ. Τον Αύγουστο 2018 η Ύδρα έμεινε χωρίς ρεύμα για 34 ώρες. Στην Ελλάδα το καλοκαίρι θερμοκρασίες πάνω από 30 °C είναι σύνηθες φαινόμενο. Τεχνικός το ΟΤΕ μου είπε ότι στο σπίτι του στο χωριό το ρούτερ καίγεται από κεραυνό τουλάχιστον μια φορά το χρόνο. Κατοικίες έξω από οικισμούς είναι ιδιαίτερα ευάλωτες σε κεραυνούς. Έντονα καιρικά φαινόμενα, που εντείνονται με την κλιματική αλλαγή, αυξάνουν την συχνότητα διακοπών ρεύματος. Με την ευρυζωνική τηλεφωνία η διακοπή του ρεύματος συνοδεύεται με την διακοπή του σταθερού τηλεφώνου όταν η χρήση του είναι ιδιαίτερα αναγκαία.

Συγκρίσεις τηλεφωνίας PSTN και τηλεφωνίας μέσω ιντερνέτ αναφέρουν ότι...

Το κόστος της τηλεφωνίας μέσω του ιντερνέτ είναι σημαντικά χαμηλότερο - μέχρι και 20% αυτού της τηλεφωνίας PSTN. Η τηλεφωνία μέσω του ιντερνέτ έχει πολλά πλεονεκτήματα σύνδεσης του τηλεφώνου με άλλα μέσα ψηφιακής επικοινωνίας. Έχει όμως χαμηλότερη αξιοπιστία, μπορεί να είναι ευάλωτη σε χάκινγκ, και ιούς, και η ποιότητα επικοινωνίας είναι χαμηλή όπου η ποιότητα σήματος του ιντερνέτ είναι χαμηλή. Η γραμμή PSTN υπερτερεί στη ακρίβεια εντοπισμού ατόμου που καλεί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, και είναι περισσότερο αξιόπιστη σε περιπτώσεις καταστροφών από φυσικά φαινόμενα. Στις ΗΠΑ, το 81% των κέντρων που δέχονται κλήσεις έκτακτης ανάγκης έχουν δηλώσει ότι δεν έχουν εμπιστοσύνη στις πληροφορίες εντοπισμού που παίρνουν από ασύρματα μέσα κλήσης.

Ο νόμος 4070-2012, (Άρθρο 3) προβλέπει: στόχος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων είναι η προστασία του δημοσίου συμφέροντος…. εξασφαλίζοντας ότι οι χρήστες … αποκομίζουν το μέγιστο όφελος σε επίπεδο επιλογών, τιμής και ποιότητας. Η αξιοπιστία είναι η σπουδαιότερη συνιστώσα της ποιότητας. Πόσο χρήσιμο είναι ένα τηλέφωνο που δεν λειτουργεί όταν η χρήση του είναι κρίσιμη; Η προστασία του δημοσίου συμφέροντος απαιτεί ο ΟΤΕ να αποδείξει ότι η αξιοπιστία της ευρυζωνικής τηλεφωνίας είναι τουλάχιστον ίση αυτής της PSTN τηλεφωνίας, και εάν αυτή η απαίτηση ικανοποιείται, το σημαντικά χαμηλότερο κόστος στον ΟΤΕ να μεταφραστεί και σε ανάλογα χαμηλότερο κόστος στους χρήστες.

Μέχρι τώρα ανάλυση αξιοπιστίας δεν υπάρχει, το κόστος στους χρήστες ευρυζωνικής τηλεφωνίας δεν έχει κινηθεί προς τα κάτω, και η εξυπηρέτηση πελατών από τον ΟΤΕ πολλές φορές θυμίζει τη γραφειοκρατία τριτοκοσμικής χώρας. Ποια είναι η αντίδραση της πολιτείας;

Δημοφιλή